• pooh

Sy korsett-liv till klänningen...tips tack!

Hej igen!
    Vet inte vad jag skulle ta mig till utan alla bra tips från er, så här kommer en ny gåta ni gärna får hjälpa mig att lösa...
    Min klänning kommer att bestå av tre lager. Ytterst en matt satin, på dess avigsida "slås" ett bomullstyg för att ge stadga och närmast kroppen fodras klänningen med ett bomullstyg i livet och ett blankt fodertyg i kjolen. Jag har en önskan om att sy livets fodertyg (bomullen) som en korsett så att den sitter ordentligt tight och hjälper till att bära upp den annars axelbandslösa klänningen. Jag skulle gärna vilja ha tips och idéer från er som sytt korsetter eller plagg med liknande funktioner. Kan man använda resår på något sätt? Eller kan en platt snörning som inte syns på utsidan fungera? Andra typer av stöd eller "inhållningsanordningar"?
    Som vanligt- tacksam för svar!!

• Svar på tråden Sy korsett-liv till klänningen...tips tack!
  • Lionez

He he he, öljetter är bra. :D *mer eller mindre seriöst* Vi gjorde så för att ta in min klänning - och det är kanonbra.

• Nikita14

Det finns ju mönster på korsettliv...varför inte sy en sån innerst??..Med korsettfjädrar som du köper på metervara..

• pooh

Tackar för tipsen men *puffar* ändå...

• Cybermamman

Undrar just hur det har gått för pooh med sömnaden??

• pooh

Jodå, KUL Cybermamman att du undrar! Full fart framåt kan man väl säga efter MÅNGA vändor fram och tillbaka och tips från flera håll. Så här blir det: närmast kroppen har jag en kraftig bomull med stödfjädrar på utsidan sydd som en korsett (tight som bara den alltså), och på den ett lager hård organza som stöttar upp. Detta utgör "fodret". Sedan följer ett lager bomull som slås på satinet. Synlig snörning blir det i ryggen, klänningen verkar hålla sig uppe utan extra finesser som resår el. dyl, sitter som berg i midjan, så det är väl knepet. Om min tekniska ådra fungerar när klänningen är färdigsydd kan jag ju försöka lägga in en bild, men det dröjer lite...

• Cybermamman

Jag tyckte det verkade så tufft att ge sig på ett korsettliv... Hur ser klänningen ut i övrigt? Jag vill oxå ha korsettliv för jag tycker det verkar praktiskt att kunna justera lite (för det är väl så det fungerar?) och så är det så _snyggt_!!

• pooh

Egentligen blir det så att hela klänningen justeras genom snörningen i ryggen (perfekt efter middagen ). Foderkorsetten sitter ju ihop med yttertyget, men är något mindre. Detta gör att korsetten håller åt och håller upp fast det inte syns på utsidan, inget tyg som blir draget eller så. (Någon som hängde med på det där?) I övrigt är den som sagt axelbandslös och liknar klänningen på sid 50 längst ned i Bröllopsguiden nr 2 2004. Kommer att ha spets omlott på samma sätt som på bilderna.

• Cybermamman

pooh, vilket bestyr - jag är imponerad det blir säkert jättefint.

• pooh

Jag kan ju erkänna att jag satt min snälla mamma på att sy... vill inte ens fundera på hur resultatet skulle bli om jag försökte själv *asgarv*. Mitt "jobb" är i princip att fundera ut hur jag vill ha klänningen, köpa materialet och sedan åka och prova av en gång i veckan. Fråga om du undrar nåt mer framöver!

Svar på tråden Sy korsett-liv till klänningen...tips tack!