• Stjärna

laga smal vardagsmat!

Hej!
    Vet att många här vill gå ner i vikt av en eller annan anledning. Många har barn och ett hektiskt vardagsliv. Några provar alla möjliga dieter men når dåliga resultat ett skuttar som en jojo mellan målvikt och trivselvikt.

Kom att tänka på min fd svärmor. Hon växlade mellan olika svältdieter och vanlig husmanskost. Som hon sa. Då var jag för ung för att reflektera över hennes husmanskost. Nu när jag har eget hushåll och lagar mat själv vet jag varför hon alltid gick upp i vikt mellan sina dieter.

Därför tänkte jag dela med mig av mina egen fantastiska idéer och recept.

Mitt första matlagningstips är:
    *Byt ut all grädde, smör och fet cremefraise mot lättmjölk, olja och lätt-alternativ.
    *försök blanda i grönsaker i all mat. T.ex. gör en liten morotsfräs till maten. Lägg en tomathalva på varje tallrik.
    *ta en frukt till kaffet (obs! ta gärna chokladbiten också, men ta frukten först).
    * säg nej till godis o snask varje gång du är stark nog.
    * Drick vatten till ALL måltider utom frukost. Ta ev. c-vitamin brus till en måltid. Vin/läsk/saft odyl. är bara till helgen och inte varje måltid då heller!!
    * vänj dina barn vid detta. De blir fortare vuxna än du vill!

Någon som har några synpunkter och andra förslag?

Jag älskar godis och snask, men dessa punkter har hjälpt mig hålla normalvikt. Till och med nu när jag inte tränar!

• Svar på tråden laga smal vardagsmat!
  • augusti2005

lagade idag pannbiff med lök, paprkia,chili, vitlök. till det sallad med ruccola, tomat och svarta bönor. och så keso till. gott och smalt och lågt GI!

• Hime

Ett par heta tips för den som vill äta gott och smalt, men inte har tid att stå länge framför spisen:

(båda tipsen är för två personer)

*Kelda tomatsoppa. Ångkoka grönsaker till soppan och lägg upp i en skål. Vi ångokar ganska mycket grönsaker, för att det skall mätta och då räcker soppan till två personer. Ett fiberrikt bröd till soppan är gott.

*Kelda thaisoppa. Gör tomatklyftor och dela färska champinjoner i fyra delar. Lägg i två skålar och häll över uppvärmd soppa.

Övriga tips:
    Keldas Lagalätt är suverän till såser! Skippa matlagningsgrädden, den är ju fetare. Använd likaså hellre Crème Fraiche mini, så sparar ni in litet där också. Ost finns det 10% som kan smaka gott med något pålägg på (mycket grönsaker!).

Följ tallriksmodellen. Halva tallriken fylls med grönsaker... Tja, det är ju en bra början.

• Sötöga

Idag har jag ätit massor ab grönsaker till lunch, tilsammans med en burk tonfisk i vatten, ett hårdkokt ägg och lite dreesing gjord på minifraiche med en klick pesto i. Gott. :)
    Om man vill dra ner på socker så läs på paketet med frukostflingor i affären innan du köper det. De allra flesta, även de som marknadsförs som jättenyttiga, innehåller oförsvarbara mängder socker. Själv kör jag med osötade flingor som jag tar lite russin till.
    Ska tilläggas att jag inte har så ruggigt goda matvanor som det kanske låter, men har lovat mig själv att på det nya året experimentera med nya nyttigheter så denna tråden kommer väl till pass. Hittills har det gått bra. ;)

• Stjärna

Precis Sötöga!

Jag försöker äta nyttigt, och in emellan faller jag igenom i onyttigheter. Men tänk om jag inte åt riktig och nyttig vardagsmat och hade de nyttiga perioderna också? Jag skulle vara stor som ett hus!!

• sjd

Laguna:
    För att få mjölken lite "gräddigare" kan man kan vispa i lite mjölkpulver, alltså sånt man kan blanda ut med vatten och få "mjölk", så blir det lite gräddigare.
    Det tipset fick jag på Viktis för några år sen, för att få en fettsnål Janzons Frestelse.

