• Bröllopstokiig

Nån mer som ska ha bröllopsmiddagen på Ulriksdals Wärdshus?

Vore kul att bolla lite idéer och funderingar i så fall.

• Svar på tråden Nån mer som ska ha bröllopsmiddagen på Ulriksdals Wärdshus?
  • Bröllopstokiig

Hej Julia!
    Vi ska också vara på Ulriksdals Wärdshus! Vi har valt att gifta oss kl 13.00 i kapellet så för vår del blir det lunch efteråt. Jag har hört mycket gott om deras arrangemang och vi har fått superservice hitills! Vi har bokat Paviljongen som tar 60 personer eftersom det är så vackert där på sommaren. Vi gifter oss den 15 juni, snart är det dags!

• Bröllopstokiig

Hej! Vi har också bokat paviljongen, kanske blir det lite trångt, men jag tycker den delen är klart vackrast på hela stället!
    Men vi blir bara 48 stycken vuxna så det ska nog bli bra, den tar ju som sagt 60 pers.
    Tänkte nog mer på kvällen sen om det blir dans och alla inte vill dansa just då, men man får väl gå ut i så fall, hoppas på bra väder alltså!
    Vad har du fått för intryck av stället i sig, personalen etc?
    Jag tycker de verkar vara oerhört proffsiga och måna om att allt ska bli som vi verkligen tänkt oss.
    Har ni varit där och pratat med dom? Vad ska ni äta? En enrättslunch eller? Ingår det blommor och sånt i ert pris? Vore kul att höra lite mer om du har lust att berätta!
    Grattis till ett bra val förresten! )

• Bröllopstokiig

Hej!!

Vi har precis bokat Ulriksdals värdshus, men inte förrän till nästa vår (det gäller att vara ute i god tid ). Vi har tittat på en massa olika ställen, men Ulriksdal var det som kändes absolut bäst. Det fanns så otroligt många fördelar: själva lokalen, omgivningarna, att de verkade så enormt professionella, verandan och att de har fantastiskt god mat! Jag känner mig alldeles lyrisk!

Vi har även bokat kapellet för vigsel. Vi tänkte gifta oss 16 så att middagen kan börja vid 18 eller senast 18:30 (måste hinna med mycket champagne på gräsmattan först!!).

Vi är otroligt nöjda och det enda som känns lite trist är att vi får vänta ett helt åååååå, men den som väntar på något gott.

Har Ni några tips om hur Ni tänkt ha det eller något man bör tänka på?

Kram

• Bröllopstokiig

Kul att höra att det är fler som fallit för Ulriksdal!
    Vi har redan träffat personalen och gjort klart det mesta. Efter vigseln går vi tillsammans upp till Wärdshuset där vi har en stråkkvartett som väntar i trädgården. De spelar lite klassisk musik medan vi korkar upp en jätteflaska champagne (12 liter). Till skumpan serverar vi jordgubbar i stora silverskålar. I trädgården finns ett stort vitt tält utifall det regnar.
    Vi bestämde oss för en tre-rätters lunch bestående av:
    -färsk svensk hummer med löjromscreme fraiche
    -poacherad piggvar m beluga kaviar
    -färska bär med flädersorbet
    Till detta blir det genomgående champagne. En riktig långlunch (som jag är så svag för)

Sedan blir det tårta med kaffe och avec innan vi avviker mot vårt övernattningsställe.

För paviljongen betalar vi extra men det gör vi för att vi ligger mitt emellan lunch och middag. Vi betalar 650:- per kuvert (exklusive dryck) men totalt hamnar vi runt 1000:-/ kuvert med tårta etc. I detta ingår bordsdekorationer, mat och servering.

Berätta hur ni har tänkt er!

Kram Petra

• Bröllopstokiig

Hej!

Vi kommer att komma dit vid 16.30 ca och då skall det serveras brudskål på terrassen nedanför paviljongen (Hoppas på bra väder!!)
    Vi kommer också ha en jätteduktig trubadur som skall spela lite soft musik i bakgrunden.
    En timme senare börjar middagen och vi räknar med att den kanske håller på till nio ca. Tror inte det blir så jättemånga tal, telegram och spex. Vi skall äta
    -Avocadofjäril med Kalixlöjrom
    -Kycklingfilé eller fläskfilé med ugnsbakade tomater, öter och basilikasås och säsongens potatis.
    -Cylinderformad vitchokladmousse med cointreaumarinerade jordgubbar
    Till maten blir det ett glas vitt till förrätt, ett glas rött till varmrätten och dessertvin till efterrätten.
    Senare på kvällen blir det klassisk bröllopstårta med passionsfruktsmousse med hallon i!
    Vi betalar ca 850/person exkl. champagne som brudskål, det vet vi ju inte exakt hur mycket som går åt så det tar vi den dagen liksom.

Jag undrar hur ni Petra har ordnat med tält i trädgården? Hyr ni nånstans då eller? Jag skulle gärna vilja kolla lite möjligheter där ifall att vädret blir urdåligt så vill man ju ändå ha nånstans man kan gå ut om folk vill röka, ta luft etc. för jag tror inte de har någon terrass med tak där? vad betalar ni för tältet i så fall och hur stort är det och vem levererar och monterar upp det?

