• Ting

Kan man färga tillbaka ett blekt hår??

Snälla snälla kan någon svara mig på detta, jag min dumma nöt försökte ge mig på att bleka mitt hår idag och de blev gulvitt med slingor som går i orange.

Ur coolt tycker min dotter på 12½år men hennes mamma tycker hon är lite för gammal för denna nyans på hår*S*..

Så nu undrar jag törs jag att själv färga tillbaka håret i morogn eller vad ska jag göra??

VÅGAR INTE GÅ UT UTAN EN MÖSSA PÅ HUVUDET I MORGON

• Svar på tråden Kan man färga tillbaka ett blekt hår??
  • MariaHL

Det går oftast bra att färga tillbaka håret, men ingen kan ju garantera resultatet. Mitt bästa tips skulle nog vara att gå till en frisör så fort som möjligt och få det åtgärdat av ett proffs. Tur att det är vinter så Du kan ha mössa utan att se konstig ut! :D

kram

• Elinore

vad hade du för färg från början?? längd på håret??

• Ting

Som tur är är jag väldigt korthårig klipte de kort nu till vintern efter att ha haft de långt under några år.

Sedan var de mellan brunt med lite ljusare slingor innan, funderar på att försöka göra de mörkbrunt eller svart i stället??

• Maya K

Jag har stor erfarenhet av att färga håret från mörkt till ljust till mörkt. Vill du behålla den blonda/ljusa färgen går du till frisören och köper silverschampo (kostar ca.100-200) som du tvättar håret med. Den tar bort den gula nyanser och gör det gula mer beige blond. Men vill du ha mörkt igen så tycker jag att du ska gå till en frisör och färga det eftersom risken är väldigt stor att håret kan få en grönskiftande ton efter att du försökt färga det mörkt. (Har hänt mig men nu har jag bestämt mig för att ha blont =) ) Lycka till!!

• Maya K

Sen en annan sak som jag inte läste innan. Du skrev att du färgade/blekte håret igår och tänkte färga det mörkt idag igen. Gör du det så måste du se till att inte färga håret på 3-4 månader efter det. Detta för att håret tar väldigt mycket skada av att färga det två gånger efter varandra. Se till att du tar och gör inpackning i håret minst 3 gånger/månad om du har intensiv inpackning eller 3 gånger/ veckan om du tar en vanlig inpackning. Detta hjälper håret att bli "friskt" igen efter färgningen. Det finns även "balsam" som man kan lämna kvar i håret som återfuktar och reparerar skadat hår.

• Elfina

vill du ha det mörkt så lägg in en röd toning, du vet en sån skum variant för 30-40 kronor, sen kan du färga det brunt igen.. det röda förhindrar att håret skiftar i grönt.. lycka till

• Maya K

Elfina:
    Lustigt,, Det var exakt så jag gjorde när jag skulle testa vara mörkhårig men det fungerade inte så bra.. Visst,.. mitt hår blev ju inte grönt men i vissa ljus så skiftade det i lite grönt... =(

• lij

Mitt hår skiftade lite i grönt efter tillbakafärgning trots att jag gjorde det hos en frisör. Men kändisarna lyckas ju byta hårfärg fram och tillbaka hela tiden utan att bli gröna så det borde ju gå att få det bra. Jag tycker i alla fall inte att du ska försöka själv utan gå till en frisör direkt innan det blir mer fel.

• Elfina

Maya K; När jag jobbade o demade hårprodukter så fick jag lära mig att det va så det fungerade. Min kille hade blonderade sig (nästintill vitt) sen när det skulle bli brunt så la jag i röd toning o så färgade jag det brunt med lite guldton i. det gick jättebra.. Undra vad som gick snett för dig. Hur löste du det sen då??
    För det är precis som med smink, grönt neutraliserar rött o tvärtom i håret. Så har du en röd prick i ansiketet så ska du använda täckstift som går åt det gröna hållet..

• Maya K

Elfina

Jag gick ju aldrig till en frisör utan ringde till min bror (som köpt närmare 20 procentigt blekningsmedel hos en av hans kompisar som är frisör) och fick blekningsmedel av honom. Så jag blekte mitt hår och tog en blond färg igen.

Svar på tråden Kan man färga tillbaka ett blekt hår??