• Madelin

Toast som förrätt?

Jag funderar på att göra förrätten själv till mitt bröllop. En enklare variant på toast. Har ni recept på någon smarrig röra som man kan ha på brödet? Vi funderar mest åt skagen/räkhållet men är öppen för förslag.

Bör man skära kanterna av brödet eller kan man servera det icke skuret, vilket är vanligast?

Vilka praktiska detaljer har jag att tänka på - ni som varit där? Är det bäst att göra toasten samma dag på hemmaplan eller ska de göras timmen innan, på plats?

• Svar på tråden Toast som förrätt?
  • Johanna = en lat kock

röror finns hur många som helst...

ex rökt kött, lök, en aning pepparrot och cream cheese eller creme fraiche

rökt lax, gräslök, citronskal och creme fraiche

räkor, liiiite rökt lax, schalottenlök, dill, senapspulver, cayennepeppar och creme fraiche

dagen innan - stek brödet (rostat bröd blir saggigt på 10 minuter)
    dagen innan - gör röran
    så sent som möjligt - lägg på röran

• AnnLee

Till vegetarianer kan ni göra en "sallad" på toasten av soltorkade tomater, körsbärstomater, ruccola, olja, salt och peppar och eventuellt basilika.

• ztar

Supersmarrig röra!

För 4 portioner

70-100 g kallrökt lax
    4 dl creme fraich
    2 små röda lökar
    2-3 msk majonäs
    50 g röd rom
    dill
    peppar

Skär gärna bort kanten, det ser trevligare ut tycker jag. Lägg ett salladsblad emmellan så blir inte brödet blött lika fort. Garnera med en dillkvist, cotron gurkaoch röd rom.

• ztar

Röran kan för övrigt göras några dagar i förväg, blir godast då! Lägg sen på röran på brödet så sent som möjligt.

• ika (fd höst05)

Eller ta kavring eller liknande mörkt bröd, det håller sig saftigt och behöver inte stekas/rostas.

Svar på tråden Toast som förrätt?