•  ~carpe diem~

Hjälp!! Rosor som nickar...

Jag var och köpte trettio rosor igår,snittade noga och varmt vatten tillsattes.
    Imorse fick jag se att mer än hälfen av rosorna har nikat,finns det något man kan göra för att rädda dom,jag ska binda buketten idag!!

• Svar på tråden Hjälp!! Rosor som nickar...
  • Sunshine Girl

Pröva att snitta om den igen och ge dem nytt vatten - dock inte varmt vatten.. Det ska på sin höjd vara aningen ljummet - Lycka till!!!

•  ~carpe diem~

Jag hade för mig att det skulle vara varmt vatten till rosor,men jag kanske har fel.....

• Sunshine Girl

du har rätt (tror det ;) ) MEN det är oftast för att rosorna ska vänja sig vid temperaturen och inte få en chock när de "kommer utifrån" det är därför som du nu bör snitta om dem och sätta dem i aningen ljummet vatten

•  ~carpe diem~

Jag testar,annars blir det en tur till stan igen........

• mli_b

Jag hörde någonstans att man kan gör små pappersstrutar runt blommorna. Struten stöttar upp blomman och gör att den kan resa sig igen. Kan kanske vara lite jobbigt att göra 30st bara :) (men snitta om dem och ge nytt vatten också)

• Nikita14

man ska tämka på att med blommor, ju hårdare skälkar ju varmare vatten...så rosor ska ha varmt vatten och tulpaner kallt vatten...

• T.Karlsson

inte varmt. ljummet ska det vara bara.

•  ~carpe diem~

Tack för alla svar,rosorna hämtade sig inte så jag åkte ner på stan för att köpa nya,fanns inga!!
    Så det blev 20 vita tulpaner istället och buketten är nu klar.
    Jag har blandat de rosor som gick att använda med tupanerna(buketthållare) och under själva bollen satte jag massor med rosblad,sen satte jag fast stjälkarna på skaftet,lindade rött sidenband runt och gjorde små öglor av smala röda sidenband som jag kilade ner mellan blommorna.
    Den blev faktiskt jättefin,lägger ut kort på den när allt är klart.

• Decorist

Varmt vatten och näring har vid alltid kört i vår blomsteraffär och under min utbildning och det står i alla läroböcker och det har aldrig varit några problem...

Svar på tråden Hjälp!! Rosor som nickar...