• Ostbågen

Lockigt hår - problem

Jag har självlockigt hår.
    "Åhh lyckans ost" tänker ni. Gör inte det!

Till problemet.
    Mitt hår lockar sig ganska mkt men för att det inte ska se alltför risigt ut måste jag använda ett speciellt sprey som finns hos min frisör. Spreyet är för permanentat hår och fungerar superbra men det är för dyrt. Är en väldigt liten flaska som går åt på 10 dagar och den kostar 90 kr! Jag har inte råd att ha lockigt hår längre så jag tvingas nu platta det. Inte kul alls

Har testat med mousse av alla dess sorter men det fungerar verkligen inte. Mitt hår blir nästan mer risigt av det.

Har funderat på att skaffa mig en locktång och locka det hår som är risigt men det skulle ju ta sån tid!

Någon som har tips på en bra produkt (BILLIG!!!) som kan få bukt på mitt hår?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Lockigt hår - problem
  • Nightingale

Sunsilk- eftervårdande kräm/balsam. Otroligt bra produkt för ett lågt pris, jag har oxå lockigt risigt torrt hår och avskyr det, men med sunsilk så blir det fina lockar.

I övrigt är det magiska ordet wax!!! Efter duschen har jag i sunsilk och sen en stor klick glanswax, låter allt självtorka och voilá! FIna lockar!!

Dessutom gör jag inpackning varannan vecka.

Jag använder aldrig frisörprodukter och jag har jättefina lockar!!

• Tant Pernilla

För en med spikrakt, platt hår låter det som trevliga problem. Men man vill ju alltid ha det man inte har själv!

• Kattisen

Har också samma preoblem och fick tipset av min frisör att använda Tigis´s Egoboost, en rosa trekantig flaska. Funkar hyfsat men det blir ändå risigt efter ett tag.

Nightingale
    vilken glansvax använder du? Jag har prövat vanligt vax och det är jättesvårt att hantera det eftersom det är så "trögt" och blir bara som klumpar i håret.

Har precis köpet Sunsilk men tyckte inte det funkade så bra (den ljusblåa flaskan), håret blir ändå risigt allteftersom det torkar.

Det har antagligen också mycket att göra vilken typa av hår man har. Mitt är väldigt torrt och risigt av naturen.

• Ellte

Mitt hår är också väldigt torrt och lite lockigt och jag har insett att jag inte kan ha det lockigt jämt :D inte mer än det själv vill liksom... Jag varierar mellan att ha en glanscreme (som är utslätande) och ett moussebalsam, båda från KMS + att det är jätteviktigt att alltid ha ett bra balsam hemma. Just nu har jag KMS "Curl" shampoo och balsam som är underbara..tyvärr luktar de kola men det får jag väl stå ut med ;)

Billiga produkter tror jag inte på faktiskt...inget jag testat hittills har varit lika bra som "märkesgrejjer" tyvÄRR! Och jag är verkligen ingen märkesmänniska annars *fniss*

Just ja...en annan sak som är bra är att nån gång (detta låter äckligt) när du inte ska iväg nånstans häva i en blandning av olivolja och äggula (eller bara olja) i håret, linda in det i en handduk och ha det i en bra stund innan du sköljer ur det. Mitt hår gillar det iallafall ;) Skölj inte med för varmt vatten om du har äggula i *fniss* då får du scrambled eggs i hårbotten ;)

• Nightingale

jag använder wella shine glanswax. är jättebra och billigt. När jag började plugga och inte tog studielån fick jag lov att hitta billiga alternativ istället för frisörprodukter som jag alltid använde förut. Men nu har jag jobb och fortsätter med mina billiga produkter som fungerar tillräckligt bra!!

Visst fungerar frisörprodukterna lite bättre men inte tillräckligt mycket bättre för att jag ska lägga ut fyra gånger så mkt pengar (minst!) på dem!

