En kompis till mig dog i en bilolycka när hon var 19. Hon var ett år äldre än mig. Genom hennes död så tror jag att det var första gången jag faktiskt på riktigt insåg att jag själv var dödlig. att hon som nyss varit levande och hade hela livet framför sig plötsligt var borta helt utan förvarning...i ena stunden så satt hon i sin bil på väg hem från en shoppingrunda och i nästa sekund så krossades hon av en långtradare som inte lyckades bromsa i en osandad backe...det hade kanske tagit henen några sekunder att åka förbi där, och det räckte för att hon skulle hinna bli träffad av långtradaren och dö. Oförlarligt och onödigt. Själva insikten att att man var dödlig fastän man var ung tog mig lika hårt som att jag miste min vän.
Det är 4 år sedan nu och jag tänker fortfarande på henne och på det varje dag. insikten att vem som helst när som helst kan dö har gjort mig till en människa som gärna ringer ett extra samtal till en vän,som aldrig går ifrån någon osams utan ser till att allting är uppklarat när man skiljs åt, jag har blivit någon som gång på gång poängterar för dem jag älskar hur mycket jag älskar dem, att jag ALLTID älskar dem även när jag är sur och arg och att de betyder mycket för mig.
Jag har ingen förklaring på varför vissa dör unga, jag har fortfarande svårt att acceptera att min vän är borta, och då var vi ändå inte bästa vänner utan bara kompisar som brukade hänga i samma gäng och som träffades mest på fester och ute på olika ställen.
Jag tycker fortfarande att jag ser henne ibland. Hennes död lärde mig att livet är för kort för att grubbla för mycket över hur kort det är, lev och var god mot dem du lever med. ingen kommer undan döden, och vi behöver inte boka plats inann. Den verkar komma när den kommer, slumpmässigt, och jag tror att det viktiga är att försöka leva så bar man kan ändå, må så bra amn kan och göra sånt som gr att man inte behöver ångra sig när döden kommer.
detta blev säkert väldigt osammanhängande och konstigt, det blir gärna det när jag funderar över döden och min vän, det gör fortfarande ont att tänka på, och jag är jätterädd för att dö, men samtidigt så vet jag att jag inte kan göra något åt det och då accepterar jag att döden finns och försöker leva bra sålänge.