• Bröllopstokiig

Måste man ha bordsplacering??

Hej!

Vi har planerat ett borgerligt bröllop (dock med vit klänning) på en herrgård. Vi kommer att ha bröllopet mitt på dagen och efteråt tänker vi bjuda på en enklare buffé och tårta. Antalet gäster beräknas bli max 30 st. Jag vill gärna ha en "enkel" avdramatiserad tillställning, funderar därför på att skippa bordsplaceringen och i stället låta alla sitta var/med vem de vill. Är det någon som har varit på en sådan tillställning, hur fungerade det i så fall?? Något att rekomendera?? Tacksam för lite tips!

• Svar på tråden Måste man ha bordsplacering??
  • Bröllopstokiig

Vi kommer att ha brudskålen på uteplatsen till lokalen när brudparet anländer. Då får gästerna önskad dryck i sina personliga champagneglas med namn på som jag målat. Sen får man ta med detta glas till önskad plats inomhus. Så har man ju sedan sin givna plats. Vi kommer mest att vara kompisar och jag ser inget problem i detta att man får bestämma själv. Glaset får sedan gästen ta med sej hem.

• Bröllopstokiig

Jag har dåliga erfarenheter av bröllop utan placering. Folk blev osäkra, nästan ingen vågade sätta sig "för nära" brudparet eftersom de flesta kännde att den närmaste familjen borde sitta där och få visste hur många DE var etc. (Detta var ett bröllop med strax under hundra gäster.) Jag har haft absolut trevligast på bröllop med placering, sedan har en del av dessa ändå haft buffémiddag och inte kännts särskillt traditionella. Ofta har ju värdparet tänkt till och det brukar bli en lagom mix av nya bekantskaper och folk man känner sedan tidigare. Själv ser jag fram emot att svettas över vår placering. Det blir säkert knepigt, men kul.

• Bröllopstokiig

Vi hade ingen bordsplacering. Vi hade 50 gäster och det fungerade utmärkt. Vi hade ett litet bord för oss brudparet resten satt där de ville.

Man känner sin släkt bäst själv och vet om det skulle fungera eller inte. Jag tycker självklart att ni gör som ni känner för.

• Bröllopstokiig

Det är inte helt lätt med bordsplacering och hur man än anstränger sig så är det alltid någon som tycker att de har hamnat på kläm - det är svårt att förutsäga humöret på varenda gäst, även om man hoppas och tror att alla är glada. Sedan finns det personer som alltid måste gnälla även om de egentligen är ganska nöjda. Vi hade bordsplacering och till 98% var den helt lyckad, de sista 2% hade vi nästan räknat med att de inte skulle vara nöjda eftersom de alltid gnäller och är sura oavsett.

• Bröllopstokiig

Hej Sara N!

Vi ska också gifta oss borgeligt och ska ha en stor fest men har bestämt att ha bordsplacering iallafall, annars blir det lätt att folk bara sätter sig jämte såna de redan känner. Folk får ju faktiskt försöka att anstränga sig lite för att lära känna varandra, de får ju faktiskt lite ny släkt.

Jag var på ett bröllop förra året och det var även bordsplacering men där hade brudparet skivit lite info om alla gäster i det lilla "festhäftet". Det var jättebra, på så sätt var det lätt att hitta samtalsämnen med bordsgrannarna.
    Man bara läste i häftet att "Jonas är nybliven golfare...samlar på pelargoner..." t ex och då kunde man ju börja prata om det.
    Detta gjorde att det blev en kamratlig stämmning fastän det var ett ganska stort bröllop, det visade även att brudparet hade ansträngt sig lite och inte bara kastat ut folk på måfå.

• Bröllopstokiig

Jag röstar för bordsplacering. Då slipper gästerna fundera på vem som ska vara närmast och tanken med placering är ju också att man funderar ut vilka som borde få trevligt ihop.. Om ni vill variera folket under middan kan ni mellan huvudrätt och efterrätt be alla män att flytta t.ex. tre steg åt vänster.Då får ju alla en ny kavaljer... Om man nu har haft en tråkig en.

• Bröllopstokiig

Jag är också för bordsplacering. Tycker det är synd att de som redan umgås och känner varann ska sitta brevid varann. Vi kommer göra så att vi har ett honörsbord med föräldrar och mor-far föräldrar. Sen kommer vi "blanda upp" de övriga gästerna med varann. Vi kommer placera dem så att de alltid sitter brevid eller mitt emot någon de känner och samtidigt några nya "okända" ansikten. Vi har för övrigt väldigt avslappnad släkt och vänner så vi tror det kommer bli jättebra!

• Bröllopstokiig

Vi ska också ha ett litet bröllop med lite drygt 20 gäster men kommer att ha bordsplacering för att blanda familjerna lite eftersom de inte träffas annars samt för att sprida ut de småbarn som kommer att vara med. Men med så få gäster sitter alla brevid någon de känner så det är inget problem.

• Bröllopstokiig

Sara N; vi hade så. Jag tycker det blev bra. Vi hade vårt bröllop i en slottssidobyggnad i en
    park, så gästerna kunde byta mellan att sitta utomhus och inne. Vi hyrde också ett tält som vi ställde bredvid i parken (från Rentatent). Allting blev precis så avslappnat som vi hade hoppats på mitt i sommaren med både buffé och riktig bröllopstårta i våningar och levande musik i bakgrunden.

• Bröllopstokiig

Vi vet inte hur vi ska göra....min sambos föräldrar ligger i skiljsmässa just nu...hur kul är det!?

• Bröllopstokiig

Johanna, ska ni ha traditionell honnörsplacering så hamnar ju fyra personer mellan dem (brudparet och brudens föräldrar) så det borde väl kunna gå bra. Kan de inte ens sitta så nära, sätt tärnor,marskalkar eller värdpar med er på honnören och placera de blivande svärföäldrarna på varsin tunga om mni ska ha vanligt e-bord.

Svar på tråden Måste man ha bordsplacering??