• Anna555

Gröna stenar i vigselring?

Hejsan,

jag har sett en gammal kollega ha gröna, lite större stenar i sin vigselring och det var jättesnyggt tyckte jag. De var en ljusare grön färg, så inte smaragder alltså.

Jag vet att hon sa att de var ganska billiga så det kan inte ha varit gröna diamanter, men frågan är vad det kan ha varit för stenar? Vår guldsmed kunde inte komma på någon sten som skulle kunna fungera i en vigselring...

Några idéer någon?

/Anna

• Svar på tråden Gröna stenar i vigselring?
  • Nikita14

Smaragder kan ha olika gröna nyanser...

• cmfs

jag vet att turmaliner gar att fa i en ljusgron farg...kanske det kan vara det....
    men jag har aldrig sett nagon i en vigsel ring.

Det ar oktobers manad sten.

• Anna555

Vår guldsmed sa att smaragder var väldigt ömtåliga och därför inte bra att ha i en vigselring - väldigt tråkigt tyckte jag :(

• Nymphéa

Min mamma har tre små gröna smaragder i sin vigselring. Den är jättesnygg, men som sagt är de ömtåliga.
    Första veckan som gift så tappade hon en av stenarna, men fick den såklart ersatt av en annan.

• nemifreak

Hej! Det finns en ädelsten som heter peridot som är ljusare grön, det kanske är sådana hon hade i sin ring?

• Anna555

Hejsan,

bra tips, ska kolla med guldsmeden...
    Här är en liknande (el ev tom samma!!), fast det var olivfärgade smaragder, coolt att de finns i en annan färg :)
    (nr 2 alltså...)
    www.platina.se/bestallningar.html

Finns det några andra stenar tror ni?

Svar på tråden Gröna stenar i vigselring?