• micropop

NuvaRing - ny tråd!

Den gamla NuvaRing-tråden är stängd för svar, men jag har ju fortfarande frågor ;)

Har haft min första ring i en vecka drygt. Är det någon annan som har problem med att den halkar ner ibland? Jag fick den på plats bra först, nu vill den inte sitta kvar. Speciellt efter s*x verkar den vilja ge sig på vift... I informationen står det är man bara behöver tänka på sitt preventivmedel en gång i månaden, men nu verkar det bli tio gånger om dagen ;)

• Svar på tråden NuvaRing - ny tråd!
  • micropop

Jag fick nog av ringen, nu är den borta och jag kan röra mig normalt igen! Känns verkligen tråkigt att det inte fungerade, men det var värt ett försök i alla fall.

Barnmorskan rekommenderade mig att prova Cerazette ett par månader, kanske kan det vara lösningen. Men snart vill jag inte experimentera mer med hormoner, känner jag.

Hoppas att det går bättre för er andra än det gjorde för mig!

• NYCsvensk

Hejsan alla nuvringare!!!

Jag anvander p-ringen och fullkomligt alskar den. Jag har dock markt att om jag nar jag satter in ringen gor det genom att trycka ihop den sa att skarven pa ringen hamnar antingen overst eller underst sa att saga sa aker ringen ut fort som attan.

Jag trycker darfor ihop ringen genom att halla pa skarven och sedan fora upp den. Dar sitter den sen hur bra som helst tills jag tar ut den. Den kan halka ner lite, men den halkar inte ut langre nar jag gor sa!! Det ar OK om den halkar ner, det ar tydligen ratt sa normalt.

Sa om man sager att jag har tryckt ihop ringen sa att den liknar en 8 sa ar skarven i mitten pa attan dar de tva cirklarna mots for att den skall sitta pa plats. Ar skarven i anden av nagon av cirklarna sa tror jag inte den gillar att veckla ut sig och halkar da garna ner igen!!

Vet inte om det hjalper nagot, men hoppas att nagon fick lite hjalp!!

Kan forsta om det ar jobbigt nar den halkar ner sa lycka till med det nya micropop!!!!

• lill_yoyon

Här är en till ring-användare..
    Tänkte fråga er om nån har haft som svag mensvärk dom tre första veckorna med ringen i?
    Jag har själv nämligen haft så och tycker det börjar bli skapligt jobbigt men mensvärk hela tiden..
    En till sak som jag undrar över är om ni fått regelbundna menscykler på en gång när ni börjat med ringen?

Hoppas någon kan svara på mina frågor
    //Jossan

• snuttepuffan

Jag har inte haft någon värk, känt ett uns av sveda en gång som gick över på någon minut (antar att den flyttade på sig). Cykeln blev perfekt på en gång.

Jag tycker att du ska ringa barnmorskan om din värk.

• lill_yoyon

Tack för svaret!
    Jo får ta och ringa henne i veckan.
    Tack än en gång

• snuttepuffan

Jag har märkt en negativ sak med ringen. Om jag tar två stycken på rad och hoppar över en mens så får jag fruktansvärd mensvärk.

• trött tjej

hej alla nuvaringare!
    Jag har hurrat för nuvaring förut här, men nu efter första perioden plus 7 dagar utan ring (har alltså stoppat i den andra ringen) har jag haft huvudvärk i 10 dagar, galet sötsug och allt annat som jag brukar ha vid "vanlig" ägglossning. Snälla, har nån känt likadant? Tror ni att kroppen kommer vänja sig, eller ska jag gå omkring och må så här HELA tiden? Jag har lite panik faktiskt, ska jag dra ut den eller stå ut ett tag till tror ni?
    Snuttepuffan: Jag tänkte precis fråga om nån har hoppat över en mens och vad som hände. Fick du mensvärk direkt när den nya var insatt eller? Hur mår du nu? Själv är jag helt inne på att stoppa in en ny direkt efter denna ring. Jag vill bara att kroppen ska komma i balans efter 3 års helvete av PMS och allergi mot p-piller.

Jag trodde i början att jag hittat Paradiset med Nuvaring...Är det nån som kan ge mig lite peptalk eller råd, jag behöver prata med nån tjej med erfarenhet och inte nån galen gynekolog på 70+.. Känner mig ledsen och ingen av mina vänner förstår problemet. Tack på förhand.

stor kram

• nano

trött tjej;
    Med p-piller brukar det väl gälla att man ska ge kroppen tre månader att vänja sig, och finns biverkningarna fortfarande kvar då ska man sluta. Om du fick huvudvärken först vid uppehållet så beror det antagligen på att hormonnivåerna ändras när du inte längre har ringen inne, och problemen borde försvinna när du har satt i andra ringen (men kan ändå återkomma när du gör ditt andra uppehåll). Om du har fått besvären medan du har ringen eller om de håller i sig beror det antagligen på sortens hormon som ringen utsöndrar (som för övrigt är samma hormon som i vissa p-piller) och då är det de som inte passar. Jag tycker att du ska fortsätta, om det inte blir för jobbigt. Många biverkningar går ju över efter den första tiden.

