• Filippa

Bo på slott i Skottland? Några tips?

Hej!

Jag skulle gärna vilja ha tips på boenden på slott och herresäten i Skottland.

Någon som kan rekommendera några mysiga slott? Gärna slott med vackra rum, god mat och underbara omgivningar.

Ni som besökt ett något slott där, beskriv gärna er vistelse!

• Svar på tråden Bo på slott i Skottland? Några tips?
  • Fru Åsagåsa

Du kan hitta Skottlands turistbyrå på www. visitscotland. com.

Jag har aldrig varit där men skulle verkligen vilja åka dit någon gång, det verkar vara jättevackert! Dessutom älskar jag den skotska dialekten :)

• Trollvinter

Hej!
    Vi var i Skottland i September och bodde på slott en natt. Jättemysigt i södra skottland som hette Auchen Castle (även där som min blivande friade... Vi hittade det på visitscotland som ngn ovan rekommenderade.

Mitt tips är att flyga till Glasgow och hyra en bil. Boka in ett par olika ställen att bo på och åk runt! Vi hade bara bokat slottet och resten av tiden bodde vi på B&B som vi hittade på lämpliga platser längs vägen. Det funkade jättebra - men det var å andra sidan turist-lågsäsong.

Nästa tips är att hålla sig norr om Glasgow och Edinburgh! Vi var lite i södra eftersom vi hade bokat in slottet där (hade inte koll på var det låg när vi bokade riktigt), men det fanns inte så mycket att titta på där och naturen är inte ens i närheten lika storslagen som i norra skottland. Uppemot Speyside, Aberdeen, Inverness m.m. är det fantasiskt vackert!! Gillar man dessutom whisky, så är det perfekt: här är det tätast mellan destillerierna i hela Skottland!

I alla fall: lycka till med planeringen och jag lovar att ni inte kommmer att ångra resan till Skottland, det är vackert och jättemysigt!

Kram

• Filippa

Tack för era svar!

-------
    FruÅsagåsa
    Har redan varit inte på visitscotland.com och tittat runt där på de olika slotten, men det är svårt att få någon uppfattning om vilka slott/områden som är finast.

-----
    Trollvinter,
    Låter helt underbart!
    Hur länge var ni där?

September låter som en perfekt månad att åka dit, när färgerna börjar skifta... Tyvärr åker vi nog dit förrän i februari/mars. Bästa tiden att åka är väl under vår-sommar-höst, eller?

Hur är det där i feb-mars? Är det snö, eller? Har försökt leta på nätet efter klimattabeller tec, men ej funnit något.

-----

Fler tips?

• LasPalmas

Hej!

Vi ska också åka och bo på slott i Skottland och jag har surfat runt lite. Hittar inte länken till dig nu, men jag har precis för mig att jag sökte på Google på Castle +Scotland och hittade en bra sida med bilder från insidan av slotten, priser osv.

Svar på tråden Bo på slott i Skottland? Några tips?