• Lion

Hjälp! Mycket torra ben!

Behöver tips på riktigt bra hudkrämer som hjälper mot mina torra ben (vader). Har haft eksem hela livet så benen har tagit mycket stryk av starka kortisonkrämer och nu har jag "ödle"skinn på benen, beror även på eksemet i sig vet jag.
    På kroppen använder jag CCS Mjukgörande lotion och den tycker jag är jättebra. Men den hjälper ej på benen.
    Apoteket har ju även fetare hudkrämer, men de innehåller ju mineraloljor så det vet jag inte hur mycket det hjälper i längden...
    Har sett rekommendationer på Body Butters här, kan det va nåt?
    Smörjer även ibland med vanlig rapsolja (från skafferiet :) ) men det känns lite väl kladdigt.
    Ska även tillägga att jag numera bara rakar mig med rakapparat för att skona huden.
    Jättetack för svar!

• Svar på tråden Hjälp! Mycket torra ben!
  • Xena

Har precis samma problem och jag har testat det mesta. Body Butter hjälper inte på mina ben. smörjer in mig med babyolja ibland efter dusch.

Har nu hittat en bra body lotion från Biotherm som håller mina ben lena och fina. Kommer inte ihåg vad den heter, det är en orange flaska. Baum, eller nåt.

Kampanj på den just nu på kicks.

• linalus

Canoderm och Bepanthen funkar på min lilltjej, som har samma problem som du! Bepanthen är lite fetare men funkar...

• Swing

Kanske någon av Weledas underbara kroppsoljor, t.ex. Arnika?(Finns i hälsokostaffären. Jag använder den på mina torra vader, har köpt en STOR flaska som vanligen inte finns i handeln.

• Isbruden

Mitt superdupertips som funkar på hela kroppen, även benen:

När du duschat, torka dig inte med handduk, utan ta en urvriden badsvamp som du häller ACOs dusch-och badolja på. Gnid in benen (eller hela kroppen)och på så sätt torkar du bort vattnet och får in oljan i huden. Därefter tar du CCS Kroppskräm och smörjer in ovanpå oljan! Och voila! Du är len som en barnrumpa.
    Detta är det enda som funkar på mig när mina ben är sådär torra, och även resten av kroppen blir som sagt mjuk och skön!

• Mysan1974

Nu måste ju jag skriva och rekomendera en lotion som är helt uppbyggd på naturliga produkter.
    De flesta hudlotioner innehåller en massa kemiska preparat vilket bara gör att kroppen blir mer beroende av att smörjas.
    Jag rekomenderar ett märke som heter dermanord och säljes mest hos hudterapeuter men även på nätet. kolla in hemsidan : dermanord.se

Lovar helt underbara produkter!

• Jag 25

Lion!

Har haft exakt samma problem som du och till slut fick jag bara nog och gick till läkaren som skrev ut en kräm till mig på recept. Den heter Miniderm! Kolla med din läkare så kan han/hon säkert fixa det. Mina ben är som natt och dag och alla sår har försvunnit.

Lycka till!

• Cybermamman

Om jag inte minns fel så läste jag i någon av Omega 3 trådarna om just torra ben, kanske värt att kolla?

• Lion

Tack för alla svar hittils! Jag har använt Miniderm tidigare, den kan man ju köpa utan recept på apoteket. Den är helt ok men jag tyckte den var lite dyr, ca 240 kr för 500 ml, men den finns ju i mindre förpackningar med, som jag bara skulle kunna ha till benen då.
    I duschen använder jag ACO's badolja när jag rakade mig med hyvel, samt ibland till kroppen, men effekten känns mest i duschen tycker jag och jag måste ändå smörja in mig med lotion efteråt. Den innehåller ju "Paraffinum Liquidum" som ju är en mineralolja, och de krämer jag använt som innehåller det har jag också reagerat lite på då de varit för feta och täppt till porerna vilket bara gjort mitt eksem värre. Men tydligen funkar det bättre på andra och det är ju bra.

• Eminea

Hej.

Arbetar lite då och då som massör och vi massörer använder ofta rapsolja. Den luktar absolut ingenting, men vilket underverk den gör på huden!!
    Smörj in huden med den (går att köpa i alla mataffärer) och torka av överflödet med papper eller handduk. Helt naturligt.

Jag hade kontakt eksem tidigare som inga kortison salvor i världen kunde ta bort, men 3 dagar med rapsolja för ett år sedan och jag har aldrig fått tillbaka det.

• Synnöve

Det enda som hjälper är Dermanords bodylotion. Testa!

• AndreaM

Jag rekomenderar Apotekets mandelolja!

• Idesprutan

Olivolja olivolja olivolja olivolja.

Visst luktar det i början men det är en naturli olja - precis som raps oljan och mandel olja. Håller huden mjuk och fin länge.

• M.G

I många herrans år har jag haft problem med en fruktansvärd klåda på benen efter jag duschade när det slog över från sommar till höst och det pågick i några veckor. Berodde p att jag blev torrare. Men sen jag började med Omega3 för ca 5år sedan har jag aldrig mer haft det.

• snuttepuffan

Jag antar att du inte använder duschcreme på benen när du duschar (det blir nog rent ändå).

Se upp så att du inte utesluter många bra produkter i din jakt efter mineraloljelösa produkter. Om du har eksem så kan det också vara värt att vara försiktig med vegetabiliska oljor.

Svar på tråden Hjälp! Mycket torra ben!