• snuttepuffan

Uppskjutandet av mens går hur bra som helst, kanske lite skumma flytningar de sista dagarna (när jag har haft ring inne 5-6 veckor i sträck).

Vilka hormoner jag än tar får jag nästan som abstinens under den hormonfria perioden, det kanske är detta du också har drabbats av? Om jag var du och tyckte att det fungerade i övrigt så skulle jag köra mens varannan månad och stå ut med bekymren då...

Mensvärken får jag när jag har mens, alltså inte bara för att jag har en ny ring inne. Fick problem nu också när jag har kört en ring bara så det verkar vara något jag får stå ut med. Tänker nog prata med en barnmorska om detta dock.

• trött tjej

nano och snuttepuffan!
    TACK för era svar! Det betyder så mkt när man är helt rådvill. Jag fick de här biverkningarna när jag satt dit den andra ringen, inte under uppehållet. Jag verkar vara överkänslig mot hormonerna helt enkelt. Jag vet, man ska ge det 3 månader, men nu sitter jag här med svullna bröst och deppig och ska börja ett nytt superkul jobb om en vecka.Jobbigt!! Vill bara känna mig som jag gör när jag inte äter nånting alls(= toppenglad i 20 dagar, men då får jag stå ut med 10 dagars pms-helvete med svullna bröst och ett galet humör) Som nu är det att välja mellan pest eller kolera: Antingen nuvaringen, vara lite ledsen hela tiden och med LITE svullna bröst(OM detta mot förmodan inte går över) eller ha min naturliga cykel som jag beskrev ovan. Min gynekolog sa att vissa ALRDIG blir av med Nuvaringens biverkningar, och då väljer jag hellre att vara utan... Om nån kunde lova mig att det som jag känner nu kommer att gå över skulle jag fortsätta kämpa,men nu känner jag bara för att dra ut den...(trots att min vidrigt jobbiga "normala" menscykel då kommer tillbaka. Då får jag åtminstone må helt bra i 20 dar, med sexlust, normal aptit och allt annat trevligt innan pms-veckan sätter igång..)

Va fasen ska jag göra? Känner mig som ett plufsigt monster som inte ens kan vara riktigt glad åt att jag fått mitt drömjobb, jag är helt likgiltig. Inget spelar nån roll om man inte mår bra liksom.

Tack så mkt för stödet , det behövs kan jag säga. Ni är fantastiska.

kramar T

• snuttepuffan

Sluta med ringen. Jag tycker att det kan vara acceptabelt att ha biverkningar under mens, men hela tiden?

Har du testat spiral?

• trött tjej

hallå igen!
    Nä, precis som du säger Snuttepuffan: Jag drog ut ringen ikväll, fy sjutton va piss jag har mått i snart 13 dar, sen jag satte in den. Orkade bara inte gå och hoppas på att det Kanske skulle bli bättre. Nej, jag har inte testat spiral, varken hormon eller koppar-spiral. Jag har nog testat allt utom det. Ska kolla upp det, tack för stödet! Ska ringa min gynekolog på måndag och beskriva läget..känner mig som en rätt besvärlig patient faktiskt! Puh..

Ha en fortsatt trevlig helg!

• nano

Det var nog bra att du tog ut ringen, verkade vara jättejobbigt. Vet du vad det är du inte tål i p-piller? För ringen innehåller ju samma slags hormoner som vissa p-pillersorter - men om det är östrogenet du inte tål skulle du kunna använda minipiller eller stav. Om det är gestagenet du inte tål borde du kunna använda p-piller med en annan sorts gestagen. Fast du kanske har provat det mesta redan?

• trött tjej

hej!
    Tack för tipsen! Symptomen jag får av allt jag provat är både östrogen och gestagen-betingade säger min gynekolog. Jag vet inte exakt vad som är vad, men illamående, huvudvärk och ur-ont i brösten får jag i vilket fall som helst. Helt galet, jag tog ut ringen igår och redan idag har jag ingen huvudvärk, lättare bröst och mkt gladare i sinnet..Jag hade inte orkat en dag till! Nu får jag börja om från början, men jag vill tacka för ert stöd och era råd!
    Hoppas allt är väl med er.

• snuttepuffan

Spiral skulle jag använda själv om jag kunde (har för liten livmoder)... Även hormonspiral fungerar väl för många som inte tål piller.

• Cecilia J

Jag ska på onsdag ta ut ringen efter 2 perioder. Kom på efter ett tag under förra mensen att jag inte hade haft varken mensvärk (dag 1) eller huvudvärk (dag 2). Och inga mellanblödningar!!!

Denna period har den dessutom suttit på plats hela tiden. Jätteskönt, har inte kännt av den en enda gång.

• Ellebelle

Jag gick upp ännu mer i vikt och fick ökade svampinfektioner av ringen. Stod inte ut med svampinfektionerna och har nu bytt till Yasmin p-piller.

Men kul för er NuvaRing funkar för! Jag hade aldrig problem med själva ringen, tyckte den var enkel att använda och det inte svårt att komma ihåg att ta ur och sätta dit den heller.

Svar på tråden NuvaRing - ny tråd!