• robbans flicka

En pinsam fråga till våra kära präster, vill ha svar snabbt

När prästen har gjort klar vigselcermonin så har jag sett på de bröllop jag varit på att brudparet ska kyssas,

Måste man det?! Jag känner inte för att stå o kyssas med min m2b inför alla människor, eller bryter jag mot något om jag vill ta bort kyss delen från själva vigselakten??

Snälla ge en vimsig o nervös blivande brud ett svar!!

• Svar på tråden En pinsam fråga till våra kära präster, vill ha svar snabbt
  • Tolin

Är ingen präst, men det är inte en del av vigselakten. Vår präst frågade oss om vi ville kyssas eller inte, därav drar jag slutsatsen att det inte är obligatoriskt. Tror snarare att det är en amerikansk sed som vi har tagit till oss här. Vi ville för övrigt gärna pussas...

• agnelia

Efter vad jag har förstått så är kyssen inte en del av den svenska kyrkliga vigseln!!
    Många tar kyssen på kyrktrappan och en del väljer att ta in det i vigselceremonin iaf.

Så du behöver du inte känna dig tvingad till en kyss inför alla gäster!

• ängsklocka

Hej!
    Jag ställde en "kyssfråga" tidigare i prästtråden eftersom jag hade för mig att det inte är en svensk tradition. Var tydligen så att det var väldigt olika hur man gör.

• Nymphéa

Jag har fått för mig att det är en amerikansk sed. "And you may now kiss the bride." Eller? Har jag fel?
    Jag har för mig att svenska brudpar brukar kyssas ute på kyrktrappen.

Rätta mig om jag har fel!

• Nymphéa

OJ! Fyra svar nästan exakt samtidigt!

• robbans flicka

tack vad snällt att ni kunde lugna mig med era svar. Jag är ingen puss människa som gärna pussas offentligt annars heller så det hade nog bara kännts jobbigt om vi skulle göra det.

Fast min m2b är en mycket mer puss människa när det gäller offentligt, han tycker att man kan pussas inför andra.

• Veronika

Vår präst vill nelst inte att vi kysser varandra. När jag frågade om kyssen frågade hon: "Har ni inte pussats än?" Enligt traditionen (den gamla...) ska den i kyrkan vara den första men eftersom det inte är så längre behöver man inte kyssas. Hon ska att vi får se om hon låter oss kyssa varandra eller inte! (OBS hon sa detta väldigt ironiskt med det går ju inte att tyda i text så det är lika bra jag skriver ut det så att inte jag och prästen får hela BT på oss :P )

• Veronika

Skulle bli en lipande smiley, men det funkade tydligen inte ;)

• Forsfors

jag vill inte hellr kyssas inför alla. Nog för att jag ibland kan pussa och kssa min sambo när andra är med, men jag vill inte göra det inför hela släkten, där har jag en spärr. Fast man vet ju aldrig, man kanske klämmer av en kyss av bara farten ute på kyrktrappen sen

• Ave Maria

Mitt svar till brudparen:
    Ni gör som ni vill!
    Så robbans flicka Du kan vara helt lugn, du behöver absolut inte pussas offentligt om du inte själv vill.

Jag brukar berätta ungefär var i vigselritualen det "passar"
    Men det är helt upp till brudparet om dom "utnyttjar tillfället" eller inte.

"You may Kiss the bride" vägrar jag säga, vare sig på engelska eller svenska.

precis som min kollega räknar jag kallt med att ni kyssts mm ett antal gånger innan den stora dagen. ;)

Svar på tråden En pinsam fråga till våra kära präster, vill ha svar snabbt