• Stissan

Gott vin till oxfile? Tips önskas.

Hej!
    Har tänkt servera helstekt oxfile med potatisgratäng + ngn god sås till huvudrätt.Vi har tänkt ev åka till Puttgarden för inköp så systembolagets vintips blev ej aktuella.

Funderar på att köpa JP Chenet Merlot-cab. sauv.Vad tror ni om det? Eller ngt annat tips? Det finns ju så mycket olika kunskap här på BT.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Gott vin till oxfile? Tips önskas.
  • *Nallemaja*

Lindemans bin 45 (85kr) och Oxford Landing (78kr, tror jag!)- 2 jättegoda viner.

• mmmajzannn

Ilcomte är ett jättegott rödvin, chill out, det är åxå väldigt gott! marques de arienzo, ett spanskt vin det får 5 solar av 5 möjliga av mig=)))
    Lycka till

• mmmajzannn

ILCONTE skulle det stå, det blev fel!

• erre

När det gäller den här typen av "kraftig" mat så kan du vräka på med i stort sett hur kraftiga viner du vill. Om du hade varit gäst hos mig så hade jag nog rekomenderat ett vin med ganska stor ekkaraktär. Ev något från nya världen. Det finns ett vin från en producent som heter Beringeri USA. Deras Cabarnet Sauvignon är jättebra. De har även en Zinfandel som är super till den här typen av man. Pinot noir skulle nog också passa. Om du känner dig osäker kan du alltid höra dig för på systemet. De har ofta vinutbildad prsonal som kan göra rekomendationer. Lycka till.- Somilieren

• Stissan

Hej och tack för alla tips!
    Verkade inte vara så många som trodde på Jp Chenet Merlot.Det ska i allafall vara lagrat i ekfat ett 1/2 år (och bra pris!)

Tack Allihopa!
    MVH

• StinaS

I Tyskland har de en JP Chenet som är grymt god, men som inte finns på systemet här.

Tyvärr minns jag inte vad den heter.

• Xite

Jag känner inte till det märket du föreslår, men en kraftig Merlot låter utmärkt till matvalet.

• Lilla Bu

Chenet eller inte- det beror ju mycket på vad för vin man själv gillar, och vad det får kosta. Chenets viner skulle jag nog inte välja själv, men jag vet att många gillar dem...

• Nyårsbrud 2004

Hej Stissan,

testa Montepulciano D?Abruzzo Bianchi 2003, finns på Systemet för 53 kr (ca) och är mycket prisvärt. Rekommenderas bl a av DN. Vi hade det på bröllopet och fick många kommentarer om hur gott det var.

Svar på tråden Gott vin till oxfile? Tips önskas.