• liten ior

varför köpa dyr brudklänning?

En sak jag funderar över är varför man köper en dyr brudklänning för 5000 - 10000:- att använda en enda gång, varför inte hyra?
    På blocket finns det många brudklänningar till salu, använda en gång eller aldrig... dessa säljs ofta för halva priset.
    Varför inte hyra klänningen, oftast eller troligtvis blir den ändå aldrig använd fler gånger utan hänger bara där i garderoben...

• Svar på tråden varför köpa dyr brudklänning?
  • Cybermamman

Fast å andra sidan måste ju en köpa den första gången för att någon annan ska kunna köpa den för halva priset. Det som är viktigt för somliga är oviktigt för andra och vice versa helt enkelt !

• liten ior

cybermamman, visst förstår jag att någon måste ha köpt den först för att sedan sälja ut den för halva priset... men vad jag inte riktigt förstår å som var syftet med min fråga var varför inte hyra en brudklänning som man ändå bara har en gång i sitt liv å som är ruskigt dyr?

• Cybermamman

Ja, det kanske är för känslan att bara vilja ha en ny alldeles egen...jag vet faktiskt inte. För mig är det inte särskilt viktigt, det enda som är viktigt är att jag får gifta mig med den jag älskar...allt annat är faktiskt av rätt underordnad betydelse.

• liten ior

Cybermamman, precis - kläderna är inte det viktigaste

• IA!

Om du hyr så kan du inte vara säker på i vilket skick den är. Tyget blir slitet efter ett tag. Bruden innan kanske spiller eller tar sönder den klänning du valt ut och du måste byta modell precis innan. Om du köper så vet du att du har en ren, hel klänning som passar som hänger där hemma och slipper ändra i sista minuten. I vissa fall så är hyrkostnaderna kanske inte så mycket lägre än den summa du förlorar när du köper och sedan säljer klänningen. Det är det rent praktiska.

På det mer känslomässiga planet så finns det säkert många som tycker att det är viktigt att vara den första som burit klänningen (även om de inte vill ha kvar den som minne)

• Cybermamman

Ungefär som när jag snärjt in mig i hur vi skulle skriva på inbjudningskorten - klädkod och vilken i så fall. Samlade ihop mig och bestämde mig för att det allra allra vikigaste som skall stå där är faktistk 'Hjärtligt Välkommen!'

• bröllopsdags

Min sprillans nya, alldeles egna kostade 2500 kronor. Med slöja, tiara och underkjol blev det ca 4000. Den är 2 delad, överdelen är så s*tans snygg att jag kommer att använda den på fester. Att hyra kostar ca 3500. Garanterat värt att köpa tycker jag.

• östermalmsbrud 2004

Fick mun uppsydd och betalade allt som allt inkl slöja, handväska och tiara 3000 kr.

• liten ior

alltså det är inte så att jag har något mot att folk köper brudklänning för flera tusen i stället för att hura, det var ju bara något jag funderar över...
    vet om flera i bekantskapskretsen som köpt/sytt sin brudklänning å efter ett halvår har de sålt bort den...
    det är upp till var å en hur man gör, jag är bara nyfiken...

• östermalmsbrud 2004

min ska det stå, sen så ville jag ha kvar den som minne även om man inte kommer att använda den.

Svar på tråden varför köpa dyr brudklänning?