• ika (fd höst05)

Hjälp att hitta 20-talsaktigt typsnitt

Hej alla typsnittssnokare, jag letar med ljus och lykta efter ett tjugotalsaktigt typsnitt till våra inbjudningar. Är ute efter nåt MYCKET stilrent och...tjusigt, inga krusiduller. Har kollat lite på (amerikanska) gratissajter men det finns så mycket att leta igenom man blir helt utmattad...någon som kan hjälpa?

• Svar på tråden Hjälp att hitta 20-talsaktigt typsnitt
  • G-gumman

Vi valde ett som passande nog heter Poetica. Jättefint, stilrent (smaken är ju som baken). Min kille tog fram den, gissar att han hämtade den från ngn gratissajt, har dock inte vågat fråga...
    Kika in på sidan calligraphen.se och gå vidare och sök på deras olika typsnitt (eller beställ deras katalog från Romance). Lite tips, och bra att jämföra. Lycka till!

• Mickes brud

Antigue Olive, Avant Garde, Eras, Folio, Frutiger, Futura, Geneva, Gill, Helvetica, Kabel, Mixage, Microgramma, Monaco, Monotype, Trebuchet, Univers, Venus.

Jag gillar alla ovanstående... och självklart är ju Felix Titling en klart favorit.

Hoppas du hittar nåt du gillar

• ika (fd höst05)

Tack! Ska kolla runt på dem när jag har tid...

• Helena V

Broadway tycker jag påminner om 20-talet.

• ika (fd höst05)

Oj, kunde inte hålla mig...nu har jag kollat på ALLA de föreslagna typsnitten. Tyvärr var de lite FÖR stilrena och "vanliga". Det jag tänker med (kanske alldeles för luddigt beskrivet) 20-talsstil är lite platta vokaler generellt...och lite...gammal känsla...do I make sense? Ett lite "roligare" typsnitt men inget tokroligt eller svårläst...
    Fler tips? Pliiiis?

• LisaML

Menar du lite Charles Rennie MacKintosh-känsla? Art-deco, lite fyrkantigt men ändå utsmyckat? Jag vet att jag hittat en font som heter MacKintosh på nån sida fast jag kan tyvärr inte minnas vart. Någon annan kanske känner igen beskrivningen?

• ika (fd höst05)

Broadway var fin, Helena V, men jag letar efter tunnare bokstäver...men det är absolut i rätt riktning...
    kanske nåt i den här stilen..
    www.myfonts.com/fonts/typeart/eucaliptus/
    tackar för er hjälp, tjejer! Ska kolla på ditt tips också, LisaML...

• en söndag i april

Vi har använt ett typsnitt som heter Mostra, och som jag skulle beskriva ungefär som det du söker. Tyvärr var vi tvugna att köpa det från USA men jag måste säga att typsnittet gjorde hela vår inbjudan - det var värt det!

• Meddelande borttaget
  • ika (fd höst05)

Tack Eva M! Det är nog mer Art Deco jag är inne på än Macintosh-stilen...har väl inte koncepterna helt klara för mig
    Underbart site förresten!

• Meddelande borttaget
  • Eva M

Försökte svara igen men fastnade i filtret pga webbadress. Tror att Charbonne kanske kunde vara något? Finns bl.a. på fontpool punkt com.

E

• Frangipani

ika,
    Vad kul!! Det verkar som vi onekligen har lite liknande smak. Det är precis 20 tals art deco jag funderar på som "tema". Kolla in detta:
    http:// www. specialtyfonts. com/ deco/ dings.htm
    dafont har en del, men som du säger, jag letar efter något annorlunda..
    Kolla också:
    www. oliviastationery. co.uk/ artdeco.html

Om du vet vart man får tag i fler bårder och figurer med art deco stuk, säg gärna till!

• ika (fd höst05)

Du har ju utmärkt smak, Frangipani

Jag ska överlägga med mannen om fonterna...
    Hittade ni nån bra lokal förresten?

Svar på tråden Hjälp att hitta 20-talsaktigt typsnitt