Nån mer som ska ha bröllopsmiddagen på Ulriksdals Wärdshus?
Vore kul att bolla lite idéer och funderingar i så fall.
Vore kul att bolla lite idéer och funderingar i så fall.
Hej Julia
Kul att du svarade så snabbt...
Jag sitter på jobbet & hinner inte riktigt skriva något långt svar, dessutom så är jag så snurrig att jag måste ta reda på vad det är vi ska ha egentligen. Tänkte kolla upp det under morgondagen och sen kan jag skriva det här.
Jag är mycket nyfiken på vad de säger om de lila blommorna samt marsipanrosorna, skulle ni träffa dem på måndag? Kan du inte skriva en liten rad här eller maila mig & berätta vad de sa?
Tjingeling
Mia ( majzans@hotmail.com )
Mia!
Vi ska som sagt träffa dem imorgon och gå igenom det mesta, ska bl.a. prata om tårtan då och visa bilden jag har på den, här är den för övrigt:
www.brollopsguiden.se/galleriet/ems_choklad1mini.jpg
Jag meddelar dig här (kanske nån mer som vill höra svaret tänkte jag) i morgon kväll!
kram, Julia
Tjillevippen!
Åhh... vad nyfiken jag blir. Ska bli kul att veta vad de säger....
Nu till de andra frågorna. Vi kommer att vara på övervåningen, ca 55-60 gäster. Vi kommer att ta deras bröllopsmeny som är en 4-rätters middag (830:-/kyvert) och i den ingår deras vin men inte fördrinken.
Vi kommer inte att ge gästerna champange till fördrink utan mousserande vin, eftersom att vi inte tror att så många kommer att känna någon skillnad. Det är en kostanadsfråga oxå. Mousserande vinet kostar 275:-/flaska (om jag minns rätt) och en flaska räcker till ca 6 personer.
Efter maten kommer vi att bjuda på avec till kaffet och sedan kommer wärdshuset att hålla med baren. Våra gäster får efter middagen alltså betala ev drinkar, vin, öl etc själva efter middagen.
Efter middagen har vi hyrt in en dj som kommer att spela under kvällen.
Tjingis igen.....
Mia
Mia!
Nu har vi varit och haft ett möte med Ulriksdal om allt som rör festen. Det kändes oerhört bra, de är ju sååå proffsiga där, det känns verkligen tryggt att lämna "allt" i deras händer.
Beträffande tårtan så ordnar de syrénlila marsipanrosor till den utan problem! Dessutom kunde de göra den med riven vit choklad över istället för marsipan som jag avskyr...
Sedan hade jag ju tänkt att beställa syrénlila servetter då jag förra gången såg att de hade gröna (såg ut som en Hammarbyfest!!) men de hade tydligen vita också så vi valde det istället. MED de vita tallrikarna med grön tjock kant och smal guldkant. Man kunde välja på lila och vita också men de gröna såg riktigt fina och exklusiva ut, så där stora platta fina tallrikar.
Och blommorna på borden matchar de med brudbuketten, även om det kanske inte blir samma blommor eller exakta färger så ser de till att matcha min lila och vita brudbukett!
Känns så skönt att man inte ens behövde fråga om det, de tog såna saker för givet!
Vet inte mer vad jag ska berätta, fråga om du vill veta mer!
Kram, Julia!
Åhhh...Julia du är en ängel!
Jag ska ringa till dem & säga att vi oxå vill ha lila marsipanrosor. Ska även prata med dem om servetterna, hade överhuvud taget inte tänkt på det. Gröna servetter som påminner om Hammarby känns lite malplacerat.
Hur var det andra tallrikarna. Var de vita eller lila eller var de vita & lila? Hur såg de ut? Var de små & tråkiga kanske?
Jag vet att jag har många frågor men det var så länge sedan vi var där & vi har redan varit där 2 gånger eftersom vi bokade stället för länge sedan (feb 2001).
En annan sak som jag blev så nyfiken över.... Hur blir det med den rivna chokladen? Jag har för mig att det var en gräddtårta med marsipan över. Ska ni då ha bara grädden med riven choklad över?
Hur blev det med placeringskorten? Skall ni använda deras. Jag tyckte de var lite tråckiga men funderar ändå på att använda dem. Jag har en kompis som skriver snyggt så med en lila kalligraf-penna kanske det kan bli lite ordning på dem.
