• Lillskinn

Florist?

Hej! Denna fråga har ju absolut ingenting med bröllop att göra men jag har sett att det finns många florister här inne.
    Jag letar utbildning till florist och undrar vart ni har utbildat er, vilken skola?
    Jag har hittat vuxenutbidlning i Stenungsund, stockholm, västerås, bålsta och malmö. Kan ni berätta något om dessa skolkor?
    Mvh Sabina

• Svar på tråden Florist?
  • Floribunda

En floristutbildning är ju bra
    Nej allvarligt, det beror ju på hur man är som person. Du måste vara beredd att leva snålt, att arbeta ca 70h i veckan, du behöver ett stabilt kontaktnät bland andra handlare och grossister. Men framför allt så måste du vara glad, trevlig, kunna svälja tonnvis med obefogad kritik (gäller alla serviceyrken), vara stresstålig och ha en stöttande förstående familj!
    Själv öppnade jag min första butik när jag var 23.

• 20th century fox

ja, det är i alla fall beundransvärt att ha lyckats skaffa sig allt detta när man är 23! Särskilt detta med grossistkontakter osv.

Tack för all hjälp och svar på diverse skumma frågor.
    Nu ska jag bara fixa lärlingsplats i någon butik. Har du något tips vad jag ska tänka på att säga eller ha med mig? Jag funderar på att ta med bilder på olika saker jag gjort när jag gått på konsthantverksskola och visa. Så de ser att jag är konstnärlig...är det larvigt eller kan det va en kul grej?

• Floribunda

Det är klart att du ska ta med dig dina bilder.
    Det beror på vad det är för slags butik du söker i men finns det någon som brukar ha lärlingar kan väl det vara ett bra val av butik.
    Det är ju genom den första "praktiken", lärlingsplatsen du ska passa på att prata med så många som möjligt, presentera dig och få dem att känna igen dig. Var med överallt!
    Besök odlare och grossister.

Lycka Till till både dig och Lillskinn(vi tappade dig lite på vägen -sorry)

• RosaEsposa

Det är inte alls obligatoriskt att ha gesällbrev i Interflorabutiker. De vill ju gärna ha utbildad personal. Men du får vara med utan att ha gesällbrev.

Annars skulle de ju inte behöva skriva g lf eller m i matrikeln..

• RosaEsposa

Floribunda, och ni andra som är intresserade..

Föresten kan man ta gesällbrev i Sundsvall också... det gjorde jag.

Altså inte bara Norrköping eller Munkagård.

• Floribunda

Det stämmer inte riktigr Rosa Esposa.
    Jag har alltså en egen butik. Interflora och det Är ett krav astt ha gesäll eller minst en annställd på heltid med gesäll.

När gjorde du ditt prov?
    Jag gjorde mitt för två år sedan och då var reglerna och möjligheterna som ovan.
    Branchorganisationen (interflora i huvudsak) bestämmer vem som får hålla i gesällprov. Detta vet jag eftersom jag varit med ganska länge nu och eftersom jag privat känner de flesta av dommarna.

• RosaEsposa

Jag tog mitt gesällbrev 2000 på Noraström, strax norr om Sundsvall.

Vi har säkert träffats!! För jag känner också de flesta bedömningsmännen privat (man har inte dommare när det gäller gesällbrev).

Inom Interflora är det INTE ett krav att ha gesällflorist i butiken. Men ett önskemål. Detta vet jag för att jag själv har jobbat på HK. (HK= interfloras huvudkontor.)

• Floribunda
    Ordmärkare.
    Ny ordning, nya beslut, nya medlemmar
  • 20th century fox

har ni bråkat färdigt nu? ;)

Det är ingen av er som finns i stockholms-området och vill ha en lärling eller känner någon här?

• RosaEsposa

20th century fox

Jag vet ingen som tar emot outbildade lärlingar, tyvärr. Det beror på att man ofta har så mycket att göra att man inte har tid att lära någon från grunden.

Men kan du inte gå en kurs först?

Lycka till med jakten! Köp böcker o lär dig teorin så har du större chans.

• Floribunda

Vill gärna tillägga till RosaEsposa (och Svartbrud) att jag tycker ni lämnar många bra tips och råd, utbildning eller inte.
    Det behöver inte alltid vara så viktigt hur man lärt sig något, huvudsaken är att man är duktig på det man gör och det är ni båda helt uppenbart.
    Att saker förändras fort i den här branschen är ju nåt vi alla vet. Organisationer som drar åt olika håll mm. Är själv en av dem som just är med och driver på för ännu hårdare krav på medlemmarna.
    Tycker att det är viktigt att florister skiljer sig betydligt från trädgård, gardencenter mm.
    Vi ska gör det vi är bäst på - skapa!

20th century fox

Kolla med din arbetsförmedling. De brukar ha koll på eller kunna ordna en plats. Men i det stora hela håller jag med RosaEsposa.

• 20th century fox

nej, arbetsförmedlingen säger att man måste fixa sin plats själv :(
    Men det ska nog ordna sig.

Det skulle vara kul att se något ni gjort, har ni några bilder? Eller hemsidor?

Svar på tråden Florist?