• Norren

Grekisk mat

Vi ska ha Greksikt tema på vårt bröllop och funderar lite kring menyn.

Grekisk sallad med feta ost och oliver kommer att vara salladen som serveras med varmrätten tänkte vi. Bröd och Tzatziki kommer också att finnas med vid huvudrätten.

Vad har man för förrätt då?
    Nån som har förslag eller tips kring Grekiskt i övrigt?

• Svar på tråden Grekisk mat
  • AnnLee

- Halloumiost
    - En bricka med lite grekiska dip/röror såsom t.ex. taramosasalata, oliver med mera...
    - Jag skulle nog kunna tänka mig den grekiska salladen som förrätt istället.
    - Dolmades (vinbladsdolmar)... så gott!

Till efterrätt grekisk yougurt med honung och färsk frukt!

mmm... älskar grekisk mat!

Vad ska ni ha till varmrätt?

• watergirl

Min personliga favorit är melitzanosalata (osäker på stavningen) som är en röra på aubergine, majonäs och vitlök. Mums! Älskar också grekisk mat. Vi ska ha lite grekisk vickning framåt småtimmarna.

• Norren

Tack för tipsen.

Vi var inne på att ha Grekisk sallad till förrätt först. Det kanske räcker så?

Vad är Halloumiost och Melitzanosalat?

Varmrätt tja, Lamm gillar vi inte och Soavlaki känns inte tillräckligt "rejält".
    Vi har faktiskt inte bestämt ännu. Hon som ska laga maten föreslog helstekt fläskfilet med någon speciell grekisk kryddning. Hon skulle också kolla efter recept sa hon.

Har ni något förslag?

• Nikita14

Varför inte köra Stifado (ursäkta stavningen)...Men det är såååååååååå gott... Älskar ju Grekisk mat...

• Norren

Hej Tjejer,

Vad hungrig jag blir, kollade just recept på halloumiost och lite annat som ni rekommenderar. Verkar supergott. Stifado är också en favorit, men jag vet inte om jag vill servera gryta på mitt bröllop.

Ofta har man olika föreställningar om hur man vill att saker och ting ska vara, men då är det nyttigt att få nya influenser som ställer allt på ända Gryta kanske funkar ändå.

I somras när vi var på Skiathos (Grekland) blev vi servrade en fördrink av Ozou och Lemonade. Det var supergott. Skulle man kunna ha det som fördrink på bröllopet tro?

• augustibrud05

Vi hade grekisk fest med jobbet, då serevrade vi grekisk sallad, grekiskt lantbröd, tzatziki och som varmrätt moussaka helt suveränt jättegott var det.
    Självklart hade vi ouzo också.

• AnnLee

Jag tycker nog att man kan ha stifado som varmrätt, varför inte en gryta? Det är ju kött, bara i mindre bitar. Man behöver inte alltid ha filé. Men om ni vill ha filé så skulle ni ju kunna servera en rödvinssås kryddad med timjan, det tycker jag är en grekisk krydda.

Halloumi har jag lagat och serverat med en ljummen paprikasallad.

Jag har ett helt underbart recept på moussaka hemma... busgott om jag själv får säga... säg till om du vill ha receptet. Man kan ju göra den direkt i portionsformar i ugnen så ser det läcker ut och är lätt att servera.

• brudimaj

Sovlaki som jag brukar göra dom tycker jag är tillrcäkligt bra rejält!

Fläskfile som bankas ut tunt, svartpeppera,
    rulla ihop med en fetaostbit i.
    Pensla med blandning av japansk soya, tomat pure och olja.
    Stek i panna för grilleffekt, - såhär långt kan allt förberedas för att sen:
    sätta in i ugnen,
    penlsa ett par gånger under tillagningen med blandninngen.
    Mmmmmm.....

• Norren

Tack för alla tips!

Nu har jag lite att funder kring. Det låter jättegott allt som ni säger.

Tar tacksamt emot recept på Moussakan också AnnLee.

Fler förslag är välkomna...

• svmm

Varför inte ha buffe med olika grekiska rätter.

Grekisk sallad, souvlaki, stifado, gyros(typ kebab) moussaka tzatziki, grekiskt bröd och mycket frukt och grönsaker. Grekisk mat är ju urgott. Det blir väl kanske dyrare med en buffe. Annars tycker jag också att souvlaki räcker bra. Tänk vad mysigt att ha en stor grill ute som gästerna kan gå och ta av. Om det är rätt årstid vill säga.

Hoppas det löser sig för dig

• lillakisse

ouzo är kanske inte allas favorit förstas det är inte alla som gillar anis och det är ju ganska genomträngande..

• Kåär

Jag håller med lillakisse. Ouzo är en väldigt speciell dryck, jag vet fler som inte gillar det än som gör det.
    Om ni gifter er på sommarentycker jag även att det är lite för tungt att dricka då. Man vill ju gärna ha något lite fräschare då.
    Ni kanske ska ta en tripp till en grekisk restaurant och se vad de har på sin meny för att få lite tips.

• watergirl

Ja,det var en bra idé. De är ju trots allt experterna! Jag kan varmt rekommendera en jättebra grekisk restaurang som jag gillar: Greken på Hörnet. En annan bra är Kouzina på Valhallavägen.

