Nån som har eller haft gallsten?
Tell me all about gallstensbesvär. Förra vintern/våren hade jag klippkort på akuten. Som mest tror jag att jag var inne 3 eller om det tom var 4 gånger på en och samma vecka p.g.a. akuta anfall. Fick morfinsprutor på slutet. Fick anfall av praktiskt taget vad som helst, tom grovt bröd och lättfil.
Råa morötter fick jag reda på när jag var inlagd inför min operation att det skulle man absolut inte äta, roa grönsaker över huvudtaget var inte bra. Sen det som ni tidigare redan nämnt, rökt mat kvalar in här, samt skaldjur har jag också hört. Men detta är väldigt individuellt. Under alla mina anfall så kunde jag aldrig sätta fingret på vad det var som utlöste dem.
Har gjort ultraljud man såg några få stenar men ingenting akut. Det visade sig sedan vid operationen att gallblåsan var inflamerad (jag hade ingen feber) och att jag borde ha blivit akutopererad för flera veckor sedan.
Är opererad med titthål och mår idag prima. Känner inte av någonting och till skillnad från Tant Pernilla så äter jag Granny Smith äpplen och känner ingenting av det, tzatsiki med mycket gurka också (fast jag skalar bort skalet först).
Lycka till och hoppas ni får en operation snarast. Det är en outhärdlig smärta.