• Ostbågen

Nu har jag köpt de tre produkterna Sunsilk aloe vera. Skall bara göra en inpackning innan jag börjar använda dem ordentligt. Återkommer med resultatet senare

• Squeezetoy

har inte självlockigt själv men har en kompis som har ditt problem. Hon är jättenöjd med Potion 9 från Sebastian, förvisso ganska dyr, men den är dryg och fungerar iaf bra för henne. Dessutom har det lite balsam effekt och minskar statisk elektricitet. Så jag har använt den tidigare av den anledningen, då jag har torrt och flygigt spikrakt hår... Den luktar också diskret om man inte vill ha godisdofter mm.

/Ingrid

• Kattisen

Nightingale.
    blir det inte stenhårda lockar av den glansvaxen? Jag önskar mig mjuka fina lockar jag

Jag har använt alla möjliga produkter genom åren och kan inte säga att dyrare är bättre än billiga eller tvärtom.

Däremot tycker jag att billiga schampon är dåliga för mitt hår, jag får mjäll och tappar en massa hår också.

MEN jag har även fyndat bland de billiga produkterna, bla Sunsilk´s eftervårdande hårcreme är toppenbra. (jag köpte en liknande i något dyrt märke hos frisören för ca 200 kr) när jag kunde få denna för ca 25.

/Risbusken

• Nightingale

Kattisen:

Nej jag får absolut inte stenhårda lockar, tvärtom, håret blir mjukt och följsamt och snyggt glansigt. Det känns inte ens att jag haft i produkter.

Efter varje gång jag duschar har jag i en stor klick sunsilk och efter det kramar jag in en lika stor klick wax. Det ser helt naturligt ut, bara det att lockarna håller sig hela dagen. Håret får självtorka efter den proceduren!

• Ostbågen

Nu har jag använt Sunsilks tre produkter och kan med all säkerhet säga att mitt hår mår bättre. Det är inte alls lika risigt längre!
    Det enda som jag tycker är synd är att mitt hår känns lite fett efter att jag haft i den proudukten som inte skall sköljas ut. Fast å andra sidan så ser ju lockarna vackrre ut när håret är lite fett...

Nightingale:
    Jag testade det där med vaxet i håret efer en dusch och fick ett ganska hemskt resultat. Jag har aldrig användt vax och tog nog alldeles för mycket för mitt hår har aldrig varit så fett! Det kändes som om jag hade ett helt paket smör i det.
    Hade lite panik där ett tag men det är tur att man har humor och kan skratta åt mina misslyckade försök
    Hur mkt vax tar du i ungefär? Känns inte ditt hår fett utav det?

• Apple

Det finns nagot som heter GLISS en liten sprayflaska market ar Schwartzkoft. man kan ta pa i blott eller torrt har, behovs bara lite o det blir glansigt o fint o inte risigt....

• Kattisen

Nightingale och ni andra som använder wellavaxen.
    Är det den i en bli liten burk? Köpte en igår men var osäker på om det var den ni menade.
    Ska prova idag, mitt hår är risigare än risigast just nu och så får man inte ha på sig mössa när man går ut för det börjar bli varmt

• glad tjej

Att det alltid är så, att har man rakt hår vill man ha lockigt och tvärtom.

• Nightingale

Ja alltså... att hitta "rätt dos" för sitt hår kan vara knivigt. Förut körde jag alltid med en liten liten klick gele innan vaxet för att få stadga i lockarna, men nu när jag lärt mig dosera vaxet, har kanske 1 tsk, bara utanpå, för att man inte ska få sånt där fult "änglaflor" som en krans runt huvudet...

Sammanfattningsvis, först sunsilk, sen gele (ca 1 msk) i blött hår och sedan wella shine wax (i en liten blå burk ja, waxet skimrar i regnbågens färger när man öppnar locket) när håret är halvtorkat, då blir det stabilt och får lyster. Är det lite fuktigt ute så sprayar jag ett tunt lager utanpå innan jag går ut, när håret är torrt..

Ett litet projekt varje dag, men lockarna blir fina. Men det tog säkert ett halvår innan jag fick till det med rätt mängder.

Dessutom gör jag inpackning varje vecka. Då använder jag oxå nån burk från wella för 89kr. Billigt men bra!

Svar på tråden Lockigt hår - problem