Hur ska eran placering av borden se ut? Vi kommer att ha 6 runda bord & dessa kommer vi att märka ut med färger (Lila, Blå, Vit, Gul, Grön & Röd). Jag vet att de blev många frågor & svara bara om du har tid & lust. Det är bara för att jag är så nyfiken!
Tjingeling
Mia
Mia!
Jag tycker det är roligt att byta idéer med varandra så det är ingen fara att du frågar, jag svarar gärna!
Ang. tallrikarna så finna det en tallrik som är STOR, lite plattare med vitt i mitten, en tjock grön rand på kanten och längst ut en guldrand, de såg mycket exklusivare ut än de andra som var små som vanliga middagstallrkar man har hemma, vita i mitten och med en randig lila kant. Jag tycker det känns festligare med stora vackra tallrikar (även om jag inte är stormförtjust över den gröna färgen, så blev det snyggt med vita linneservetter till osv.). Tydligen använder de det gröna porslinet nere och det lila uppe, men vi fick ju välja så det får säkert ni också.
Vår tårta kommer att vara med sockerkaksbotten med fyllning av passionsfruktsmousse med hallon i och riven vit choklad över och lila marsipanrosor, HUR de gör det vet jag inte, för chokladen fäster väl knappast på sockerkakan, men de har väl sina knep!
Jag tycker också att deras placeringskort är lite tråkiga, dock fina med bilden på Ulriksdal på och de matchar ju emd tallrikarna och servetterna, men jag tror ändå att jag gör egna...har inte bestämt ännu helt faktiskt.
Vi ska ha ett stort ovalt honnörsbord vid väggen, framför det skall det stå 4 runda och så 2 raktangulära längst bort, det är p.g.a. sofforna de har längs väggarna, det blir svårt att sätta runda bord där. Var itne förtjust i det från början, men nu när vi var där så tänker man inte på det, alla har ju likadana dukar etc. så man märker det itne ens!
Mia, ska ni vara i Paviljongen eller på övervåningen?
kram, Julia!
Hej Julia
Vi ska vara på övervåningen, hade över huvud taget inte tänkt på paviljongen. Hur skall ni göra med musiken? Band, dj eller trubadur? Fixar de ut alla borden så ni kan dansa inne i salongen?
Hmm... angående tallrikarna så tänke jag att vi skulle svänga förbi där någon dag och kolla dessa. Vi bor i sundbyberg så det är ju inte så långt.
Var ska ni gifta er någonstans? Jag såg att du skrivit att ni skall gifta er borgligt på ett slott. Det kan ju inte finnas så många slott i närheten? eller?
Det börjar dra sig. 9 veckor kvar till den 6:e juli. Hur har ni det med resterande planering? Börjar ni bli färdiga eller har ni mycket kvar.
Vi har det mesta fixat. Håller på att fixa & trixa lite med bordsplaceringen men den går inte att fxa helt färdig förrän vi fått svar av alla (11 personer kvar). Annars så är det mesta fixat.
Tjingeling
Mia
Själv blev jag otroligt besviken över behandlingen vi fick från Ulriksdal förra året, så besviken att vi avbokade hela kalaset och jag tänker nog aldrig mer ha nån fest där, efter att de bytte ägare för nåt år sedan. Vi har haft flera fester där tidigare och då var de enormt proffsiga. Dåvarande festvåningschefen var otroligt bra, men hon flyttade till Grand Hotell i samband med att nya ägare tog över Ulriksdal, men det är ju möjligt att de har lärt sig på ett år och blivit bättre. Jag blev faktiskt mycket bättre bemött på Edsbacka Krog.........., men lycka till alla i alla fall! Det är ju en vacker trädgård/utsikt.
Hej Netan
Festvåningschefen de har nu har nästan precis börjat. Jag tror att detta blir hans första sommar. De hade en annan manlig förut, kanske var det han ni träffade. Jag träffade honom nån gång eftersom vi bokade så tidigt och han verkade ganska stressad.
Därför är jag glad att den killen som är festvångschef nu, kom dit eftersom han är riktigt serviceinriktad & trevlig. Vi har blivit väldigt bra bemötta.
/Mia
Hej Mia
Kanske får vi anledning att göra ett nytt försök nån gång, det låter ju bra att de har bytt igen, men jag pratade med en kvinnlig också, som verkade dela ansvaret och hon var också otrevlig. Lycka till!
PS.Mia; Övervåningen är väldigt fin, min mor hade 70-årsfest där för några år sedan, när gamla ägaren hade det kvar. Kram!