Sedan efter middagen blir det dans och så till livemusik. De stänger ju senast 01.00 så vi kommer nog vara kvar så länge vi känenr för det och åker sedan till Djurgården för vår bröllopsnatt! Zzzzzzzzzz )

• Bröllopstokiig

Hej igen!
    Det finns ett tält i trädgården som Ulriksdal står för. Det kostar inget men det är inga väggar på det utan mer ett "tak", hoppas du förstår vad jag menar?

Julia, ni har valt samma bröllopstårta som vi! Låter jättegod och blir nog fin med vit marsipan med små vita rosor på.

Hur har ni valt att dekorera bordet? När gifter ni er?

Kram Petra

• Bröllopstokiig

Hej igen Petra! Vad kul det är att ha någon med samma ställe att bolla idéer med!

När vi frågade om tält hade de inga, inte ens med tak!! Står det alltid på ett ställe i trädgården eller sätter de upp det beroende på var man vill ha det?

Bröllopstårtan tänkte vi fråga om det går att ha med riven vit choklad ovanpå och med lila marsinpanrosor, då vårt färgtema blir lila och vitt. Och jag är sååå såld på vit choklad, verkligen en favorit!

Bordet skall vi inte dekorera så jättemycket mer än blommor då som de står för. Fick ni välja färger eller? Till oss sa de sist vi var där att det beror lite på säsong och så, men jag är lite orolig för att det blir nån tråkig futtig bukett i vas? Vet du om det är skålar med blommor eller vaser eller vad?
    Och hoppas som sagt att man får välja färger.
    Annars köper vi själva i värsta fall men just bordsblommor är ju rätt dyrt och det är ju några bord...och när det ändå ingår...
    Sedan skall jag beställa lila servetter med våra namn på i silvertryck, det är pappersservetter med linnekänsla, jättefina faktiskt. Sedan tror jag vi ordnar egna placeringskort, tyckte deras var lite halvtråkiga, men man kanske kan piffa till dom också iofs. Det får vi se hur det blir!
    Något annat i bordsdekoration har jag inte planerat. Vet du hurdant porslin etc de har?

Vi gifter oss 20 juli, borgerligt på ett slott. Men ändå med hela paketet med brudklänning, bestman, levande säckpipor etc
    Kram så länge!

• Bröllopstokiig

Hejsan svejsan!

Vad kul att se att det är fler än vi som valt Ulriksdals wärdshus. Vi kommer att gifta oss den kl 15 den 6:e juli i U. slottskapell. Efteråt blir det fotografering i parken & våra gäster får börja mingla med champange i trädgården så länge.

Precis som er har vi valt tårtan med passionfruktsmousse med hallon i.
    Det där med lila marsipanrosor lät fint, Julia. Finns det lila marsipan el går det kanske & fixa? Vi har oxå lila med i färgtemat och jag skulle bli lite glad i fall det gick att ha med på tårtan (om du inte blir sur för att jag kopierar eran ide).

Jag har berättat & förklarat att vi gärna ser att de dekorerar med lila blommor / färgsättning men jag tror inte att de har så mycket med blommorna att göra. Jag tror att de (i vårt fall) beställer sommarblommor från trädgårshandlaren & nöjer sig med det.

Apropå tältet... Det står på sidan av trädgården, är inte speciellt stort & utan sidor men det står alltid där under sommarmånaderna. Det är väl ett bra alternativ för oss brudpar med gäster i stället för att vi måste gå in?

Tjingeling
    Mia

• Bröllopstokiig

Hej Mia!

Jag har sett vita tårtor med lila marsipanrosor på och marsipan kan man göra i vilken färg som helst i stort sett!
    Så det är nog inga problem för dem, jag ska dit på måndag och fråga då, meddelar svaret vidare senare på kvällen här!

Jag vet att de beställer blommor från Ulriksdals Slottsträdgård, och tror också att de försöker möta ens önskemål så gott de kan med färger och så, men just LILA blommor är ju inte så vanligt så det kanske kan bli svårt, men jag ska fråga dem i alla fall.

Äter ni middag eller lunch? Vad ska ni äta och dricka och vad betalar ni? Vi har fått ett dryckespaket föreslaget åt oss, med franska viner vilket vi inte vill ha, vore kul att höra ert vinpaket om ni fått något förslag på det!

Ska ni vara i paviljongen eller på verandan?

Ska ni ha musik? Vad för något?
    Och hur gör ni med dricka under kvällen? Betalar gästerna sin dricka själva efter middagen och hur lägger de upp det på Ulriksdal?

Kram, Julia

• Bröllopstokiig

Petra!

Min blivande blev eld och lågor när jag berättade om stårkkvartetten; får man fråga vilka det är och vad ni betalar och för hur länge?

Undrar också om er champagne; tar ni den från Ulriksdal; pris?

Min sista fråga blir om dricka under dagen till gästerna; betalar de själva eller hur lägger ni upp det?

Kram, Julia!

Svar på tråden Nån mer som ska ha bröllopsmiddagen på Ulriksdals Wärdshus?