• sandra76

Ngn mer som får ont vid ägglossning, OCKSÅ? :(

Får mkt ont vid mens, men sista gångerna jag haft ägglossning har jag fått en slags jobbig malande "smärta" (inte som mensverk utan en annan slags känsla..) det är inte så att jag får ONT att jag vill gråta, utan mer en jobbig känsla.. så ´nu behöver jag ta tabletter även mitt i månaden.. är jag ensam om detta?? :( :(

• Svar på tråden Ngn mer som får ont vid ägglossning, OCKSÅ? :(
  • Suusaan

Jag har också börjat känna av ägglossningen mer sedan jag satt in kopparspiral. Brukar inte ha så mycket vanlig mensvärk heller, dock, så jag har inga problem att härda ut :)

• *Blomman*

Jag hade alltid fruktansvärt ont vid ägglossning innan jag började med p-piller. Nu känner jag knappt nånting. :)

Jag såg på Discovery att menscykeln ändrar karaktär vart 5:e år, men förändringarna behöver inte vara så stora att man märker dem.

• frulan

Japp!
    Har precis slutat med mina p-piller o nu kan jag se fram emot det fantastiska igen... enooorm mensvärk där t o m benen domnar o ont vid ägglossning.
    Innan jag började med p-piller igen var jag hos en barnmorska o förklarade alla mina problem o hon tyckte bara att det var så fantastiskt att jag hade sån kontakt med min kropp?!
    Åhhh, jättekul att vara hemma två dagar i månaden för att jag har så ont att jag inte kan gå!

Nu har jag i alla fall bestämt mig för att sluta med piller. Inte för att vi vill ha barn utan för att jag vill ha tillbaka min lust. När jag äter piller känner jag oxå att alla känslor blir avtrubbade, typ glädje, sorg o allt. Känner mig som i en liten bubbla... så nu får det vara slut med detta! Får väl bita ihop några gånger i månaden i stället när man har ont o ruskig pms

• SYL

Far inte ont, daremot far jag ofta huvudvark och kanner mig febrig (pga att tempen gar upp..). Sen blir jag lite sadar lagom fjantig axa, ni vet hur katterna blir i mars hehe..

• Ananas

Blomman

En liten petsak bara... Om du äter vanliga p-piller har du ingen ägglossning och känner därför ingenting mellan mensperioderna. ;)

Hoppas du inte tar illa upp! :)

• *Blomman*

frulan
    Kan du inte prova mini-piller istället om inte p-piller fungerar så bra?

Ananas
    Jag har verkligen noll koll på hur det där fungerar. Men jag äter kombinationsp-piller, har man ägglossning då? Lika bra att nån föklarar för mig hur det ligger till. :)

• Ananas

Blomman

Kombinationsp-piller ska hämma ägglossningen och även göra sekretet i livmoderhalsen tjockare så att spermierna har svårt att tränga igenom.

De vanligaste minipillren hämmar inte ägglossningen utan gör sekretet mer svårgenomträngligt för spermier. De nyare minipillren kan hämma ägglossningen också.

Du kan alltid gå in och läsa på fass.se Välj patientfass så är det lättare att förstå. :)

• *Blomman*

Ananas

Tack! Äntligen förstår jag hur det ligger till. Vilken tur BT finns! ;)

• perfie

JAg får jätteont vid ägglossning.
    Känns verkligen i äggledarna mer ont på ena sidan....
    Och det gör ont när jag sätter mig ner och för att inte tala om när man har sex...vilket är lite problematiskt, för jag blir alltid så k*t under ägglossningen

• frulan

*Blomman*
    Jo, jag har tänkt på det, nu tog kartan med p-piller slut o jag hinner inte fixa något annat. Tänkte prova att vara utan ett tag o sen kanske hoppa på mini-piller.
    Har någon erfarenhet av det? Känner man sig ok? Tappar man lust? Känner man sig avtrubbad?

• *Blomman*

frulan
    Det är ju väldigt individuellt det där med p-piller och mini-piller. De som inte tycker att p-piller fungerar bra brukar vara nöjda med mini-piller och tvärt om. :)

• f.d. Svart brud

perfie

Det var så vår son blev till. Jag utnyttjade det faktum att maken ville bli pappa (själv ver jag inte så sugen på att bli mamma då). Drog honom till sängen "Kom nu älskling, jag har ägglossning" (visste inte om att jag hade det, det var bara en ursäkt för att få honom i säng, men jag hade tydligen det... ) ;)

• perfie

F d svart brud

Ha, ha ,ja alla sätt är bra utom de dåliga

• mrs.

Nej du är inte ensam om detta problem, det är väldigt vanligt, jag hade så innan p-piller nu räcker det med alvedon eller annat när det kommer då o då (har nog så jag kan räkna på fingrarna riktigt ont efter p-p.)

min syster har så ont att hon måste vara sjukanmäld, hon kommer knappt upp o gå, hon blir jätte dålig, men henne hjälper vila bara helt enkelt och bastu-bad/varma duschar. Sen tar hon bara smärt lindrande oxå.

Sköterskan har föreslagit p-piller, men hon vill inte äta dem i onödan, men har funderat många ggr ändå.

Svar på tråden Ngn mer som får ont vid ägglossning, OCKSÅ? :(