• Pinsan

Gravid ändå?

Jag behöver lite stöd från någon som kanske vet....

Gjorde RFSU:s graviditetstest idag, förväntad mens är på torsdag. RFSU:s tester kan ju visa en vecka innan förväntad mens. Testet var negativt. Jag har haft symtom som om jag vore gravid tycker jag (har en son redan).

Kan testet vara negativt, trots att det står på det att det ska vara i det närmaste 99,9% säkert?

Någon som vet? Jag är otolig, länge till torsdag...

• Svar på tråden Gravid ändå?
  • Snutti

Testet visade jättesvagt för mig, två dagar efter bim... så jag tycker du ska avvakta och testa med CB...
    Håller tummarna

• Soffiproppen

Testet kan vara missvisande så jag tycker absolut du ska vänta ett tag till och göra om testet.

MVH S

• Pixie

Hej!
    Jag är långt ifrån expert på detta område, men jag hörde för inte så länge sedan att ett test som visar negativt inte behöver vara säkert. Detta beror på att en kvinna börjar producera en visst typ av hormon när hon blir gravid och det är mängden av detta hormon som grav.tester mäter. Eftersom olika kvinnor producerar detta hormon olika snabbt så kan det dröja lite längre för vissa innan grav-testet visar posititv. Å andra sidan om ett test visar postitivt så kan man vara ganska säker på att det stämmer... Så jag natar att du bara får vänta och sedan testa dig igen.

Hoppas resultatet blir det du hoppas!

• snuttepuffan

Jag har för mig att ClearBlue är mycket känsligare än RFSU... Om du har bråttom kan du ju alltid testa med ett sånt.

• Bebbsen05

Det är ju torsdag idag!! Har du testat igen??

• Jennie med ie

Testet är inte 99% säkert så tidigt, inte förrän 14 dagar efter ägglosnsingen (dvs för de flesta på väntad mensdag). Ditt negetiva test betydde inte mycket, det går inte att dra nån slutsats alls av det egentligen. Testa igen! om inte mensen kommer.

RFSUs marknadsföringsknep är smart, att ange att man kan testa redan en vecka före mens. Men det kan man göra med andra test också, RFSU är inte unika där. Man kan få positivt t ex 4 dagar före mens med Clearblue men ändå få negativt med RFSU t ex. RFSU "lovar" mer, de flesta andra test skriver inte ut några procentsiffror vid tidigt testande, men det betyder inte att man kan lita på ett negativt tidigt test.

• Pinsan

Hej!
    Fredag idag och jag vill tacka för alla svaren!

Har inte testat än, vill vänta ett par dagar till. Förra perioden varade lite längre, även om jag tror att den var ovanligt lång.

Återkommer med info asap jag vet!

• rarasara

Fasen, nu blev jag ju riktigt nyfiken! Ser fram emot att läsa fortsättningen. :)

Vad hoppas du på förresten?

• Pinsan

Vi vill gärna få ett syskon till vår lille son på 14 månader!

• rarasara

OK, då ska jag hålla tummarna för er! :)

Svar på tråden Gravid ändå?