• Amanda Lee

Vem brukar betala vigselringen & brudens attiraljer?

Lite funderingar kring synen på budgeten:

Jag är nyfiken på hur seden är kring betalning av förlovningsringar och vigselringen, men även övrigt som just bruden behöver.

Hur har ni andra blivande brudpar gjort? Slagit ihop hela paketet och delat på allt? Har mannen köpt kvinnans ring och vice versa?

Vi har inte diskuterat det ännu... men bröllop innebär ju även oromantiska inslag.

Min blivande man vill bara ha ett litet bröllop...han tycker att man kan göra så mycket annat för pengarna såsom en långresa, och ett stort bröllop kräver dessutom mycket planering & tid. Jag är mer inne på ?prinessdrömspåret? att man bara gifter sig en gång och försöker balansera bådas önskemål. Jag är överhuvudtaget bara glad över att han faktiskt vill gifta sig, så det får bli litet, men jag vill ändå kosta på mig en vacker klänning, etc.

Vi har inte gemensam ekonomi ännu, förutom matkassan. Tycker det är skönt att göra vad jag vill med mina pengar! Vi kommer inte involvera våra föräldrar i budgeten, då vi tycker att vi själva har bra ekonomi och hellre bjuder igen på en fin middag (så många ggr som de har bjudit oss genom åren!!)

Jag funderar på om jag och min sambo ska dela på kostnaden för förlovingsringarna men att jag borde betala för vigselringen. Det är trots allt jag som drivit på att få en skräddarsydd, rättså dyr ring. Samma funderingar gäller klänningen, hår &makeup (som jag ännu inte börjat titta på ännu).

Ingen fråga om snålhet, utan mer ett förhållningsätt. Hur gör man i allmänhet? Ingen stor deal egentligen, jag vill bara bolla med er andra hur ni gjort!

• Svar på tråden Vem brukar betala vigselringen & brudens attiraljer?
  • C.A

Hur man delar upp kostnaderna är nog olika i olika förhållanden. Personligen så betalade jag förlovningsringarna och kommer även att betala min vigselring, klänning mm. Vi tänker inte så mycket på vem som enligt seder "brukar" göra vad utan kör mer på vad som passar oss. Vi betalar lika andel av räkningarna, men sedan är våra lönekonton personliga. Varje månad lägger jag undan ca 4000 och min blivande ca 2000. Pengar som går in på ett gemensamt konto.

• ztar

Vi har också "skild" ekonomi (dvs. vi lägger lika mycket pengar till en kassa för räkningar, mat etc) och kommer att fortsätta med det även som gifta.

Så vi kommer att dela på det mesta av kostnaderna, det är lite svårt att dela "exakt" då vi köper saker lite nu och då, så lite ojämt kanske det blir, men ska man gifta sig tycker jag att man kan dela på kostnaden för ring och dyligt, iofs beror det ju på hur man tjänar och så, tjänar den ene mer kanske den kan betala en större del. Allt beror ju på hur man vill göra!

• LisaML

Intressant ämne! Vi har ingen direkt uppdelning utan den som har lust får betala, eller den som har möjlighet. Det har hittills blivit så att jag betalat mest då den blivande maken inte är hemma så mycket och (i ärlighetens namn) inte är fullt så engagerad i bröllopet. Jag trir att han vill betala ringarna och vissa andra grejer han anser att maken ska betala, men vi har ingen direkt strategi. Vi planerar ju att leva ihop så jag tycker inte direkt att det finns någon anledning för oss att dela upp utgifterna rättvist, det blir nog rättvist ändå i slutändan. Han kan ju alltid betala in några (hundra)tusen till CSN för min del om han får dåligt samvete av att jag betalat mer på bröllopet !

Blev visst ett rörigt inlägg, men vårt förhållaningssätt till dessa utgifter är väl också rätt rörigt antar jag... Vi är i alla fall nöjda!

• Tant Pernilla

Vi har nåt slags gemensam budget och hade det även innan vi gifte oss. Min man har mer "kontanta" medel än jag, så han betalade både förlovningsringarna och min vigselring.

Jag betalade allt som hade med min och brudföljets klädsel att göra. Jag sydde själv min klänning, tärnans känning och brudnäbbets västar och klänning. Jag betalade också de slipsar som brudgum och marskalk hade (i övrigt bar de kostym och vit skjorta som de redan hade).

Jag stod också för utgifterna för alla pappersvaror (inbjudningar, program, festhäfte, tackkort).

Vi betalade liksom det som vi ansvarade för, kan man säga.

Men det här måste man ju komma överens om innan, så att det passar just er ekonomi och era förväntningar.

• skratt-maja

Vi betalade varandras förlovningsringar för att vi tyckte det var fint. Då min ring var lite billigare eftersom den är mindre och lättre så har min blivande lagt denna summa extra på vigselringen.

Förövrigt när det gäller bröllopsbudgeten så delar vi lika på kostnaderna.
    Vi hade inte räkant med ngt bidrag från våra föäldrar men mina her sagt att de vill betala min klänning och det tycker jag var en mkt fin gest. (vill tillägga att mamma är med och syr klänningen så det känsn verkligen speciellt!)

• Ellte

Vi har också "skiljd" ekonomi men hade ett gemensamt sparkonto till just bröllopet...så...vi betalade allt ;)

• Helena V

Vi har inte helt och hållet gemensam ekonomi, trots att vi bott ihop i över åtta år och har barn tillsammans (provocerar vissa, men vi trivs bäst med att ha det så).
    Min man har inget som helst intresse av smycken, jag däremot är lite kräsen och ville han något lite dyrare i förhållande till resten av bröllopsbudgeten.

Jag gjorde som så att jag sålde alla gamla guldsmycken jag hade, som aldrig används (bl a ett rejält tungt armband som jag ärvt, det inbringade 3 500,- tror jag). Jag kom på så sätt ner i en summa som motsvarade en riktigt billig vigselring.

• Fusion

Jag tror det finns lika många varianter på detta som det finns individer och alla måste göra så som känns bäst för dem. För vår del känns det bara självklart att dela på kostnaden som så att man drar en procentsats på sin lön, så att båda får lika mycket "kvar att leva på" efter att alla räkningar är betalda. Detta för att det blir mer rättvist eftersom den ena kanske tjänar mer än den andra. Men rent generellt kan jag tycka att har man valt att leva tillsammans och ska gifta sig så känns det rätt självklart att ha delad ekonomi. Vad det gäller ringar så betalade jag min blivandes förlovningsring, han betalde min och han kommer också att betala min vigselring. Men som sagt, det finns nog alla varianter, inget är ju "rätt eller fel", huvudsaken är att man känner sig bekväm med sitt eget upplägg

• Tolin

Vi också skild ekonomi, men ett gemensamt sparande. Betalade allt till bröllopet som inte betalades av föräldrar från det "kontot", såväl ringar som kläder och allt annat. Fungerade bra. Hade nog iofs kunnat tänka mig att lägga lite mer om det var något jag prioriterade högt, som inte maken var intresserad av.

• Norren

Av vilken anledning vill man ha delad ekonomi när man är gifta?

Spelar det verkligen någon roll vem som betalar vad i det gemnesamma förhållandet?

Svar på tråden Vem brukar betala vigselringen & brudens attiraljer?