• micropop

NuvaRing - ny tråd!

Den gamla NuvaRing-tråden är stängd för svar, men jag har ju fortfarande frågor ;)

Har haft min första ring i en vecka drygt. Är det någon annan som har problem med att den halkar ner ibland? Jag fick den på plats bra först, nu vill den inte sitta kvar. Speciellt efter s*x verkar den vilja ge sig på vift... I informationen står det är man bara behöver tänka på sitt preventivmedel en gång i månaden, men nu verkar det bli tio gånger om dagen ;)

• Svar på tråden NuvaRing - ny tråd!
  • Cecilia J

Håller med! Min halkade också ner, fast efter sex satt den mycket bra. Fick ta hjälp av sambon under mycket skratt att försöka få upp den igen vid ett tillfälle, för hur mycket jag puttade på den så gled den bara runt (eller hur jag ska förklara).

Tog ut min efter 3 veckor i onsdags och väntar nu på mensen.

• micropop

Nu verkar den ha hamnat i rätt läge igen! Det var nämligen inte så behagligt förut när jag var på väg hem från affären och jag kände hur den började halka ner... Lite ont gjorde det, dessutom.

Jag hoppas verkligen att man hittar ett bra knep för att få den att sitta rätt, för jag vill så gärna att den ska fungera. Jag känner redan att jag mår bättre än med mina gamla p-piller, slipper illamåendet framförallt, men också mindre torr och känslig "där nere".

Barnmorskan tipsade om p-plåster om jag tyckte ringen var krånglig. Någon som har erfarenhet av det? Är det lika låg hormonhalt som i NuvaRing?

• Annin

Hade oxå problem när jag skulle sätta in min ring, den bara trillade ut hela tiden.
    Var frustrerande då det står att det inte ska gå att sätta in den "fel".
    Fick gå till MVC, men när barnmorskan satte dit den trillade den oxå ut, de tog hjälp av ngt undersöknings verktyg.
    Då satt den kvar i 4 timmar sen trillade den ut.
    Tog sedan själv hjälp av en sexleksak och sen har den inte trillat ut och det var mer än ett dygn sedan nu.
    Hade plåster i mer än ett år innan jag prövade NuvaRing och var jätte nöjd med dem. Men inte så snyggt m plåster på sommaren.
    Ngn låg hormonhalt e det väl inte drekt i ngn av de 2 alternativen bara det att hormonerna utsöndras långsamt under dagen i ett jämt flöde.

• Cecilia J

Såhär står det på p-piller.nu

P-plåster och p-ring är två nya preventivmetoder för tjejer. Dessutom finns nu Cerazette, ett minipiller som ger ett lika bra graviditetsskydd som ?vanliga? (kombinerade) p-piller, trots att det inte innehåller östrogen.

P-plåster och p-ring innehåller samma hormoner som kombinerade p-piller, det vill säga östrogen och gestagen, och ger ett lika säkert skydd mot graviditet om de används på rätt sätt.

En fördel med p-plåstret och p-ringen är att hormonkoncentrationen i blodet blir mer konstant, eftersom de avger en jämn ström av hormoner hela tiden, till skillnad från ett piller som man tar en gång om dagen. Detta kan eventuellt göra att tjejer som är känsliga för hormonomställningar får mindre besvär med humörsvängningar och nedstämdhet. En annan fördel är att den som har p-plåster eller p-ring fortfarande är skyddad mot graviditet vid diarré och kräkningar.

P-plåstret är tunt och beigefärgat och cirka 5x5 cm. Det kan sättas på höften, skinkan, magen, ryggen, brösten eller på utsidan av armen. Det byts en gång i veckan i tre veckor, den fjärde veckan är man utan plåster och får då en mensliknande blödning. Plåstret tål värme, kyla och vatten och lossnar sällan.

Biverkningar som p-plåstret kan ge är bröstspänningar, illamående, oregelbundna blödningar, humörförändringar och hudreaktioner.

P-ringen är en mjuk plastring, 5,4 cm i diameter, som kvinnan själv sätter in i slidan på samma sätt som en tampong. Efter tre veckor tar man ut den och får vanligtvis en mensliknande blödning. Efter en veckas uppehåll sätter man in en ny p-ring. Ringen kan inte falla ut och studier visar att få kvinnor (drygt 2 procent) tycker att ringen är obekväm.

P-ringen kan, precis som p-plåster, ge samma biverkningar som p-piller, t ex humörförändringar, minskad sexlust och spänningar i brösten. Möjligen är biverkningarna som p-ringen ger mildare, eftersom hormondosen i blodet är lite lägre och hormonkoncentrationen i blodet mer konstant.

Liksom p-piller ska p-plåster och p-ring inte användas av den som är i riskzonen för blodpropp (Läs under Allt om p-piller, Passar de dig?)

• micropop

Usch, det här med nuvaring verkar inte funka för mig... Den hamnar aldrig rätt utan halkar ner HELA tiden. Nu mår jag dessutom illa igen, vet inte om det är hormonerna eller något annat. Ska ringa barnmorskan imorgon och fråga om jag kan sluta med den mitt i en cykel.

Tror att jag ska ge minipiller eller Cerazette ett försök, men sen räcker det för min del.

Cecilia J:
    Jag kollade på p-piller.nu. Där stod mycket intressant! Framförallt att nästan ingen av de tjejer som berättade om sina erfarenheter var nöjda...

• vintersol

hej !
    Jag har haft min i snart 3v, och kan bara säga "hurra" för nuvaring! Jag vill bara säga att jag också mådde illa, men det gick över efter 6 dar! Jag har fått ett nytt liv, utan pms (med allt vad det innebär). Jag tror sen att det är väldigt olika hur den känns, men för mig sitter den bara, den sitter inte högre upp än vad en tampong gör men min har aldrig ramlat ur. Jag vill varmt rekommendera Nuvaring till allla som inte klarar av p-piller. Jag önskar jag hade kommit i kontakt med detta preventivmedel för längesen! Jag svarar gärna på frågor om nån undrar något!

• Cecilia J

Jag är överlag nöjd. Fick min mens idag som ett brev på posten. Kan inte äta p-piller då jag alltid får mellanblödningar i 2 veckor ungefär, urtrist. Med denna har jag inte sett skymten av några men har å andra sidan bara använt den en cykel så vi får se.

Har heller inga biverkningar utan är pigg och glad. Har lite flytningar men det stör mig inte alls, hellre det än torra slemhinnor.

vintersol, hoppas min hålls på plats så bra nästa period.

• vintersol

cecilia j,
    skönt för dig att slippa mellanblödningarna, jag hade precis samma problem när jag kämpade med p-piller! Du ska se att den lägger sig fint på plats till slut!! Jag, precis som du, har bara haft den en period, så vi får hålla tummarna för att inga biverkningar kommer senare. Jag vaknar varje morgon och tackar gud för nuvaring,ärligt, det monster som jag har varit mot allt och alla under pms-tiden så fattar jag inte att människor stått ut med mig.
    Cecilia och alla andra: Lycka till och jag hoppas av hela mitt hjärta att ni får den att sitta kvar!
    kram från vintersolen Nina

• snuttepuffan

Jag har inte direkt haft några problem med att den åkt ut, kanske någon gång om jag satt in den slarvigt efter sex och sedan somnat... Skulle jag känna att den är på väg ner kan det hjälpa att gymnastisera lite (knipa).

• Cecilia J

Ska prova knipövningarna. Jag tar inte ut den vid sex, märker inte av den alls då.

Svar på tråden NuvaRing - ny tråd!