• Bröllopstokiig

Lön till serveringspersonal?

Vi ska få hjälp med serveringen av en 16-årig tjej som vi känner och hennes två kompisar. De ska vara med och hjälpa till med avdukning, disk m.m. under hela festen från ungefär klockan fyra på eftermiddagen och fram till elva- tolvtiden på natten.

Jag undrar vad ni tycker är rimligt att betala tjejerna för besväret. Vi tänker oss att ge dem 400:- var för hela kvällen, alltså ingen timlön. Är det lagom tycker ni? Är det någon mer som har haft/ska ha ungdomshjälp på bröllopsfesten?

• Svar på tråden Lön till serveringspersonal?
  • Bröllopstokiig

När jag gick på restaurangskolan för ca 10 år sedan fick vi 50 kr i timmen då vi jobbade på bröllop och liknande tillställningar. Nuförtiden får de mellan 75 och 100... Så 400 kr kanske är i minsta laget. Det är ändå runt åtta timmars jobb och vad kan du köpa för 400 kr i dagens läge, knappt ett par jeans...

• Bröllopstokiig

Vi ger vår severingspersonal 200 kr var för hela kvällen. De är mellan 18-44 år och de gör det inte för pengarnas skull utan för att de är svärmors bekanta. Vi bjuder de på mat från buffén också.

• Bröllopstokiig

Hej Pionen!
    Jag tycker nog även att det är lite lite pengar för så många timmars arbete. Ska ni bjuda dem på maten och hur mycket kommer de behöva arbeta? Jag skulle nog i alla fall ge dem 500kr var och bjuda på mat.

Lycka till!

• Bröllopstokiig

Jag kanske ska tillägga att "våra" tjejer också hjälper till mest för att de tycker att det är kul. De har t.o.m. sagt att de hade hjälpt till även om de inte får något för det. De kommer självklart också bli bjudna på all mat och annat ätbart under kvällen. Jag skrev inlägget mest för att kolla upp så att vi inte är alldeles fel ute.

Men visst är det väl lite skillnad på vad man ger personal som hjälper till för skojs skull och för att de vill hjälpa till och vad man ger personal som är utbildad eller utbildar sig inom restaurangbranschen?

• Bröllopstokiig

Ja, är det så att de hjälper till för skojs skull tycker jag att Ni ska ge dem det Ni tycker det är värt i pengar för er. Och självklart är det skillnad på vad man ger "utbildad" restaurang personal, då hade det blivit riktigt dyrt, cateringfirmorna tar 150 kr/timme och uppåt!

• Bröllopstokiig

Vilsen augustibrud 2002!

En rolig grej var förresten att jag också tänkte just på jeanspriser när jag funderade på hur mycket de skulle få. Jag håller med dig om att det mycket riktigt knappt räcker till ett par. :))

• Bröllopstokiig

Ja, förr i tiden mätte man veckopengen i BUGG (såna tuggummin), nu i Jeans... :)

• Bröllopstokiig

Hej!
    Tycker nog 500 är mer rimligt. Det är ju dessuotm en jämnare summa att lämna över.

• Bröllopstokiig

Hej!
    Jag tycker 400 kr. per person är lite lite! Det är ju massor av jobb att duka fram och av, se till att det fungerar och hålla rent! Jag hade gett dem ungefär 75 kr. i timmen (baserat på att de är 16 år) vilket ger ungefär 600 kr. Om det är ett stort bröllop och det ställs höga krav på att allt fungerar smidigt och ställer större krav på serveringstjejerna så skulle jag ge dem 100 kr. i timmen eller 1000 kr. för hela kvällen. Jag skulle för övrigt klart rekommendera att ni berättar för tjejerna vad ni förväntar er av dem. Vad ska göras innan middagen, hur ska de förhålla sig under middagen; ska de liera sig med toastmaster så att de inte håller på att servera när det hålls tal, ska de hela tiden se till att gästerna har något att dricka eller att det står flaskor på borden och vad ska de göra beträffande disken (bara diska eller också städa köket, servera kaffe). Som 16-åring kan det vara svårt att veta vad som förväntas av dem. Jag tror tjejerna gör ett bättre jobb om de har klara riktlinjer, får ansvar och känner att de får något för mödan. (fast ni har säkert redan tänkt på allt det där). Som sagt; 600-1000 per person skulle jag vara beredd att betala.

• Bröllopstokiig

Om de har sagt att de inte "vill ha" något betalt kommer de säkert att bli jätteglada för 400:-!

Svar på tråden Lön till serveringspersonal?