• 04 Oktoberbrud

Vart resa april/maj??

Vi är intresserade av att resa bort två veckor i månadskiftet april/maj och funderar på vart det kan vara lämpligt att åka.

Det ska helst finnas möjlighet till bad, sol och nöjen i form av stadsvandringar och vinslott eller rundturer till olika fabriker.

Vi är inte intresserade av att åka LÅNGT typ till Thailand eller till USA, utan vill helst hålla oss på relativt nära avstånd...

Jag hoppas att alla globetrotters på forumet kan hjälpa oss...

• Svar på tråden Vart resa april/maj??
  • Annika22

Italien!!
    Fritidsresor har ju jätte mycket utbud av olika resor till Italien....bilrundresor, sol&bad med massor av utflykter, boende på vingårdar, Rom etc
    Det finns ju massor att göra i Italien när det gäller kultur och sevärdheter, vet dock inte om det redan går att bada i havet. Kanske lite småkallt i vattnet i april/maj.
    Men Italien rekommenderar jag annars!! Vackert och fint land med mycket att se!!

• 04 Oktoberbrud

Roligt att du föreslår Italien, det lutar åt södra Europa så det är inte alls fel... Kan vara lite väl kallt, men vad gör det. Men jag vet inte vad man ska hitta på i 2 veckor bara...

• thanisa

Provence, Där finns en del större städer men även mycket vingårdar. Vet att det ska finnas bed and breakfast på olika slott men kommer inte ihåg vilka det var man kan det få det på det sättet. Sol och bad kan man få längs rivirean och kulturen uppe i bergen.

• Cybermamman

Vi åker till Italien, men om man kan bada och sola så mycket den tiden kanske är tveksamt. Vi skall traska runt och titta på kyrkor, munkar, nunnor och andra reliker

• Linda_S

Medelhavet är ju jättehärligt på våren-försommaren. Men då ni tänker åka så tidigt som månadsskiftet april -
    maj så skulle jag råda er att tänka på att ta er så långt söderut som möjligt - fastän fortfarande medelhavet då ni inte ville åka långt bort.
    Italien på våren är härligt, men inga varma grader att bara i - snarare tvärtom Brrr.
    Grekland och Spanien är ju också härligt, soligt och shortväder - men havet är kallt!!
    Som jag skrev i ett annat inlägg häromdagen - ta er bit längre ner. Tunisien, Egypten och Marocko ligger ju också vid medelhavet fastän en bit söderut.
    I Egypten kan ni bada, snorkla och se historiska platser, i Marocko kan ni bo som i Tusen Och En Natt utan att det kostar skjortan och i Tunisien kan ni shoppa massor med träsouvenirer, kryddor och njuta av bad och sol.
    Vore jag er skulle jag utforska någon av de mindre kända Kanarieöarna.
    Skippa Gran Canaria, Teneriffa och Lanzarote... kolla istället in denna länk www.kanarieoarna.nu/ där du kan läsa om de mindre kända öarna La Gomera, Graciosa, El Hierro m fl!
    Hoppas ni hittar något som passar er.

• AnnaUmeå

Cyperns säsong börjar redan i mars tror jag så vill ni ha sol, bad o nöje till rimligt pris så kolla upp cypern...

• jeysilaine

Det finns massvis att se och göra i Italien! Flyg med t.ex. Maersk Air, landa i Venedig och spendera några mysiga dagar där, ta er sen vidare till Toscana, eller Assisi (en mysig liten stad i centrala Italien), och vidare till Rom och flyg hem därifrån

Detta är bara ett exempel, det finns massa med mysiga ställen att åka till! Kroatien är också underbart och ett lite billigare alternativ...

• 04 Oktoberbrud

Nu blir det visst två veckor i Egypten, utgår från Hurghada och åker på två tvådagarsutflykter, en till Kairo och pyramiderna och en till Luxor och Konungarnas dag...

Vi funderade på en Nilenkryssning men då kom man aldrig till Pyramiderna och ska vi till Egypten en gång så tycker vi att vi bör se Pyramiderna. Att man sedan kunde fara på utflykt till Luxor var en extra bonus...

Svar på tråden Vart resa april/maj??