• Linni

Varför alla dessa dieter?

Jag förstår mig inte på alla som pratar om att den och den dieten är bra för att gå ner i vikt. Sen läser man inlägg som att "jag har tidigare gått ner si och så många kilon med den dieten. Nu har jag gått upp lite igen och ska börja om". Varför håller man på med en massa olika dieter som ändå bara verka hålla ett tag? De flesta dieter är alla lite extrema på sitt och ingen orkar hålla dem hur länge som helst. Vilket i längden inte heller är sunt.

Jag tror att det bara finns ett sätt för bestående viktminskning, nämligen att ändra sina levnadsvanor för gott. Att jojo-banta är ju dessutom skadligt för kroppen och inte blir man snygg av det heller!

• Svar på tråden Varför alla dessa dieter?
  • Linni

Det är kanske inte svårare, men det blir ju två steg. Först från fel ätbeteende till pulver (eller vad man nu valt), sedan ytterligare nytt, från pulver till en bra kosthållning.

Dessutom är det ju så att många dieter, bland annat South Beach, gör att man tappar mycket vätska. Så det är ju inte bara fettkilon man går ner.

Var och en är fri att göra som de vill, och får de ett bestående resultat av diet så är det bra för dem.

Det jag tycker är idiotiskt är att testa diet efter diet och sedan ändå bara gå upp allt. Eller säga att tex South beach funkar bra för mig, jag kkör den då och då när jag gått upp lite för mycket igen. Det är det eviga jojo-bantandet som jag inte förstår och som inte är bra för kroppen.

• yrvädret

Problemet med att ha en diet är att det sällan säger något om hur du ska förändra din kosthållning. Många gånger handlar det om att gå ned snabba kilon på ett antal veckor med en kosthållning som inte kan hållas i längden - men sen då? Utan att ha en guide eller verktygen för att förändra kosthållningen är det lätt att gå tillbaka till gamla vanor. De "dieter" jag vet fungerar är GI-metoden och Viktväktarna, eftersom de handlar om att ändra sin livsstil. Det finns säkerligen fler livstilskosthållningar - men just nu kommer jag inte på några fler...

• Bebbsen05

Något som tydligen ska vara "farligt" är VV. En kompis berättade för mig att hon gått upp hur mycket som helst för att hon gått med där.

Visst, hon gick ner jättemycket när hon var med. Men lägger man av kommer allt snabbt tillbaka + lite till varje gång.

Pratade med henne häromdagen och då ångrade hon att hon ens börjat med det och att det hade orsakat hennes övervikt.

Ska man ha en diet så måste man hålla sig till den hela tiden.
    Alltså gäller det ju egentligen att lägga om sitt liv för en långt tid framöver. Bättre mat och mer motion.

Nä, jag har aldrig sysslat med några dieter och kommer aldrig börja med det heller! OCH jag har då flera kilon för mycket ;)

• Leone

Men Bebbsen,
    det ar klart att man gar upp i vikt om man helt lagger av med att ata nyttigt! Det hade din kompis ocksa kunnat rakna ut.

JAg kan absolut inte halla med om att VV ar "farligt". Man lar sig namligen vad man ska ata for att ma bra - en sund kombination av gronsaker, frukt, kolhydrater (garna langsamma, men det ar upp till en sjalv), protein och lite socker och fett. Vad ar det som ar sa farligt med det?

Struntar man sen i det och borjar vraka i sig choklad kan en femaring rakna ut att man gar upp i vikt igen.

• Bebbsen05

Leone
    Vem har sagt att hon började "vräka i sig choklad"??
    Hon slutade att gå helt efter vad de sa!
    Och det gäller ju alla dieter.
    Vad jag menade var att de flesta börjar på en diet, slutar och börjar på nästa!
    Då måste man ju istället lägga om sitt liv och leva mer sunt hela tiden istället för att börja med något lite då och då

• _koko_

Ztar, jag håller helt med dig om att man måste fånga upp dåliga matvanor tidigt (min mamma får spel när hon ser hur föräldrar idag ger sina små barn saft och läsk i barnvagnen hela tiden, när jag var liten fick jag i princip alltid bara vatten när vi var ute, och det kommer mina ev barn också få).

Men jag är rädd att barnen förstår mer än vi tror och själva kommer att fokusera på sin vikt och bmi ännu tidigare än vi ser idag.

Pest eller kolera liksom.

• nano

Men tanken med VV är väl att skaffa sig en ny livsstil, inte att använda sig av den som tillfällig diet och sedan falla tillbaka i gamla vanor? Eller?
    Och pulverdiet kan faktiskt vara en bra början för många- de ska ju inte användas någon längre tid, utan som övergång till en ny livsstil. Eftersom många överviktiga har en osund inställning till mat kanske det inte är så enkelt att bara gå från en dag till en annan och ändra matvanor- med pulverdiet i kanske en vecka eller två 'frikopplar' man sig lite från maten, så jag kan absolut tänka mig att det kan vara ett enklare sätt att börja förändringen- och det rekommenderas faktiskt av många, såvida det följs av nya, korrekta matvanor. Sedan säger det väl sig själv att man inte kan gå genom hela livet på pulverdrycker och att man går upp i vikt om man återvänder till gamla matvanor. Det handlar ju om att hitta något som håller i längden, annars kommer man aldrig att hålla vikten.

• K.C

det här med mat är ju så himla komplext - kolla bara in alla svar här inne. men saken är väl att vi ställer för hårda krav på oss; numera är ju minsta kilo klassat som övervikt och man ska banta. det blir ju lite galet. kan heller inte hålla med om att vi vräker i oss socker och fett, det har ju blivit överdrivet åt det hållet också - att köpa choklad är nåt fult som man inte ska syssla med, speciellt inte om man inte är trådsmal.. däremot lever vi ju på ett sätt osm inte är menat för oss - man rör sig ingenting. de få gånger man verkligen rör sig står man och stirrar in i väggen på ett gym och gör sin timme för att ha gott samvete. jag tror att hemligheten är att slappna av lite och låta kroppen bara må bra - njuter man av mat och sötsaker så får man röra på sig mer, helt enkelt. och en skjuts för den som försöker gå ner är ju inte fel, det handlar ju egentligen bara om huvudet och mår man bra där så kommer kroppen cokså må bra. jag har till och med hört att om man mår dåligt kan kroppen vägra gå ner, även om amn gör allting rätt.

huvudsaken är väl att vi kan tillåta alla kroppar och kankse försöka jobba med den som är lite för stor för att man ska må bra. Lite extrakilon är det ingen som dör av.

• vixen not a tramp

K.C
    Väldigt bra skrivet, en eloge till dig!!!

• K.C

hej MIA.MARIA! Länge sen.. Tack för fina orden.

Svar på tråden Varför alla dessa dieter?