• f.d. Svart brud

"Husmorsknep" för hälsa, skönhet och överlevnad... :)

Jag är övertygad om att det finns många här på BT som har kommit på vissa knep för att göra vardagen lättare vad gäller t ex hälsa, skönhet eller mentala knep när dagen känns tung.

Jag vill dela med mig några av mina "knep" och hoppas att fler också vill göra detta till en stor och användbar tråd!

• Svar på tråden "Husmorsknep" för hälsa, skönhet och överlevnad... :)
  • Fillifjompan

Jag hade ingen honung hemma så jag tog socker och det funkade lika bra.

• marian

Ansiktsmask för mkt torr hy:

En äggula
    1 msk honung
    1 msk olivolja

Blanda ihop, applicera på rengjord hud och låt torka ca 20 minuter. Ta bort med en blöt bomullstuss. Tar bort torra fläckar, torrhetsrynkor och gör huden mjuk och smidig.

Det bästa? Det kan användas som en hårinpackning för torrt hår också. :)

• f.d. Svart brud

För varma dagar är talkpuder toppen! (Och inte minst på röda, fuktiga barnstjärtar)

Dialon finns i babyhyllorna och på Apoteket. Det är oparfymerat. Om du vill ha en god doft, så är det bara att spruta lite valfri parfym i talkburken, sätta på locket och skaka. Färdigt!

• pärlsocka

Jag sitter på alla möjliga knep jag..

Exempelvis så lider jag från och till av eksem, särskilt nu på vintern. Smörjer tokenkelt in mig med babyolja som är utblandat med lite tea-tree olja (finns på hälsokost) efter duschen. Oljan är bakteriedödande och desinficerande. Fungerar därmed även utmärkt på finnar/utslag i ansiktet. Blanda ut med lite olivolja om du är känslig för oljan kan vara stark på känslig hud.

Gör ansiktsscrub genom att blanda vanliga rengöringen med lite salt i handen och använda som vanligt.

Hårinpackningar med jämna mellanrum av olivolja och äggula.

En "tvål" som man inte behöver vatten för att skölja av, den går liksom in i huden och ska döda 99,9% av alla bakterier, använder jag ibland i ansiktet för att ta kål på finnar/kvisslor. Köpt på KICKS tror jag för typ 20 spänn.

Gnida citronklyftor på naglarna för att bleka om de blivit gula. Låt verka lite innan du sköljer av, se till att inte ha småsår runt nageln bara!

Som någon annan sa, smörja in fötterna innan man lägger sig med babyolja/olivolja/fet creme och sova med strumpor.

Lägga in dyblöta bomullspads i frysen och lägga på bakissvullna ögon. När de tinar upp av kroppsvärmen så suger bomullen upp vattnet så det inte rinner ner i ansiktet.

Behöver någon hjälp med något så fråga för jag har säkert något botemedel!

• f.d. Svart brud

pärlsocka

Jättebra tips! Fortsätt bara! :)

• annaglitter

pärlsocka
    en fråga
    jag får små utslag kring munnen ner runt hakan ibland. Vad tror du det beror på och vad kan jag använda? Tur att vui en en egen husdoktor här :)

• annaglitter

"vi har" ska det alltså stå

• f.d. Svart brud

Supersnabbt sätt att stoppa näsblod.

Idag är det nästan ingen som tror på det och knepet har nästan fallit i glömska (konstigt nog)...

Näsblod stillar man jättesnabbt genom att ta kallt (t ex ett paket frysta ärtor) eller en kall våt tvättlapp i nacken (håll huvudet bakåt). Funkar snabbare än att ta kallt på näsroten, i alla fall på mig! Det slutar blöda nästan omedelbart!

Vill man vara på den säkra sidan kan man ju ta både och. ;)

• marian

Jag har ett annat tips som också gäller näsblod - har man torra och sköra slemhinnor i näsan under en period och lätt för att blöda näsblod, då kan man avhjälpa det med AD-droppar som finns att köpa på apoteket. Man blöter små bomullstussar med ad-vitaminet och sitter en stund med dem i vardera näsborren. :)

• f.d. Svart brud

marian
    sådana man ger till småbarn? Den varianten med olja då?

Svar på tråden "Husmorsknep" för hälsa, skönhet och överlevnad... :)