• 2Shy

Hur skriver ni datum i era ringar? (snabba svar tack)

Hej!

Ska beställas ringar i dag

Men har en liten fråga bara: Hur har ni graverat datumet i era ringar?
    Vi vill ha: dag/månad/år MEN är inte säkra på vilket sätt. Jag vet förståss att man alltid kan gör som man vill men nu tänkte jag mera på om det finns några tekniska aspekter på vilka tecken man kan använda, om något fungerar sämre eller bättre som gavyr.

Exempel:

02.05.05
    02.05.2005
    2.5.05
    2/5/05
    2/5-05
    2/5-2005
    02/05-2005
    2-5-05
    02-05-05

Ja möjligheterna är oändliga.

Och ska man ha alla nollor med eller inte och ska man skriva ut hela årtalet?

Vad funkar vad är snyggt?

mvh
    2Shy

• Svar på tråden Hur skriver ni datum i era ringar? (snabba svar tack)
  • Emilia

I förlovningsringen står det "namn 020812", så i vigselringen kommer det stå "namn & namn 050903".

//Emilia

• Frank 2 B

Jag skulle rekommendera att skriva ut hela årtalet som 2005.

Mamma har nämligen ärvt en ring av sin mormor som gifte sig på 1800-talet. I den står det årtalet enbart med två bokstäver.
    Det är ju intressant för efterlevande att veta vilket århundrade ringen kommer ifrån.

• Ann-Sofi

I förlovningsringarna står det 30-4 2004. Vi kunde ju ha skrivit Valborg som någon här tidigare hade skrivit Julafton men det tänkte jag faktiskt inte på. Tror nog att det bara blev så som guldsmeden tyckte. I min vigselring och hans enda ring kommer det sen att stå 18-6 2005!

• 2Shy

Wow vad många svar det kom fort!
    Intressant att se vad alla har och tendensen vekar vara att 2/5-2005 och 2/5-05 varianten är vanligast, också den varianten jag hade tänkt före jag börja fundera på det här

Annars tyckte jag om Ulrikas variant med att man skriver ut månaden, borde ju inte heller vara några utrymmes problem för oss när det är maj som ska skrivas.
    Ska höra med min m2b o se vad han säger

Men fortsätt gärna posta idéer och förslag

• TingelingAnna

I våra förlovningsringar står det 5/2 2005. Hade inte funderat så mycket på det innan utan det blev som hon på affären skrev.

• 04 Oktoberbrud

Förlovningsring: Din Fredrik 30/10-98
    Vigselring: Fredrik & Ida 16/10 2004

• AndreaM

I våra står det 20 18/2 05. Det tycker jag blev fint! *nyförlovad*

• mli_b

10/7 2004 står det i min ring

• agnelia

I våra förlovningsringar står datumet som 5/2 2002.

TingelingAnna,
    vi har samma förlovningsdag!!!
    Hur/varför valde ni den dagen? *nyfiken*
    Vi valde den för att det var vår ettårsdag.
    Och vi ska gifta oss 5/2 2006, på vår femårsdag.

• sommarbrud06

I våra står det 8-06-2001

• frulan

När jag skriver datum i vanliga fall så skriver jag alltid t ex 2005-03-24, så på det sättet fick det även bli i ringen, maken hade ingen åsikt direkt när det gällde datumet, så vi körde på mitt sätt.

• Helena V

Man behöver inte skriva ut hela årtalet 2005 för att i framtiden veta vilket århundrade ringen kommer ifrån, det framgår av guldstämpeln.

• 2Shy

"Helena V: Man behöver inte skriva ut hela årtalet 2005 för att i framtiden veta vilket århundrade ringen kommer ifrån, det framgår av guldstämpeln. "

Ja om man har guldringar så gör det väll det (ska ha titanringar)

Men nu är det i alla fall beställt! Det blev 2/5 2005 varianten på datumet. Med den andres namn i respektive ring.

Så nu är det några otåliga veckor av väntan tills man får ringarna *hoppar och studsar av otålighet*

Tack till alla som har delat med sig av sina datum!

• snöran

då är det förlovning det gäller förstår jag! gratulerar!

• MarLau

I förlovningsringen: "namn" 30/4 -97
    I vigselringen: "namn" & "namn" 22/3 -05

• snart brud.

I min förlovningsring står det:
    Namn 27/5-95

och ska säkert stå så i vigsel ringen me.

• Rainred

i våra står det 28.06.2003 och sen ska jag ¨få en ny vid vigsel, vet ej vad vi ska ha i mer än datumet, kanske en klassisk (kort) citat

• Tingeling__

I våra förlovningsrinag står det hans namn + 31/5 2003. Vad det ska stå i vigselringen har vi faktiskt inte pratat om ännu, har inte hittat drömringen ännu...

• tillififf

i våra ringar tsår det 20-20/9-03 fast utan stecken. däremot är siffrorna olika stora. 2003 större o 20/9 mindre...

Svar på tråden Hur skriver ni datum i era ringar? (snabba svar tack)