• Anneri

Tips för billig fest!?

Jag håller just nu på att planera min födelsedagsfest i april. Eftersom budgeten inte kommer att vara sådär jättestor,måste jag försöka få det så blilligt som möjligt.
    Lokalen är redan bokad o klar,så det enda jag kan sprara in på där,är städningen. Hyran blir billigare om jag städar själv.

Nån som har några smarta tips till en budgetfest? :)

Jag ska bjuda på välkomstdrink och middag. Jag har tänkt mig nån typ av buffé eller liknande. Det kommer att bli ca 50 gäster. Tips på bra o billig mat till många?

Tacksam för idéer! :)

• Svar på tråden Tips för billig fest!?
  • Texas

Kanske kan du ordna en Taco-buffé med Tex-Mex mat. Annars kan man alltid bjuda på paj, sallad och egen bakat bröd. Potatis sallad och olika pastasallader behöver inte bli dyra. Om du bjuder på välkomstdrink (någon bål kanske) så kan du be gästerna ta med egen dricka till maten och på så sätt spara in kostnader för vin och öl.

• Anneri

Tack!
    Ja,man sprarar ju in mycket om man inte bjuder på alkohol. Jag vill ha en enkel o lättsam fest,men man vill ju ändå bjuda på nånting. Funderar även på efterrätt. Det kanske räcker med kaffe o kaka. Eventuellt ett fruktfat eller nåt.. *funderar vidare* :)

• Nyfiken gul , nu fru

tips om buffe...

Ska du göra buffe är det lätt hänt att det springer iväg åt sjutusen olika håll o blir dyrt som attans..

en buffe behöver inte alls innehålla 8 varmrätter...
    Det duger bra att köra 3 sorters kött tex fisk, fågel o fläsk/ko-kött (typ inkokt lax, grillad kyckling och rostbiff) och sen kokt potatis, sallad o bröd + ost... thats it!

Så buffe är inte smörgåsbord!

• Nils

Potatisgratäng är lätt att göra till många. Billigt och gott oxå
    Till potatisgratäng kan man ha mycket...
    Ex marinerade kycklingfileer,grillad fläskfile,kassler.
    Painrich och smör +grönsallad till

• Ananas

När jag tog examen så gjorde jag en massa pajer. Vi var visserligen inte så många som 50 pers men jag gjorde två-tre åt gången och frös in. Det gjorde att jag kunde sprida ut matinköpen och även tillagningen under längre tid.
    Det finns ju pajformar i engångsvariant att köpa. Pajdeg kan man göra flera satser på en gång och lägga i kylen med plastfolie runt så att de inte torkar.
    Samma dag som festen gjorde jag bara en stor sallad och några röror som passade till.

Kaffe o kaka tycker jag låter som en utmärkt efterrätt. Annars är kanslitårta gott och enkelt att göra till många. Det är marängbottnar (stora som en hel plåt) med grädde emellan. Finns flera namn på den tårtan dock.

• Anneri

Jättebra tips! Tack!

Ännu fler kanske? :)

• emipon

Knytkalas tycker jag är jättetrevligt! Och så kan du ju då bjuda på efterrätten. Men väljer du knytkalasvarianten så försök styra upp det lite i alla fall. Det är inte så jättefestligt att stå med 20 potatisgratänger, 20 varianter på potatissallad och en liten köttfärspaj... (Det vet jag. En av gratängerna kom från mig på en fest en gång.)

• Anna-Maja

Nu har ju du redan bokat till kvällstid, men ett annat sätt att göra det lite billigare på är att ha brunch, då krävs det inte lika stora mängder alkohol, som ofta är den stora posten.

• Rystall

En kollegas syster hade ordnat så att gästerna fixade med maten genom att precis som med en önskelista på nätet skriva ner de som de önskde att gästerna skulle ta med sig i matväg. Sedan fick gästena gå in på listan och bocka av vad de tog med sig. Min kollega (syster till bruden)var samordnade. Gästerna tyckte att det var en jättekul idé istället för dyra presenter.

• ztar

Potatissallad är både billigt och enkelt att göra själv, kika runt om det inte finns någon snäll, potatisodlande farbror/gumma i trakten, gör egen kärlknöl, en del pill men oj vad gott!

Har man tillgång till storkök går det ju jättebra att göra potatisgratäng.

Knytkalas är en stårlande ide! Bra ide det där me hemsidan!

Eller grilla kanske?

• Nils

Bak potatis med olika sorters fyllning att välja på?

• mulan

En stor gryta med chiliconcarne, grönsallad och hembakt bröd. Rödvin på låda behöver inte bli dyrt, övrigt alkohol kan gästerna själv ta med sig.

Fyller själv år snart och funderar på att ha "party" som man hade när man var liten. Bjuda på varmkorv med bröd och tillbehör (bostongurka, rostad lök osv) pocorn, och chips. Sedan ställa fram massa drinktillbehör som juicer, läsk, is osv. Detta tillsammans med en drinkbok. Dock får gästerna själva ta med sig spriten. Presenter bryr jag mig inte om. Så klart ska det spelas 80-talsmusik

malin

• marian

Jag ska ha en födelsedagsfest snart och tänkte ha en nordafrikansk buffé. Går att göra hur billigt som helst!

Servera till exempel:
    Hummus (kikärtsröra)
    Harissa (chili- och korianderröra)
    Babba Ganouj
    Tabbouleh
    Kefta (köttfärsspett)
    Marinerade kycklinglår

Du kan googla efter recept, kolla exempelvis på marockansk, tunisisk och libanesisk matlagning.

Svar på tråden Tips för billig fest!?