• rickeby

    tips för hemmabröllopet sökes Enköping

    Hej, vi ska gifta oss till midsommar,det blir hemma på hans föräldragård i en fin björkdunge där det även finns tillgång till elektricitet och att kunna vara inomhus vid dåligt väder,

    söker nu tips om hur vi ska kunna skapa en fin omgivning och även tips för dukning av borden för mottagning efteråt

    Vi ska ha ett ganska enkelt bröllop med ca 50 gäster, färgerna ska gå i vinrött och gult

    tacksam för råd och tips,

  • Svar på tråden tips för hemmabröllopet sökes Enköping
  • goda fen

    Solrosor som klipps nära blomman och sätts i vatten i koppar eller på fat, så att gästerna kan se varandra :)

    Vinröda blockljus

    Jag skulle leta bland julsakerna i butiker just nu ifall de har något dekorativt vinrött. Samma sak efter påsk.
    Röda resp gula tyger band och annat dekorativt brukar ofta reas efter dessa högtider då det är färger som inte så ofta används.
    Kolla på Mique, uppsala färg, timarii, myrra, svanströms, ohlssons tyger, hemtex, Åhlens och glöm inte IKEA.

  • Majlo

    Kanske man kan göra något arr med långa band som blåser i vinden i vinrött och guld?

    Tycker solrosor var en bra idé. I Igelsta finns det väldigt bra blomsterodlingar med bla solrosor i både gult och vinrött.

  • rickeby

    tack för tipsen, hittat billiga blockljus vinröda på Netto i E för 5 kr samt servetter 20-p för 3,95 paketet

    men fler tips hoppas jag på, solrosorna var bra, eftersom vi bor på gård så ska jag frsöka odla några själv, får väl förså inne så de hinner blomma till midsommar

  • EhjärtaK = sant

    rickeby:
    måste först säga att jag tycker att det låter som det är en jätte romantisk plats att ha bröllopet på . Önskar att jag hade tillgång till ett liknande!

    Hursomhelst, en liten idé är att man kan smycka ut omgivningen med ljuslyktor när mörkret faller på. Och då menar jag att man hänger ljuslyktor även ganska långt från själva "festplatsen" - så det blir riktig mysstämning. Ljuslyktor kan man göra av glasburkar (i varierande storlek), som man dekorerar med färg, glitter eller vad man tycker är snyggt. Sedan virar man ståltråd runt dem och hänger upp i träd eller ställer på andra ställen. och så lägger man förstås i värmeljus. Eller så kan man ju köpa färdiga ljuslyktor (är ju inte så dyrt på IKEA ).

    Vi dekoration av bord utomhus kan "dekorationsstenar" i olika storlekar/former vara bra (för de flyger ju inte iväg). Man kan lägga på fat, i vaser eller cylindrar osv.

    Lycka till med allt .

  • Fia-Lia

    Solrosor låter jättefint. Vi hade våran fest i en gammal ladugård. Så vi ville inte ha för "flaschig" dukning. Våra bordsdekorationer bestod av murgröne-slingor som låg på borden och ljusstakar som var gjorda av gammla glasburkar (typ syltburk) som vi hade satt ett tunt fint papper runt och knutit ett bast-band runt (för att hålla pappret på plats). Sen hade vi små-sten i botten på lyktan (för att få tyngd och för snyggt) och vanliga värmeljus i.
    Det blev väldigt fint. Jag tror att något sånt skulle bli jättefint till solrosor.

  • goda fen

    ANg solrosor vet jag att det brukar palanteras på en del åkrar runtom Uppsala. Utemot Ulva tror jag att det brukar stå en burk där man lägger pengar och tar solrosorna själv. Om jag inte minns fel brukar solrosor odlas på åkrar för att det är bra för jorden om jag ej minns fel....
    Tror oxå att solrosor tyvärr är tvååriga men det finns kanske sorter som går att odal till sommaren. Hör dig för bland gårdar och blomster affärer så kan du kanske komma över solroser billigt och behöver inte odla dem själv.
    Kul att du gillar ideen.
    :)

  • goda fen

    Ett tips till....

    Kan inte riktigt sluta tänka på allt vackert till bröllop....

    Vass strån är väldigt vackert att ha kring solrosor och likaså ormbunkar. Det blir en härlig fyllig känsla.

    Hör av mig om jag kommer på mer.....:)

  • emmmeia
    Välj en färgpalett som passar med dina färger (vinrött och gult). Använd vinröda och gula dukar, servetter och dekorationer. Använd träbord eller bord som passar in i den naturliga miljön. Rustika, träbord ger en varm och inbjudande känsla. Eftersom denna process är energiintensiv och el är en viktig energikälla https://bostadshub.se/blogg/normal-elf-rbrukning-och-kostnader-f-r-el-i-en-l-genhet-bostadshub-se , blir företaget mindre lönsamt när elpriserna är höga. Använd blommor i centrum av borden i matchande färger. Du kan använda vaser, krukor eller till och med träsnittar som bas för blomsterarrangemangen. Lägg personliga detaljer på borden, som små fotoböcker, tackkort eller små gåvor till gästerna. Om ni har tillgång till elektricitet, överväg att använda ljuslyktor eller ljusstakar för att skapa en mysig atmosfär under kvällen.
Svar på tråden tips för hemmabröllopet sökes Enköping