• Lusse

Ave Maria

Hur är det med Ave Maria egentligen? Vad är ursprunget på denna sång? Jag har bara hört den sjungas på katolska bröllop och aldrig någonsin i kyrkliga sammanhang i Sverige.

Passar det att ha med den i en kyrklig välsignelse (protestantisk) med svensk präst?

• Svar på tråden Ave Maria
  • Bebbsen05

Jobbar själv i kyrkan om somrarna och för nåt år sedan var det någon som har haft den på sin vigsel. Det var oerhört vackert!

• sandella

Min mans lillasyster hade den på sitt kyrkbröllop förra året. Solisten sjöng den fantastiskt bra.

/Sandella

• Ejla

Ave Maria är en gammal bön, den finns redan i bibeln, som har tonsatts av ganska många genom seklerna. Den mest kända Ave Maria är väl Schuberts.

Det finns inga teologiska eller liturgiska (eller vad man ska säga) hinder för att sjunga Ave Maria i en protestantisk kyrka. Texten är ju mer eller mindre ett citat direkt ur bibeln. Däremot har det väl varit vissa perioder då marianska böner och hymner inte har "passat" i protestantiska kyrkor därför att man har velat markera avståndet mot de kyrkor där Maria har en mer framträdande plats t.ex de katolska kyrkorna.

Numera verkar det inte finnas några betänkligheter mot att sjunga Ave Maria i Svenska kyrkan

• maniko

Vi har tänkt att ha Ave Maria(bla) i kyrkan medans våra gäster slår sig ner. Den är så otroligt vacker!

• Ave Maria

Måste ju bara svara i denna tråd.... :D

AveMaria, speciellt Shuberts, tycker jag är rysligt vacker, och väldigt passande på både vigslar och "vanliga" gudstjänster.

Har haft den någon gång på vigslar. Enda problemet då är att jag börjar gråta för den är så vacker...hmmm....inte bra.

Nåja, Har du bara en präst som har koll på känslolivet och en solist som fixar att sjunga den, så go for it!

Ursprunget till sången är Ängeln Gabriels besök hos Maria när han talar om för henne att hon ska få barn.
    Då säger han nämligen: "Var hälsad du högt benådade" Eller på latin: "Ave Maria, gratia plena" (Med viss reservation för stavning och ev. missat ngr ord)

Denna hälsning har sedan utvecklast till bönen Ave Maria, som alltså har tonsatts av ett antal kompositörer. Där Shuberts nog är den mest kända.

Bönen går, i svensk översättning så här:

(Och första ordet är alltså det gamla ordet för "Var hälsad" eller snyggare version av "Hej" )

"Hell dig Maria, full av nåd.
    Herren är med dig.
    Välsignad är du bland kvinnor och välsignad är din livsfrukt Jesus Kristus.
    Heliga Maria, Guds moder.
    Bed för oss syndare, nu och i vår dödsstund."

Första delen är alltså Ängeln Gabriels hälsning, Andra delen är "vår" bön till Guds egen mamma. Att hon ska lägga ett gott ord för hos oss Gud. (Som hon ju borde ha en ganska bra relation till, mamma och allt.

Ave Maria blev snabbt kvinnornas "egen" bön. Bland annat trodde man att ju fler Ave Maria den havande kvinnan läste, desto lättare förlossning fick hon. (Att sortera in under avdelningen ondödigt vetande. :) )

• Still_A_Miss

Ave Maria är nog en av dom vackraste låtar som jag känner till!

Vi har faktiskt tänkt att ha denna låt (Schuberts version) som ingångslåt, fast med svensk text (hade dock varit häftigt på latiska) - kan nog bli bra. Jag berättade det för en av kyrkans präster och fick responsen "det låter mycket spännande och kan nog bli väldigt fint" - men han hade inte hört den som ingångsmusik förut.

Jag har dock ALLTID velat ha denna låt på mitt bröllop - så nu får man se till att göra det verkligt .

• Ave Maria

Still_A_Miss

Rent spontant: Har ni prövat att gå till den? Jag tänker som så, den har ganska långsamt tempo, vilket innebär att man, för att det ska se bra ut, måste gå i ungefär samma tempo, vilket innebär att ni verkligen får skriiida in långsamt långsamt....
    Kan i och för sig bli jättesnyggt, men svårt.

Bara en tanke liksom...

• Still_A_Miss

Ave Maria:

Jag förstår hur du menar, och har också tänkt på det - men vi tror inte det blir något problem.

Svar på tråden Ave Maria