• Forsfors

Så arg så jag KOKAR! (långt)

jag har hittat en pro-ana och en pro-mia sida på MSNs grupper och jag anmälde dessa sidor eftersom att jag tycker att det är helt åt h-vete att uppl¨åta utrymme till såna och att de faktiskt är lika farliga sidor som barnp*rrsidor eller våldssidor eller något liknande.

mitt första mail:
    msn grupp som handlar om pro-Ana, altså en sida för människor
    som är för anorexia, där de utbyter tips om hur de ska kunna bli
    anorektiska och lura omgivningen så att de kan fortsätta att vara
    anorektiska

jag fick detta svar:
    Vi har läst ditt email och tackar dig för ditt intresse i detta
    ärende. Vi vill meddela att diskussioner och meddelanden speglar
    författarnas åsikter och inte MSNs. MSN är inte skyldiga att ta bort
    diskussioner eller meddelanden som du finner stötande eller kränkande,
    men kan göra det när som helst utan föregående meddelande om de bryter
    mot våra villkor för användning.

Du kan hitta mer information genom att klicka på fliken högst
    upp i hörnet som är markerad Hjälp.
    Om du har några andra frågor eller förslag får du gärna kontakta
    oss igen.
    Med vänlig Hälsning,
    Christina
    Kundtjänst, MSN Grupper

Mitt andra mail:
    okej, tack för att ni tittat i allfall. jag vill ändå påpeka det
    förkastliga i att upplåta utrymme på nätet för en pro-ana grupp då de
    lär varandra att få anorexia, en livsfarlig sjukdom som dödatr många i
    mitt tycker är det samma sak som att det skulle vara en grupp om för
    barnporr eller byter kanrkrecept eller en terroristgrupp eller liknade.
    Det ser illa ut att MSN stöder pro-ana verksamhet genom att upplåta
    utrymme till det.
    MVH mitt namn

fick ett liknande svar som det första.

är det bara jag som är löjlig och jobbig när jag tycker att de faktiskt har lite ansvar för vad som skrivs och att sådana sidor inte borde få finnas på MSN som faktiskt har många ungdomar som användare. var in på en sån sida och såg ett medelande från en trettonåring som ville ha tips på hur hon kunde svälta sig. tycker att MSN borde se över sina regler i af och ta bort sådana sidor. en stor eloge till bröllopstorget som valt att ta med det i reglerena att man inte får stödja sådana sidor.

Nu har jag i allfall fått skriva av mig lite.

• Svar på tråden Så arg så jag KOKAR! (långt)
  • lundabrud

OK jag har uppenbarligen missat ett fenomen - grupper FÖR anorexia? Det är väl ungefär som en grupp för hur man lättast och bäst ska få cancer? Vansinne.

Fast det skulle vara intressant att höra vad någon jurist säger om saken. För om man hårddrar det : skulle det inte kunna räknas som diskriminering (eller möjligen hets mot folkgrupp) om man förbjuder dessa människor att gruppera sig?

Märkligt fenomen i alla fall...

• Forsfors

jag höll också på att smälla av första gången jag hörde talas om detta. Första gången jag läste om det var i aftonbladet för inte så länge sedan och jag började nästan gråta. var själv på väg att bli sjuk i den åldern och hade jag hittat en sån grupp så hade jag garanterat blivit det, som tur är så var internet så nytt att jag inte kunde så mycket om det då.

www.aftonbladet.se/vss/kvinna/story/utskrift/0,3258,585725,00.html

• lundabrud

Brr... stackars tjejer. Otroligt.

• Forsfors

ja det är helt skruvat. nu har jag skrivit ett nytt mail till MSN och jag hoppas att de lyssnar på mig och tar bort dessa vidriga sidor:

Okej, jag fattar (tack för att ni svarar i allfall). Mitt förslag är att ni ser över era regler och ändrar dem så att farligt inehåll som pro-Ana och pro-mia inte får finnas på MSN, dessa sidor gör så stora skador, det är därför jag blir så upprörd. var in och tittade på ena sidan och där var det en trettonåring som bad om tips på hur hon skulle kunna svälta sig själv. hade jag själv fått tag i en sådan sida när jag var i den åldern så hade jag hamnat längre ner i ett träsk av ätstörningar än jag gjorde (tack och lov så kände jag inte till internet då).
    Om någon vill ta upp detta med ledningen eller vem det nu är som bestämmer över regler ochs sånt, så finns det info om hur farliga dessa sidor är på:

www.aftonbladet.se/vss/kvinna/story/utskrift/0,3258,585725,00.html

jag tjatar inte om det här för att vara elak, utan för att jag bryr mig om dessa flickors hälsa och för att dessa sidor propagerar för och drar ner folk i en sjukdom som de faktiskt kan dö av.

troligen så hjälper det inte upp hela problemet att avlägsna de sidotr jag hittat, men det kanske räddar någon annan från att hitta dem.

• vixen not a tramp

Puckot frågar, vad är en pro-mia grupp?

• Belona
    Visst lever vi i ett land med åsiktsfrihet och visst ska folk få diskutera vad dom vill men samtidigt så blir man så in i h*lvete förbannad när man läser sånt här.

Det är sjuka människor vi pratar om, tjejer som långsamt håller på att ta död på sig själva ( oftast ) utan någon som helst sjukdomsinsikt och det dj*vliga är att de tjejer som befinner sig i riskzonen och hamnar på dessa sidor löper stor risk att ta klivet över på fel sida....
  • vixen not a tramp

Nu har jag läst artikeln så ni behöver inte svara....

• emipon

Men för f-n! Ursäkta, men nu blev jag rejält ilsken!
    Forsfors, kan du vara rar och lägga ut adressen dit man anmäler, så kanske vi kan hjälpas åt att med tillräckligt många mail få dem att inse vad det handlar om.
    Ledsen, förbannad, uppgiven... orden räcker inte till.
    emipon som vill hjälpa

• Ellte

Nämen... Självklart kan de inte ta ansvar för allt alla skriver men NÅN måtta måste det väl vara... USCH för MSN! Håller med Empion...lägg gärna ut "anmälningsadressen"!

• Secret

Hemskt!!! Det är förbjudet på många ställen på internet att publicera pro ana hemsidor. Msn borde ta sitt ansvar

Svar på tråden Så arg så jag KOKAR! (långt)