• Stjärna

laga smal vardagsmat!

Hej!
    Vet att många här vill gå ner i vikt av en eller annan anledning. Många har barn och ett hektiskt vardagsliv. Några provar alla möjliga dieter men når dåliga resultat ett skuttar som en jojo mellan målvikt och trivselvikt.

Kom att tänka på min fd svärmor. Hon växlade mellan olika svältdieter och vanlig husmanskost. Som hon sa. Då var jag för ung för att reflektera över hennes husmanskost. Nu när jag har eget hushåll och lagar mat själv vet jag varför hon alltid gick upp i vikt mellan sina dieter.

Därför tänkte jag dela med mig av mina egen fantastiska idéer och recept.

Mitt första matlagningstips är:
    *Byt ut all grädde, smör och fet cremefraise mot lättmjölk, olja och lätt-alternativ.
    *försök blanda i grönsaker i all mat. T.ex. gör en liten morotsfräs till maten. Lägg en tomathalva på varje tallrik.
    *ta en frukt till kaffet (obs! ta gärna chokladbiten också, men ta frukten först).
    * säg nej till godis o snask varje gång du är stark nog.
    * Drick vatten till ALL måltider utom frukost. Ta ev. c-vitamin brus till en måltid. Vin/läsk/saft odyl. är bara till helgen och inte varje måltid då heller!!
    * vänj dina barn vid detta. De blir fortare vuxna än du vill!

Någon som har några synpunkter och andra förslag?

Jag älskar godis och snask, men dessa punkter har hjälpt mig hålla normalvikt. Till och med nu när jag inte tränar!

• Svar på tråden laga smal vardagsmat!
  • Stjärna

T.ex. gjorde jag i kväll korvstroganoff. Inte smalmat direkt.

En 1/3 dels falukorvsring
    1 gul lök
    mellanmjölk
    vatten
    majsena
    tomatpure
    salt, vitlök o peppar

Eftersom jag stekte korven och löken ihop från början behövde jag inget fett. Vi äter det med ris eller pasta till och som grönsaker blir det idag. Kokta morotskivor och en tomatbit. Ev. kompletteras med knäckebröd. Dryck blir givetvis vatten o c-vitamin.

• Juno

Låter bra!

Jag vill lägga till:

* ät ordentlig frukost tex musli, fil och en macka med grovt bröd. Indvik frukostmat med socker i, tex fruktyoghurt, sötan musli och cornflakes
    * Ät ett nyttigt mellanmål vid den tiden på dagen så suget brukar vara som störst

• Laguna

Jag brukar ha matlagningsgrädde istället för vispgrädde, använder lätt creme fraiche istället för den tjockare, dricker läsk på helgerna bara och äter inte speciellt mkt godis och chips (knappt något).

En sak jag undrat över är det här färdiga såserna (KNORR Blå-band mfl). Jag har ofta den här "Kantarell och champinjongsåsen" och blandar inte ut det med smör (en pytteliten klick bara). Är dom såserna "nyttiga"? Jag förstår ju att Bearnaisesåsen inte är så nyttig men allt annat sånt färdiglagat, fiskgratäng, fiskpinnar, wok mm.... Vad tror ni?
    Ska man laga ALLT själv....?
    Jag skulle vilja ha recept på just smal vardagsmat! Om ni har så får ni gärna dela med er!!

/Hanna

• inte min tur än

Färdiglagad mat kan tyvärr innehålla mer socker än vad man tror! Gäller nog framförallt "lightmaträtter"!!!Har fått tipset att de i innehållsförteckningen radar upp ingredienserna efter hur mkt produkten innehåller just den ingrediensen, tex står det mjöl,socker,vatten, bakpulver på brödet på innehåller mest mjöl, sen socker...
    Hoppas du förstår vad jag menar!

• Stjärna

Eftersom min sambo har flera allergier så köper vi väldigt lite halvfabrikat. Tror att de innehåller mer otäckt "kollijox" än vad man tror.

Jag vet som sagt att många inte tror sig ha tid att laga riktig mat, men att laga mat från grunden är faktiskt inte så svårt eller tar särskilt lång tid.

Laguna!! Om jag var du, skulle jag genast byta ut matlagningsgrädden mot mjölk och bara ta någon matsked matlagningsgrädde till.

