skall man bjuda sitt ex som är far till ens barn
Min lilla fundering är om man skall bjuda honom, vi är inte osams eller så, men jag blir inte riktigt klok på detta, hur skulle ni göra?????
Min lilla fundering är om man skall bjuda honom, vi är inte osams eller så, men jag blir inte riktigt klok på detta, hur skulle ni göra?????
Hej!
Vi ska bjuda mitt ex med hans flickvän. Han är pappa till mitt äldsta barn. Dessutom är vi väldigt goda vänner så det känns helt rätt att bjuda honom.
Gör som du själv och din partner tycker är best. Strunta i andras åsikter.
Lycka till
//Señorita
Skulle du förvänta dig att bli bjuden på hans bröllop?
Prata med din blivande. Kan vara lite känsligt.
Ett av mina X dök upp i kyrkan, men han var inte bjuden på festen. Jag talade om det för min man efter bröllopet och han tyckte det var lite udda.
Vi umgås inte med X'et.
Javisst, om du och din blivande make tycker det känns OK kan du ju bjuda honom. Trevligt initiativ tycker jag, och antagligen bra för barnet att ni har en bra kommunikation. Om exet känner sig obekväm får han tacka nej.
Beror helt pa hur din blivande man kanner. Skulle han kanna sig obekvam om ditt ex dyker upp? Isafall tycker jag du ska avsta, han ska inte behova ma daligt over detta.
Umgas ni som vanner och han tycker det ar helt ok, varfor inte. Men det ar inget som man kan forvanta sig som ex, inte ens om man har barn ihop.
Om ni inte hade haft barn ihop hade jag nog sagt nej.
Men eftersom att ni har barn ihop så måste ni ju ha en relation med varandra.
Det kan ju vara trevligt för barnet att få ha sin pappa där.
Barnet måste ju komma i första hand.
En fråga till Rydén:
Ska BARNET komma i första hand på HENNES bröllop??? Är intedetlite fel i fokuseringen??
Jag skulle Aldrig bjuda mitt ex, tillika pappan till mina barn. Han är ju ett avslutat kapitel och visst har vi fortfarande kontakt och så pga barnen, men han har ju inget med MITT liv att göra längre... Hade vi inte haft barnen så hade vi ju inte haft kontakt fast vi inte är speciellt osams...
Nu har jag inga egna barn men jag tycker inte att man behöver bjuda exmaken för barnets skull. När man gifter om sig så är det ju man själv + den NYA mannen som skall stå i fokus .
Huvudsaken är ju att man uppmuntrar en kontakt mellan barnet och dess pappa till vardags - inte en sådan speciell dag som ens bröllop!!
Men självklart skall man bjuda exmaken om man är bra vänner och umgås annars - då är det ju inget som hindrar!
Man skall göra det som känns absolut bäst, men inte känna några tvång. I den här situationen hade jag valt att ta mer hänsyn till min blivande man!
Jag har ( numera ) superbra kontakt med mitt x, tillika mina barns pappa o även min blivande kommer bra överens med honom men att ha honom som gäst på vårat bröllop skulle bara kännas så himla fel.
Men som alltid, vi är olika. Men känns det rätt för dig och din blivande ska ni givetvis bjuda med ditt ex/barnens pappa.
En lustig uppdatering på dilemmat: Vi fick idag reda på att min fästmans mamma med sambo ska gifta sig i sommar. Hon undrade om hon bör bjuda sitt ex, alltså min fästmans pappa. "NEJ", sa min m2b, "inte för min eller syrrans skull, och inte om du känner dig det minsta obekväm med det."
Så jag skickar väl vidare hans spontana svar hit - hans enda önskan är att mamman känner sig glad och avslappnad på bröllopet.
Lycka till med beslutet, ska bli spännande att höra hur det blev till sist!
Jag skulle heller inte bjuda exet. Mina föäldrar är skilda. De är inte osams men umgås inte heller. Jag skulle tycka det vore väldigt väldigt konstigt om min pappa skulle komma på min mammas bröllop eller tvärtom. Men fråga din blivande make. Om du inte vet, så låt honom bestämma!
Jag kommer inte att bjuda in min exman även om vi har ett barn ihop. Vi har ingen jättebra relation med varandra längre, så jag skulle inte tycka om att ha honom närvarande i kyrkan eller på festen. Skulle kännas fel, och jag vet inte om han skulle hitta på något för att förstöra festen pga hans svartsjuka.
Usch vad svårt att svara på! Jag sitter lite grann i samma sits eftersom min sambo har barn med sin exfru. Barnens mamma och min sambo har (tack och lov) bra kontakt, och de bodde hos oss över nyår (de bor i en mindre stad ungefär 50 mil från oss och tyckte att det kunde vara trevligt att fira nyår hos oss). Och då var det både exet och hennes sambo och barnen som var hos oss.
Jag skulle inte tycka att det skulle kännas obekvämt att ha med exets sambo på ett ev bröllop, men däremot skulle jag kanske känna att det var lite jobbigt att gästerna skulle jämföra mig med hans ex. Det skulle säkert vara trevligt för barnen att ha mamman med, men kanske konstigt också eftersom pappa gifter sig med en annan kvinna än mamman?
Samtidigt skulle jag inte bli ett dugg förvånad om inte vi blev bjudna om exet gifter sig...
Så om vi gifter oss någon gång (förhoppningsvis snart) så tål det nog att tänka över gästlistan flera gånger!
Lite rörigt svar, men vi har ju också en rörig familjesituation!
Gör som ni känner er bekväma med, ingen ska väl behöva må dåligt på sin bröllopsdag, MEN jag tycker inte att man bara kan fokusera på sig själv helt o hållet om man har barn - som någon skrev tidigare så måste barnen faktiskt gå före allt annat!
Jag är nog kanske lite gammaldags då.. för jag tycker barnet alltid ska komma i första hand.
Jag håller helt o hållet med dig Rydén...
Gammaldags eller inte. Det handlar ju lite om vår inbördes relation också. Mitt ex har behandlat mig så illa på alla sätt som tänkas kan, och då vill jag INTE ha honom med! I detta fall går inte barnet först,(även om mitt barn alltid kommer först annars!) utan MITT liv och jag vill inte att mitt bröllop ska kantas av svartsjuka (från honom) och skräck för att han ska hitta på något elakt. Hon klarar sig denna dag utan honom, och han får väl hitta på något annat trevligt med henne någon annan dag istället, istället för att vara på sin exfrus bröllop och sura och förstöra. Så är MIN situation iallafall.