• sandra76

Hur mäta mat i deciliter/gram?

Jaha! Så har man äntligen bestämt sig för att börja äta enligt ett viktprogram då. Tack för att ni puschat på mig! ;P
    Nu har jag en fråga jag inte begriper riktigt.. Om jag mäter tex 1 dl kokt ris, vilket väger 70 g i matvågen & så väger 1 dl kokt makaroner bara runt 50 g istället.. är det då så att jag ska plusa på de där 20 grammen som diffar? elr ska jag gå enligt decilitermåttet? *konfunderad*
    & hur sjutton gör man med potatis tex? (jag skall alltså väga maten efter den är tillagad).. visst är det lika mkt näring/energi i ris pasta & potatis på ett ungefär va?

Tusen tack! /sandra

• Svar på tråden Hur mäta mat i deciliter/gram?
  • Ekka

Förstår inte riktigt frågan, men du ska väl gå på vikten, för hur stor plats det tar i ett dl mått är ju inte så intressant? Beror ju på vilken form det är på pasten tex. Det vanliga är att alla tabeller baseras på okokt vikt.

100 gram pasta eller ris innehåller ca 70 gram kolhydrater medan 100 gram potatis innehåller 16 gram kolhydrater.

Så har jag fått lära mig i min kostrådgivning, men är också ganska ny på det här.

Svar på tråden Hur mäta mat i deciliter/gram?