laga smal vardagsmat!
Hej!
Vet att många här vill gå ner i vikt av en eller annan anledning. Många har barn och ett hektiskt vardagsliv. Några provar alla möjliga dieter men når dåliga resultat ett skuttar som en jojo mellan målvikt och trivselvikt.
Kom att tänka på min fd svärmor. Hon växlade mellan olika svältdieter och vanlig husmanskost. Som hon sa. Då var jag för ung för att reflektera över hennes husmanskost. Nu när jag har eget hushåll och lagar mat själv vet jag varför hon alltid gick upp i vikt mellan sina dieter.
Därför tänkte jag dela med mig av mina egen fantastiska idéer och recept.
Mitt första matlagningstips är:
*Byt ut all grädde, smör och fet cremefraise mot lättmjölk, olja och lätt-alternativ.
*försök blanda i grönsaker i all mat. T.ex. gör en liten morotsfräs till maten. Lägg en tomathalva på varje tallrik.
*ta en frukt till kaffet (obs! ta gärna chokladbiten också, men ta frukten först).
* säg nej till godis o snask varje gång du är stark nog.
* Drick vatten till ALL måltider utom frukost. Ta ev. c-vitamin brus till en måltid. Vin/läsk/saft odyl. är bara till helgen och inte varje måltid då heller!!
* vänj dina barn vid detta. De blir fortare vuxna än du vill!
Någon som har några synpunkter och andra förslag?
Jag älskar godis och snask, men dessa punkter har hjälpt mig hålla normalvikt. Till och med nu när jag inte tränar!