• E&I

Hur vet men om man är medlem i Svenska kyrkan???

Hur vet man om mna är medlem i svenska kyrkan? Jag är döpt i den syrisk-ortodoxa kyrkan men konfirmerad i missionkyrkan men vet inte om jag är medlem.
    Betalar man medlemskap och hur mkt kostar det?
    Om man inte är medlem i Svenska kyrkan får man inte hyra eller "låna" en kyrka när man ska gifta sig? I så fall kan man bara ha den kyrkan man är med i församlingen???
    Oj då det blev många frågor hoppas det finns ngn som kan svara på dem...

• Svar på tråden Hur vet men om man är medlem i Svenska kyrkan???
  • Laguna

Det står på din deklaration.
    Tror man betalar ca: 2500/år.

/Hanna

• Jeez

Är någon av dina föräldrar medlem i Svenska kyrkan? Annars är du förmodligen inte det. Fram till 1996 så blev nämligen alla som hade en förälder som var medlem automatiskt medlemmar när de föddes, oavsett dop.

Medlemsskapet syns, som Laguna säger, på skattedeklarationen. Men du kan också gå till församlingsexpeditionen där du bor och be dem kolla på ditt personnummer. Vad det kostar beror på var du bor i landet och hur mycket pengar du tjänar.

Om ingen av er är medlem så kan ni alltod fråga om ni ändå får gifta er där. Det är kyrkoherden i den församlingen som bestämmer, det flesta har nån slags tariff på hur mycket det isf kostar.

• ChristiansBrud

Laguna: hur mycket du betalar beror helt och hållet på hur mycket du tjänar. alla betalar samma procentsats i förhållande till sin lön.

• Laguna

ChristiansBrud :
    Ja det är sant. Dumt att jag inte skrev det ovan. Kan ju sklija en del.... Vet inte exakt procentsats...??!

/Hanna

• E&I

Som student hur mkt tror ni man betalar...

• ChristiansBrud

1,53% stod det i mia deklaratiopnspapper från 2002. varav begraningsavgiften var 0.59%

• Jeez

Det beror som sagt på din beskattningsbara inkomst. Och var du bor. De flesta ligger kring 1kr per skattehundring.

• ChristiansBrud

av det man tjänar glömde jag lägga till

• Nyfiken gul , nu fru

Det räcker med att en i paret är med i svenska kyrkan för att man ska få gifta sig där avgiftsfritt..

Så din blivanda man kanske är medlem??

• E&I

jag hittar inte min deklaration men jag ser på min slutliga skatt paper som man från från skattemyndigheterna att jag betalar begravningsvgift. Har det ngt med svenska kyrkan att göra?? Eller det kanske alla betalar....

Ne tyvärr min blivande bor inte i Sverige...

• Jeez

Begravningsavgiften betalar alla i SVerige, det bekostar begravningsplatser, krematorier osv. I de flesta kommuner var det ingen som ville konkurrera eller ta över den verksamheten när kyrka och stat skiljdes, därför är det nästan överallt (förutom Stockholm och Trollhättan eller nåt sånt) kyrkogårdsförvalningarna (kopplade till församlingar) som har hand om dylikt.

• lij

Om du bara betalar begravningsavgift så är du inte medlem i Svenska Kyrkan.

• E&I

Ok tack så mkt för hjälpen och alla svar allihop...

Svar på tråden Hur vet men om man är medlem i Svenska kyrkan???