• Sweetpea

Idag åt jag en omelett - två små ägg och lite mjölk, salt och peppar. Jag stekte den väldigt tunn och fyllde den sedan med keso, hackade kräftstjärtar och lite dill. Jag vek omeletten runt röran, så att det blev som ett paket, och åt med sallad och rotsaker. Helt okej snabbmat.

• Laguna

Sweetpea:
    Guuuud vad gott!!

/Hanna

• Fru Larsson

Åh vad bra med alla peppingtrådar om viktnedgång och sunda matvanor! Precis vad jag behöver just nu! Många bra tips här! Ang Keldas soppor brukar jag blanda kräftstjärtar eller räkor i dem. Gott!

Stjärna, du och jag verkar ha samma tankar om hur man enkelt gör vardagsmat nyttigare, jag gör korvstroganoff som du!

Ikväll tänkte jag göra det här:

Laxbiffar med spenatpotatis

Biffarna är också goda att äta kalla.

TILL 1 PERSON BEHÖVS:
    110 g laxfilé
    1/2 vitlöksklyfta
    1 liten bit purjolök
    1 krm salt
    1/2 krm svartpeppar
    1 krm färsk riven ingefära eller 1 tsk torkad
    1/2 äggvita
    olja till stekning
    SERVERA TILL:
    2 kokta potatisar i bitar blandat med färsk spenat och lök fräst i 1/2 tsk olja
    1/2 dl mild lättyoghurt smaksatt med rivet citronskal, salt och peppar

GÖR SÅ HÄR:
    Skär laxen i tunna skivor och hacka den sedan i små bitar. Skala och finhacka vitlöken. Hacka purjolöken. Blanda laxen försiktigt med vitlök, purjolök, salt, peppar, ingefära och äggvita till en jämn färs. Forma färsen till små biffar och stek dem i olja i en stekpanna ca 2 min på varje sida. Servera med potatis och lättyoghurt.

Hittade receptet på mabra.com och tycker det verkar gott, ganska festligt för att vara vardagsmat för mig men ändå! Har verkligen bestämt mig för sundare vanor!

• Stjärna

Fru Larsson!

Mums vilket recept! Jag har kopierat det till mina recept...

• Laguna

Sweetpea :
    Ska faktiskt göra omeletten ikväll....

/Hanna

• marian

Ett tips jag har funnit mycket gott och nyttigt är att försöka byta ut det torra riset och såsen mot grönsaksröror eller krämigare kolhydrater.

Servera exempelvis köttbiten tillsammans med svamprisotto och karamelliserad balsamvinäger istället för bearnaisesåsen. Eller byt ut riset mot bulgur som man blandar ner finhackade tomater, paprika, rödlök och persilja i. Och byt ut redda skysåser mot hummus, röra på grillad aubergine, mosad avocado & vitlök, linsröra eller dylikt.

Sedan har jag insett på sistone att jag faktiskt älskar grönsaksstavar av råkost, exempelvis morot, palsternacka och kålrot. Jag brukar sitta och knapra på det innan middagen, då äter jag inte lika mycket - vilket är bra, för jag har lärt mig att äta stora portioner (gånger två) under årens lopp.

• Laguna

Har precis ätit omeletten... SÅ god den var D

Jag tog 3 ägg 2 msk vatten, lite salt o peppar.
    Tog keso, kräftstjärtar och dill som du sa! Men en härlig grönsallad med avokado, tomat, sh.lök och mozarella mmmmmmmmm

• Sweetpea

Laguna:

Så bra! Jag improvisade bara ihop det, men ibland får man visst till en riktig lyckträff.

• Laguna

Mmmmmm.
    Idag blev det hemma"grillad" kyckling med sallad och minfraichesås med vitlök och kryddor i, åt även 2 kokta potatisar till detta (jag älskar potatis).

/Hanna

• Fru Larsson

Idag åt jag sushi till lunch och festade till det med nutrilett till middag (rejäl frukost och en miljon frukter och morötter under dagen). Ingen träning idag, då tror jag att jag står mig på nutrilett.

Förresten jag lagade laxbiffarna som jag skrev ned receptet på, tänkte äta dem imorgon! Rekommenderas, de var jättegoda!

• Stjärna

Idag äter jag nässelsoppa och lyxar till det med en pannakaka till efterätt. Vi åt ärtsoppa med pannkakor igår, och man vill ju ta åt rester!

Svar på tråden laga smal vardagsmat!