• GUCIO

HÅRFRÅGA

HEJ JAG UNDRAR FÖLJANDE:JAG HAR BLEKT MITT MÖRKA HÅR LJUST HOS FRISÖREN, SEDAN SATTE JAG I EN TONING SJÄLV HEMMA , L'0EARALS SOM JAG KÖPTE PÅ ÅHLENS, DET VAR EN LJUS BLOND TONING, MEN PÅ MITT HÅR I OCH MED ATT JAG ÄR GANSKA MÖRK OCH MÅNGA RÖDA PIGMENT BLEV DEN GULDFÄRGAD , ALLTSÅ ÄR MITT HÅR MÖRKARE ÄN DET VAR INNAN, VAD SKA JAG GÖRA FÖR ATT FÅ DET LJUST IGEN? HUR LÄNGE BÖR JAG VÄNTA INNAN KAG GÖR NÅT IGEN? TACKSAM FÖR SVAR KRAM GUCIO

• Svar på tråden HÅRFRÅGA
  • Sweetchili

Hej!
    Jag har hört att om man vräker i en massa balsam efter att man tonat sig så går tonongen ur snabbare. Vet inte om det fungerar, men är ju ett ganska ofarligt sätt, så det kan ju vara värt att testa. Lycka till

• magnusfästmö

det går ju inte att tona året ljusare, kanske har det med saken/resultatet att göra? Även om det inte var svar på frågan....

• magnusfästmö

Just det, som Sweetchili sade. När jag hade tonat mitt hår guldblont och det istället blev kopparrött (trots att frisören hade rekommenderat färgen och den var köpt hos henne) så sa frisörskan att jag kune ha i en inpackning för att färgen skulle gå ur snabbare.

• Popcorn

Vad var det för toning du använde? Du skrev L'oréal, men de har ju flera olika med olika varaktighetsgrad och en del kallas toning fastän de inte kan tvättas ur.

Vill du undvika att slita på håret alltför mycket så kan du försöka använda silverschampo för att dämpa det gula, eller lägga i en toning (urtvättbar i och för sig även om den kan "fastna" på ett redan behandlat hår) som dämpar det guldiga. Wella har en sådan skumtoning där färgen heter Pärlemor (kostar runt 55 kr).

Vill du däremot verkligen bli ljusare igen - med eller utan guldton - bör du nog överlåta det till en frisör.

• GUCIO

JAG ANVÄNDE NOG EN TONING SOM INTE GÅR ATT TVÄTTA BORT SÅ LÄTT , DET VAR L'OREALS CASTING SERIE , JAG TROR ATT DET NÄSTAN SOM HÅRFÄRG ISTÄLLET FÖR TONING, MEN DÅ BÖR JAG VÄNDA MIG TILL FRISÖR FÖR BLEKNING IGEN? SKA DE AVFÄRGA FÖRST ELLER BLEKA DIREKT PÅ DEN?

• Popcorn

Jag har själv använt Casting förut och du har helt rätt i att den inte kan tvättas bort. Däremot kommer nyansen att blekna lite med tiden även om den ljusa färgen du hade tidigare garanterat inte kommer att komma tillbaka på grund av det.

Är du nu "bara lite guldig" tycker jag att du ska testa med silverschampo och -balsam. De flesta märken som säljs hos frisörer har ett sådant schampo i sitt sortiment. Skulle du efter någon vecka inte se någon större skillnad är det nog lika bra att bita i det sura äpplet och traska iväg till en frisör. Eftersom du nu antagligen är relativt ljus ändå - även om du vill vara ännu ljusare - så tror jag att det inte behövs både en avfärgning och efterföljande färgning, utan det räcker nog med en mildare blekning i en beige eller lite askig nyans. Var varsam med askiga toner dock eftersom de lägg kan slå i grönt efter en tidigare blekning.

• Popcorn

Jag har själv använt Casting förut och du har helt rätt i att den inte kan tvättas bort. Däremot kommer nyansen att blekna lite med tiden även om den ljusa färgen du hade tidigare garanterat inte kommer att komma tillbaka på grund av det.

Är du nu "bara lite guldig" tycker jag att du ska testa med silverschampo och -balsam. De flesta märken som säljs hos frisörer har ett sådant schampo i sitt sortiment. Själv har jag använt L'Oréals som heter Blond... någonting - den är blålila i färgen... Skulle du efter någon vecka inte se någon större skillnad är det nog lika bra att bita i det sura äpplet och traska iväg till en frisör. Eftersom du nu antagligen är relativt ljus ändå - även om du vill vara ännu ljusare - så tror jag att det inte behövs både en avfärgning och efterföljande färgning, utan det räcker nog med en mildare blekning i en beige eller lite askig nyans. Var dock varsam med askiga toner eftersom de lätt kan slå i grönt efter en tidigare blekning.

• sjd

Ett tips, Gucio:
    Om du tar bort capslock känns det inte som att du skriker.

• GUCIO

Oj då, tack för tipset sjd, känns det bättre nu?

• sjd

Mycket bättre! ;)

Tyvärr har jag inga tips till dig ang. ditt hår... :(

• GUCIO

inga problem , popcorn har hjälpt mig ganska väl. Det finns säkert andra du kan hjälpa

Svar på tråden HÅRFRÅGA