• robbans flicka

En pinsam fråga till våra kära präster, vill ha svar snabbt

När prästen har gjort klar vigselcermonin så har jag sett på de bröllop jag varit på att brudparet ska kyssas,

Måste man det?! Jag känner inte för att stå o kyssas med min m2b inför alla människor, eller bryter jag mot något om jag vill ta bort kyss delen från själva vigselakten??

Snälla ge en vimsig o nervös blivande brud ett svar!!

• Svar på tråden En pinsam fråga till våra kära präster, vill ha svar snabbt
  • robbans flicka

Tack ave maria o alla ni andra för svaren.

Vi kommer att välja bort pussandet, jag känner att jag klarar inte av att stå o kyssas inför min gamla mormor eller nån annan ur släkten heller för den delen.

En spontan puss sen nån gång under kvällen kan jag ju dock bjuda på.

jo du har helt rätt ave maria, vi har pussats o kysst många gånger innan själva bröllopet. Vi har till och med varit snabb nog att skaffa 2 barn oxå!

Kul med er präster här inne!

• Kaffemoster

Vi diskuterade detta aldrig med prästen, då det inte förekommer direkt på svenska bröllop. Men min (amerikanske) man kysste mig, då det var självklart för honom.

• robbans flicka

Ok, så det är alltså inte nån svensk sed att kyssas igentligen utan en amerikansk sed?!

• Wih

Japp det är helt riktigt uppfattat. Enligt svensk tradition kysser brudparet varandra först när vigselakten är över, dvs på kyrktrappan. Men ni kan ju hoppa över det också då det känns olustigt, och börja ta emot gratulationerna på kyrkbacken direkt istället!

• robbans flicka

Hm ja det blir lite problematiskt med att även kyssas på en kyrkbacke eftersom vi gifter oss hemma på gården, men vi hoppar över pussandet helt o hållet, åtminstone i samband med vigselcermonin.

• lillakisse

Var glad att du inte firar i tyskland..
    Här är det tradition att brudparet maste kyssas mest hella tiden..Gästerna klingar i glasen (som om dom skulle halla tall fast mycke mer och alla samtidigt) och det betyder att man ska kyssas sa haller det pa hela festen!

• robbans flicka

Oj jösses! Hade inte kunnat klara av att gifta mig i tyskland, då hade det suttit en brud med ågren hela ceremonin igenom o lidit pga att inte klara av att kyssas offentligt sådär.

Ja jag får nog va glad att vi kan välja här om vi vill ha kyssandet med eller inte!

• lillakisse

hi hi undrar om det käns bättre om man sätter pa mormor och gänget solbrillor..

• robbans flicka

skratt, ja det kanske vore en bra idé alla gamla får ta på sig solbrillorna, men vad ska jag ha för invändning till solglasögon om det spöregnar ute då när vi viger oss?!

Skrattar så magen kniper!!

• lillakisse

Det kommer inte att spöregna!!!!
    det kommer att vara stralande sol och helt helt underbart pa ditt bröllop och därmedbasta!!!
    nu kommer pojken och hämtar mig men vi höres !

• robbans flicka

Jag litar på ditt ord att det inte kommer att spöregna på bröllopet.*ler*

Ha det så gott!

Annars får jag väl erbjuda gamla mormor ett jätteparaply som skymmer om det skulle råka regna!

• lillakisse

Eller ni har ett att gömma er bakom!!
    vem vet vad som händer bakom ett jätteparaply

• robbans flicka

ja jösses, kanske bättre att vi gömmer oss bakom ett jätteparaflax, skrattar åt tanken när jag ser det framför mig!!

• Wih

Å du går nog inte alltför säker ändå... har faktiskt varit på massor av bröllop i Sverige som brukat traditionen som lillakisse beskriver...!

• Gestilren

Jag har också varit på flera bröllop där klingande i glaset betyder puss. Så där väldigt allvarliga kyssar brukar det ju dock inte bli... Dessutom är man ju faktsikt gift när middagen drar igång, inte ens mormor kan väl bli särskilt upprörd då?

I kyrkan vill inte jag heller pussas, främst pga att det inte ingår i svenska kyrkans vigselritual, men är alldeles normalt i anglosaxisk kultur. Vår präst frågade om vi ville, och tipsade oss i så fall om när det passade bäst. Vi avböjde.

• Emilia

Ev. kommer vi att pussas i kyrkan efter cermonin och sedan även på kyrktrappan... men det blir väl mer hur det falelr in. Inga konstlade händelser får vi hoppas.

Tycker pussar bara är vackra ömhetsbevis, en annan sak är väl att ställa sig och riktigt kyssas framför mormor. Inte för att någon av våra släktingar skulle bry sig.... men kasnke andras.
    /Emilia

• robbans flicka

nja min mormor är nog av den väldigt gamla sorten o skulle nog definitivt inte uppskatta en riktig kyss.

Men en vanlig puss kanske hon inte reagerar på så värst, fast jag är lite fjompig o tycker det känns jobbigt att pussas/kyssas mycket inför andra människor fast jag känner dem jätteväl o är släkt med dem.

Men visst kommer det nog några spontana pussar under kvällens lopp

• lillakisse

bara och blunda och pussa till som när stina och tjorven ska trolla fram en prins till malin!

Svar på tråden En pinsam fråga till våra kära präster, vill ha svar snabbt