• Bröllopstokiig

Hjälp! Billig alkohol i Köpenhamn

Skulle vara snällt om någon ville hjälpa mig! Jag ska åka till Köpenhamn i helgen och tänkte passa på att handla alkoholen till bröllopet, blir det verkligen mycket billigare än att köpa det hemma??? Har tänkt köpa öl, vin och lite whiskey, är ingen kännare på något område, men andra gånger när jag handlat där har jag inte lyckats så bra... Vitsen är lite att det ska vara billigt, men det ska ju gärna vara gott också! Snälla, tips om vad och var!

• Svar på tråden Hjälp! Billig alkohol i Köpenhamn
  • Bröllopstokiig

Handla på Metro strax utanför Köpenhamn vid Kastrup. Strax intill finns även en stor dryckesaffär. Ja, det enda man tjänar på att åka till Köpenhamn och handla är dryck, dessutom vet gästerna inte vad vinerna kostar eftersom de inte känner igen dem...

• Bröllopstokiig

Varning bara, för att handla på Metro måste man ha ett Metro-kort, det är normalt enbart en affär för grossister.

• Bröllopstokiig

Tips på vinsorter, avec och gärna priser om ni kan och vet. Var handlar man annars om man inte kommer in på Metro då?

• Bröllopstokiig

Tack Minna och Vicki men sorter och priser vet ni något om det? mest var det avec och vin jag är ute efter tacksam för svar

• Bröllopstokiig

Kolla på: www.bottleshop.dk/main/forside.asp
    Det finns karta och vägbeskrivning + priser. Jag har inte varit där men fått butiken rekomenderad. Sedan finns en annan butik som jag inte minns vad den heter, men det är väldigt lätt att hitta dit:
    Kör över bron. Ta av första avfarten mot Kastrup. Sedan kommer nästan direkt en avfart till höger som man inte får köra in på. Kör rakt istället och till nästa rondell, gör en helsvängning runt och sväng in på vägen till vänster. Man kommer fram till en liten gård där man kan parkera. De tar konto och kreditkort, vilket inte alla butiker gör. Observera att inte Netto eller andra matbutiker tar annat än det danska "Dankortet" som är motsvarighet till våra kontokort. Kolla upp det innan om ni planerar att inte betala kontant så att ni inte står framme vid kassan med lång näsa.

• Bröllopstokiig

Fastnade i reklamnätet när jag skulle berätta om två vinbutiker i Danmark. Den ena heter Bottleshop och finns med sortiment och prislista på nätet (namn.dk). Jag har inte varit där själv men fått butiken rekomenderad. Sedan finns en annan som jag inte kommer ihåg namnet på men här är vägbeskrivning: kör över bron. Tag första avfarten mot Kastrup. Där finns en väg som går till höger men som man inte får köra in på. Åk rakt och gör en helvändning i nästa rondell. Kör in till vänster på den lilla vägen som man inte fick köra in på. Där har jag varit och deras utbud är OK. Jag tror dock att man ska provtesta flaskor innan man bestämmer sig. De tar kredit och kontokort, typ Visa. Tänk på att inte alla affärer, typ Netto, tar Visakort. Danskarna använder sina Dankort som de handlar med vilket kan vara oerhört frustrerande för oss vinhandlarsugna svenskar.

• Bröllopstokiig

Tips på poppulär avec är Baily´s och Kalluah.

• Bröllopstokiig

Hu för Kalluah, tycker jag. Ett alternativ som är sött och gott är Italienska Frangelico, hasselnötslikör.

• Bröllopstokiig

Ha alltid fler än ett alternativ på avec! Smaken varierar alltid kraftigt! ;o) Hasselnöt låter gott, men tänk på att många är allergiska mot just hasselnöt. Dvs. var nog med att informera gästerna om vad det är ni serverar i så fall. Inte kul om någon måste bege sig till sjukhuset.....

• Bröllopstokiig

Så rätt! Bra påpekan! Så tror jag man ska ha alternativ till de söta också; en calva eller cognac. Om man vill göra det enkelt för sig och inte ha en eller flera sorters likör eller cognac så brukar ett gott dessertvin alltid kunna slinka ner

Svar på tråden Hjälp! Billig alkohol i Köpenhamn