• Bröllopstokiig

Var finns korta brudklänningar?

Hej alla!

Gifter mig till hösten, vi ska ha förmiddagsbröllop och jag tänkte därför ha kort (alltså knä- eller vadlång) klänning. Vill dock gärna ha en vit, fin, "brudaktig" klänning. Ni som redan varit runt i butiker och tittat, har ni någon uppfattning om hur pass bra utbudet är när det gäller korta klänningar? Tänkte ge mig ut nu i helgen (i Stockholm) och om det är några butiker som inte alls har korta klänningar behöver jag ju inte gå dit ens... tacksam för alla tips! Alla designers som finns på nätet verkar visa uteslutande långa klänningar!

Sara

• Svar på tråden Var finns korta brudklänningar?
  • Bröllopstokiig

Har dessvärre inte sett några korta klänningar men jag har ju inte direkt tittat efter dem heller.

Det kanske skulle vara idé för dig att låta sy upp en klänning istället?

• Bröllopstokiig

Brukar man inte ha dräkt och hatt till ett förmiddagsbröllop ?
    Annars kan du ju kanske köpa en enkel billig klänning i en vanlig affär. När man tar studenten brukar man ha på sig något sådant.

• Bröllopstokiig

Ellinor,

vill inte ha en enkel och billig klännig bara för att det är förmiddag! Vill vara lika fin som alla andra... dräkt är nog vanligt men absolut inget måste, inte hatt heller.

Har funderat på att låta sy upp men måste få lite inspiration först, och jag tycker att många av de långa modeller som finns är svåra att föreställa sig annorlunda - man kan liksom inte bara tänka bort kjolen...

Sara

• Bröllopstokiig

Hej Sara!
    Om du går in på www .weddingchannel .com och registrerar dig (gratis) som ett brudpar, så får du söka efter brudklänningar. Om du sedan går in på avancerad sökning, så kan du välja att leta efter korta brudklänningar.
    Även om inte alla går att köpa i Sverige så kan det i alla fall fungera som inspiration!

Lycka till!

• Bröllopstokiig

Man behöver inte hålla på etiketten om man inte vill det är ju ert bröllop.
    Men Sara jag såg på en webbsida att man kunde köpa top och kjol separat de var jättesnygga. Du kan ju köpa en lång enkel ganska snäv kjol inget släp och lägga upp den. Då får ju den längd du vill ha och billiga tror jag inte att de var. Rätt så säker på att det var siden med brodyr.

• Bröllopstokiig

Min mamma hade knälång klänning och den var som en bröllopsklänning i spets med tyllunderkjolar och hela den biten, men allt slutade vid knäna. Har inga bilder tyvärr. Det var tydligen rätt vanligt med den typen på 60-talet så kanske om du söker på 60-tal + bröllop på nätet så kanske nåt kommer upp. Eller om det har bröllopsböcker om bröllop genom tiderna eller nåt på biblioteket.

• Bröllopstokiig

Tack för tipset Henriettæ, ska kolla där.

S

• Bröllopstokiig

Kvinnliga gästers korrekta klädsel på förmiddagsbröllop är enligt tradition dräkt, handskar och hatt, men för bruden är det ok med brudklänning, kort eller enklare lång. Har jag läst någonstans.

• Bröllopstokiig

Jag har varit på Ehrlings, I nöd o lust, Bröllopsbutiken (eller vad den nu heter, den vid St Eriksplan) och Lillys i Stockholm. Jag har inte sett en enda kort klänning faktiskt. Men jag har å andra sidan inte frågat heller. Tipset att kolla på studentklänningar är inte så dumt, om inte annat så för inspiration!

• Bröllopstokiig

Jag ska ha en kort klänning med enkelt liv och en MASSA tyll i kjolen (inget tyg)

Den har jag fått sytt upp av en väninna till min mamma. Men den är lite crazy, som jag...
    Vita ormskinns (inte äkta) cowboy-boots till.
    Det blir super läckert!!

• Bröllopstokiig

Åhh vad kul att ha kort kjol. Hade en gång i tiden drömmen om "November Rain". Kommer ni ihåg Stefanie Seymore i Guns'N Roses video? Kort därfram men lång där bak!!

/Carina

• Bröllopstokiig

Förra året så hade Lilly en kort brudklänning i sitt sortiment, med dessa karaktäristiska band som man knöt omlott under bysten/midjan (finns modeller i år också som har dessa band). Över det så kunde man ha en längre tunn tunn "chiffongkappa" med kapuschong.(visades i katalogen) Modellen hade dessutom stora vita tygrosor i håret. Det var jättfint och jag skulle mycket väl kunna tänka mig denna modell själv om vi haft förmiddagsbröllop.
    Satsa på ett par läckra skor till.

• Bröllopstokiig

Caitlin i Sunset Beach hade något liknande på sig när hon gifte sig med Cole.

• Bröllopstokiig

En kollega till mig hade lunchbröllop förra året och hon hade lång klänning. Jag tycker att man ska ha precis det man vill. Och om du vill ha en kort klänning så ge inte upp. I värsta fall kan du ju alltid gå till en sömmerska eller ge dig på att sy den själv!

Svar på tråden Var finns korta brudklänningar?