Vem brukar betala vigselringen & brudens attiraljer?
Lite funderingar kring synen på budgeten:
Jag är nyfiken på hur seden är kring betalning av förlovningsringar och vigselringen, men även övrigt som just bruden behöver.
Hur har ni andra blivande brudpar gjort? Slagit ihop hela paketet och delat på allt? Har mannen köpt kvinnans ring och vice versa?
Vi har inte diskuterat det ännu... men bröllop innebär ju även oromantiska inslag.
Min blivande man vill bara ha ett litet bröllop...han tycker att man kan göra så mycket annat för pengarna såsom en långresa, och ett stort bröllop kräver dessutom mycket planering & tid. Jag är mer inne på ?prinessdrömspåret? att man bara gifter sig en gång och försöker balansera bådas önskemål. Jag är överhuvudtaget bara glad över att han faktiskt vill gifta sig, så det får bli litet, men jag vill ändå kosta på mig en vacker klänning, etc.
Vi har inte gemensam ekonomi ännu, förutom matkassan. Tycker det är skönt att göra vad jag vill med mina pengar! Vi kommer inte involvera våra föräldrar i budgeten, då vi tycker att vi själva har bra ekonomi och hellre bjuder igen på en fin middag (så många ggr som de har bjudit oss genom åren!!)
Jag funderar på om jag och min sambo ska dela på kostnaden för förlovingsringarna men att jag borde betala för vigselringen. Det är trots allt jag som drivit på att få en skräddarsydd, rättså dyr ring. Samma funderingar gäller klänningen, hår &makeup (som jag ännu inte börjat titta på ännu).
Ingen fråga om snålhet, utan mer ett förhållningsätt. Hur gör man i allmänhet? Ingen stor deal egentligen, jag vill bara bolla med er andra hur ni gjort!