Fiskgratäng gör vi också från grunden, jag har ett gammalt enkelt viktväktar-recept om du vill ha!

Även fiskpinnar gör vi själva, enkelt o gott!

• Stjärna

Här kommer två enkla, snabba, smala och GODA soppor!

Räksoppa
    (1 port = 2 vv-points förutom smöret)
    2 stora morötter, rivna
    2 msk steksmör/margarin
    5 dl vatten + 1 fiskbuljong tärning
    2 msk mjöl(alt. majsena)
    150g räkost (med light räkost ta mer mjöl)
    150g räkor
    dill

Fräs morötterna mjuka i smöret. Rör ner mjölet i morötterna. Tillsätt vatten +buljong. Se till att tärningen löser sig. Tillsätt räkosten, rör. Låt koka upp. Tillsätt räkor + dill. Värm men låt det inte koka. Smaka ev. av med salt o peppar.

Spenatsoppa
    (den här är billig!!)
    Koka upp 9 dl vatten + 2 grönsaksbuljong tärningar. Tillsätt 400g hackad fryst spenat. Rör då och då låt koka upp. Rör samman ca 2-3 msk majsena med 1 dl vatten. Tillsätt i soppan medan du rör. Smaka av med örtkrydda/provancekrydda, salt, peppar.

Ät med ägg och smörgås till. Mums!!

• Laguna

Stjärna:
    Å hemmalagad fiskgratäng är ju sååå underbart gott! Tar gärna receptet!! Lägger du in här eller vill du ha min mail-adress?
    Skippa matlagningsgrädden... Ja det kanske jag borde göra, har aldrig tänkt på det... Blir det inte väldigt "vattningt" med mjölk.. eller ska man blanda ut med mjöl för att få mer "gräddig" konsistent på såsen?

inte min tur än:
    Japp, förstår vad du menar... dom föröker ju verkligen dölja det väl. Många som äter(köpter lightprodukter men det är nog nästa "värre" i många fall.

Jag tycker det är kul att laga mat och tycker nog även att jag e rätt bra på det men önskar just lite mindre fett i det....

/Hanna

• Stjärna

Fiskgratäng.
    1 block fryst fisk (vi är fattiga studenter så vi kör alaskapollock)

Tina fisken så pass att du kan skära den i ca 2 cm bitar. Koka den tillsammas med 1 fiskbuljongstärning o vatten. När den är färdig, ta ur den ur buljongen och lägg i en smord ugnsfast form. Strö över räkor (efter behag).

Nu ska du ta 1 dl vitt matl. vin och blanda med mjölk, mjöl och fiskspadet.

Jag minns inte proportionerna men så att det blir en sås. Vi utesluter alltid vinet för jag tycker inte att det är gott, men det är ju en smaksak! När det blivit en sås så tillsätt en rå äggula, chayennepeppar, salt. Vi brukar ha i lite tabasco och vitlökskrydda också.

Detta går ju att variera genom att t.ex. ha i morötter och/eller purjolök.

Under tiden har du skalat potatis och skurit den i bitar( =kokar fortare) kokat dessa och gjort hemgjort potatismos. Återigen med mjölk och bara lite lite margarin. Salt o peppar.

Häll såsen över fisken o räkorna. Strö över lite (inte mer än 1/2dl) riven mager ost. Spritsa potatismoset i kanterna runt hela formen.

Ställ in mitt i ugnen på 200grader tills det har fått fin färg.

• Stjärna

idag lyxade jag till det! Det blev kycklingtortillas med massor med frukt till. Receptet är som följer:

En kycklingfile, tärna i bitar, stek.

Rör ihop några skedar keso med tabasco, pressad vitlök, salt och chilipeppar. Ev. riven ost.

Tag några tortillasbröd. Lägg en sträng kesoklet och sprid ut kycklingfilebitar över. Rulla ihop o lägg i en smörad/oljad ungsform. Strö ev. över ost. Grädda i ungen några minuter. Till detta åt jag både gurka, banan och sharonfrukt.

Och nu ska jag nog intevara lika duktig, utan gå på glassen. Men jag har en bra ursäkt, jag isar av frysen och jag vill ju inte frysa om halvsmält glass!!

• Laguna

WOW, tack, vad gott det ska bli!!
    Jag ska prova att laga det

/Hanna

Svar på tråden laga smal vardagsmat!