• 2005

Vi skall oxå h "grekiskt tema"
    Var och bokade maten med catering tanten i tisdags.

Tzaziki och hembakat bröd till förrätt

Varmrätt = buffé
    Tzaziki
    bröd
    smör
    Grekisk sallad
    Souflaki kött och kyckling
    kul-Potatis
    Moussaka
    Sås

Efterrätt = kaffe och tårta

Känns ännu mer rätt nu när det är bokat

Lycka till!!!
  • Hanna L

Hej
    Vad roligt att fler ska ha grekisk mat på bröllopet. Vi ska ha grekisk buffé som vi beställer från resturang Dionysos. Vi tänkte ha grekisk salad som förrätt och på buffén ska vi ha lite olika såser, tre olika slags sovlaki kyckling-, lamm- och oxkött. Sedan en vegetarisk mossaka.

• AnnLee

Norren - Jag är lite upptagen i helgen så hoppas att du orkar lite på receptet...

• AnnLee

orkar vänta menar jag ju...

• AnnLee

Här kommer Moussaka receptet som är från en av mina favvo-kokböcker "En man en kvinna ett kök"

Receptet räcker till 8 pers.

salt
    olja
    2 auberginer, skivas i centimetertjocka skivor
    8 potatisar

Färsfräset:
    2msk olja
    600g färs (nötfärs)
    1,5 tsk salt
    1tsk vitpeppar
    1 nypa grovmalen svartpeppar
    1 tsk mald kanel

Tomatsås:
    0,5dl olivolja
    1 stor gul lök, eller två mindre, hackas
    1 röd paprika, hackas
    2-3 vitlöksklyftor, pressas
    2 tsk timjan
    1 tsk oregano
    1 oxbuljongtärning
    2 burkar krossade tomater
    2 burkar vatten
    2 msk tomatpuré

Toppning:
    200g fårost (fast jag brukar ta 300-400g fetaost)
    4-5 dl gräddfil
    2 msk paprika pulver

Till formen 1 klick margarin

Skiva auberginerna i centimetertjocka skivor och salta dem lätt, så att de vattnar sig. Torka sedan av dem försiktigt med hushållspapper.

Skala och skiva potatisen och lägg skivorna i vatten med en citronklyfta, så att de inte mörknar.

Tomatsås:
    Fräs lök och paprika i olja, tillsätt vitlök och kryddor i en lämplig kastrull.

Häll i krossade tomater, vatten och tomatpuré och låt puttra på svag värme tills de övriga momenten är klara.

Färsfräs:
    Fräs färsen med salt, peppar och kanel, som "doftas" över.

Stek aubergineskivorna på varje sida med olivolja (inte för het panna).

Skölj fårosten/fetaosten i kallt vatten.

Alla förberedelsemoment är nu färdiga.

Smörj en stor, eldfast form.

Börja med att fylla botten med aubergineskivor, därefter ett lager köttfärs och ett lager potatis (använd all potatis). Häll sedan över tomatröran, lägg på ytterligare ett lager av den resterande köttfärsen och slutligen de sista aubergineskivorna.

Smula över fårosten och bred försiktigt över gräddfilen.

Pudra paprikapulvret över hela ytan eller i ränder.

Grädda i ugn, 175-200 grader, ca 50-60 minuter eller tills potatisen är mjuk och moussakan fått fin färg.

• Norren

Oh, tack AnnLee för receptet. Det låter verkligen super gott.

Kul att höra att flera av er ska ha greikisk mat på bröllopet.

Ni har nog rätt om Ouzon. Jag gillar inte själv att dricka den som den är, men det var en verklig hit när den var mixad med lemonade. Verkligen friskt och fräscht. Men som ni säger så är det nog en chansning. Vi får se hur vi gör.

Till fördrinken (då vi fotograferas) vill vi servera något tilltugg. Snittar tänkte vi först, men i helgen kom jag på andra tankar. Nån av er tipsade om frukt och grekisk yougurt som dessert. Vi ska ha kaffe och tårta som dessert så därför finns det inte utrymme till det då, men på bröllopsmässan jag var på i helgen hade man exotisk frukt i små fina kulor eller trekanter som tilltugg. Det borde man väl kunna ha som tilltugg till fördrinken istället ?!

• fairy

Ouzo som är så gott!
    Ett litet tips förrutom det nämnt ovan att blanda med lemonad. Tänk dig ouzo som lakrits och tänk sen på vad som ex blandas med lakrits i godishyllorna. Blanda ut ouzon med goda juicer som passar :)!

Kommer några mer förslag till vad man kan ha till sin buffe

Spanakopita (Spenat & Fetaost paj)
    Taramosalata (kaviarröra)
    Lammstek
    Keftethes (grekiska köttbullar)
    Grillade grönsaker
    Fyllda tomater eller paprikor
    Kalamaria (bläckfisk)
    jättebönor i tomatsås
    Skordalia (vitlöksdipp)
    Citron kyckling
    Soltorkade tomater som marinerats i olivolja och balsamicovinäger
    Grillspett (ex lamm, fläskfile, fisk osv)
    Kycklingfile fyllda med bacon och fetaost

Och massa mer :)
    Gud så hungrig jag blev nu!

Svar på tråden Grekisk mat