• Bröllopstokiig

Lön till serveringspersonal?

Vi ska få hjälp med serveringen av en 16-årig tjej som vi känner och hennes två kompisar. De ska vara med och hjälpa till med avdukning, disk m.m. under hela festen från ungefär klockan fyra på eftermiddagen och fram till elva- tolvtiden på natten.

Jag undrar vad ni tycker är rimligt att betala tjejerna för besväret. Vi tänker oss att ge dem 400:- var för hela kvällen, alltså ingen timlön. Är det lagom tycker ni? Är det någon mer som har haft/ska ha ungdomshjälp på bröllopsfesten?

• Svar på tråden Lön till serveringspersonal?
  • Bröllopstokiig

Klart att de vill ha något betalt! Även om de säkert tycker det är jättekul att få vara med ska ni väl inte utnyttja dem och betala dem för lite för att de har sagt "att de inte vill ha något betalt". Håller med Isolde, vars 600 bör ni ge om ni inte vill vara gnidna!!! Vad spelar ett par hundra till för någon roll när ni faktiskt tjänar MASSOR på att inte ha riktig serveringspersonal???
    Vi betalar 1400 per serveringspersonal som vi har under vårt bröllop och det är liksom inte mer med det.
    Så se det som ett kap, ni kommer mycket billigt undan med 1800 för alla tre!!!

• Bröllopstokiig

Vår serveringspersonal får självklart middag och hela köret, sedan blir det nog 200 kronor per person också i form av ett presentkort!

• Bröllopstokiig

Vi kan hyra serveringspersonal för 100 kr/tim och person på herrgården där vi ska vara. Det tycker jag är rimligt.

• Bröllopstokiig

"Vår" kock har lovat att fixa ett par personer som håller i trådarna för maten (buffé). Vi får betala 70 kr i timmen för dom, vilket är väldigt billigt med tanke på att det är utbildat folk. Å andra sidan behöver dom inte göra lika mycket som om det varit trerätter med servering.

Jag tycker inte att 400 kr är så jättelite om dom inte ska hjälpa till med servering utan mest avdukning. Fast jag hade nog gett 500 var i alla fall eftersom det liksom känns bättre. Hur mycket ska ni äta föressten om dom ska duka av och diska i åtta timmar?

• Bröllopstokiig

Vi ska ha 3 i köket som hjälper oss och en vaktis. De får 3000kr att dela upp sinsemellan och självklart en fantastisk tacksång som vi ska sjunga för de efter maten tillsammans med gästerna.

• Bröllopstokiig

Hej Lisen en tacksång tyckte jag lät trevligt det skulle jag kunna tänka mig att kskriva ner i vårt sånghäfte. Kna du hjälpa oss lite hur har ni skrivit och vilken melodi jag kan inget om sånt alls

/ Annelie

• Bröllopstokiig

Hyllningssång till personalen!
    Mel. Hej tomtegubbar

Nu allihop vill vi sjunga av full hjärtan och lunga. x2
    Vi aldrig fått så mycket gott, och så här bra har vi aldrig mått.
    Nu när vi länsat alla faten och klämmer i:
    Tack för maten!

• Bröllopstokiig

Vilken trevlig sång Lisen!
    Kanske något man kan använda sig av vid andra fester där någon stått för alla mat mm.

Jema

• Bröllopstokiig

Glömde ju svara på inlägget...

Jag tycker att 400 kr låter bra om de nu själv har sagt att dom till och med skulle göra det gratis.
    Men själv hade jag nog gett 500 kr, eftersom det känns lite mer, samt att det är "jämnare" att lämna över som tack.

Men ge det som ni tycker känns rätt och som ni har råd med.

Lycka till!
    Jema

• Bröllopstokiig

Jag hade också "avrundat" betalningen till 500 kronor.

Vi har fått tag i professionella servitriser som vill ha 100:-/tim. Tjejen som har ordnat det hela åt oss kunde också få tag i oerfaren personal; De skulle då ha haft 70:-.

• Bröllopstokiig

Vår "serveringspersonal" är 6 st 16-18-åriga tjejer som vi känner. De kommer att få 300:- var samt mat förstås. Jag tycker det är ett rimligt pris. De är inga proffs men tycker det är roligt att ställa upp! Vi ska också ha en "vuxen" som har ansvaret för serveringen och går igenom med tjejerna innan festen vad som ska göras och också är med och styr lite under kvällen...

Svar på tråden Lön till serveringspersonal?