• bimbim

Istället för spenat

Hej
    Sitter med ett recept på en quorn- och spenatgratäng som låter väldigt god. Tänkte bjuda på den på nyårsafton när vi ska ha några vänner här på middag.
    Bollade idén med min kompis som "förbjöd" mig att använda spenat (eftersom hon inte tycker om) så min fråga är vad man kan avända istället.
    Gratängen består av en quornfärsröra i botten och sedan en massa grönsaker ovanpå toppat med ost. Champinjoner, paprika och tomat är de övriga grönsakerna.

Hoppas att någon kan hjälpa mig, alla idéer och förslag är välkomna!

• Svar på tråden Istället för spenat
  • Mie

Har svårt för vuxna människor som inte äter vad de blir bjudna på!
    Men om kompisen nu inte vill ha spenat, får hon väl komma med ett bra tips istället!
    Svårt att hitta en liknande grönsak itället för spenat, det går kanske att skippa spenaten helt och istället tillföra någon "grön" grönsak, typ brocolli!

Lycka till på nyår!

• Ejla

Givetvis bör kompisen i fråga själv komma med ett förslag, eller erbjuda sig att ta med egen mat om den som bjuds inte faller i smaken.

Skulle för övrigt tro att det funkar bra att bara helt enkelt utesluta spenaten. Grönkål kan ju annars funka bra som ersättning men risken är väl att hon inte tycker om det heller.

• bimbim

Visst kan jag hålla med om att man ska äta vad som bjuds men när hon nu har sagt till så vill jag inte vara elak och bjuda på det ändå. Dessutom är det inte så många gäster. Tråkigt om 25% inte vill äta av maten.
    Hon gillar inte broccoli heller så det ska jag nog inte lägga i.
    Jag och den är kompisen ska ordna middagen tillsammans (hon gör efterrätten) så jag vill inte bjuda på något hon inte tycker om.
    Grönkål är ju väldigt gott, får kolla efter det i affären.

Ni skriver att hon borde ha kommit med ett nytt förslag istället för det hon inte tycker om... kanske får följa upp det med ett telefonsamtal om jag inte kommer på något bra.

Fler förslag? Om man skippar spenaten, vilka grönsaker passar att ha i?

• Johanna = en lat kock

ruccola funkar om man inte vill ha spenat...

det är så många som tänker att spenat är såndär stuvad som man fick i skolmatsalen - men babyspenat är ju en av de godaste "salladerna" som finns

• bimbim

Johanna
    Så ruccola funkar varm? Kanske en dum fråga men jag har bara ätit den som sallat aldrig som "grönsak" i mat.
    Jag tycker också att babyspenat är väldigt gott, fast jag är ju så konstig att jag gillade den stuvade i skolan också ;)
    Risken med att använda en annan grön bladgrönsak är att kompisen kommer bestämma sig för att det "ska" vara äckligt och inte äter det ändå.
    Hon kommer säkert inte säga något illa om maten men hon är verkligen ovan att äta annat än falukorv och makaroner.

Som en blixt från klar himmel slog det mig när jag satt här och skrev, zuccini borde man väl kunna ha i? En krispig grön grönsak, passar till allt det andra som ska vara i.
    Tack för alla bra råd :) och tack till mig själv också :D

• Johanna = en lat kock

jodå ruccola är utmärkt varm!

zuccini blir ganska mosig och läskig när den är varm

det jag kan tänka mej passar i övrigt till det du har beskrivit är lök av olika slag tex purjo...

sockerärter och olika wookgrönsaker (som vattenkastanjer, bambuskott, groddar, minimajs etc) kan funka

• sjd

Tänk på att inte köpa Italiensk ruccola bara (salmonellarisk). Fast den kanske inte ens finns i affärerna nu.

• Rystall

Ruccola fungerar utmärkt som varm!
    (Även om det inte tillhör trådstarten så kommer här ett jättegott recept med varm ruccola:

4 salladslökar el 1 purjo
    1 ask ruccola
    salt
    400g penne pasta
    olja
    1dl vitt vin
    1½ dl buljong
    200 g körsbärstomater
    2 msk creme fraiche (fast vi har i mer)
    svartpeppar
    1tsk citron

Koka pasta.
    Hacka löken, skölj och hacka hälften av ruccolan. Hetta upp olja i en stekpanna och lägg i löken. Låt fräsa tills den är mjuk. Lägg i den hackade ruccolan och låt fräsa någon minut. Häll på vinet och buljongen och låt koka ca 5 min. Skölj och halvera tomaterna. Blanda ner creme fraichen i såsen och smaka av med salt, peppar och citron. Blanda den färdigkokta pastan men såsen. Lägg upp pastan med såsen på tallrikar och garnera med tomaterna och resten av ruccolan. Det är även gott med lite valnötter eller pinjenötter till.)

Jag tycker att du kan använda ruccola eller babyspenat till gratängen.

• bimbim

Tack för er hjälp.
    Jag ska absolut prova ditt recept Rystall, låter jättegott!
    Tyvärr fanns det ingen ruccola i min affär så det fick bli zuccini i alla fall. I motsats till Johanna så tycker jag inte att varm zuccini är läskig utan bara god ;)
    Purjo hade säkert passat jättebra men å andra sidan är det både vitlök och gul lök i quornfärsröran, kanske skulle bli för mycket med purjo också. Jag får helt enkelt prova nästa gång, är säker på att jag kommer laga denna rätt fler gånger.

• Johanna = en lat kock

haha ja jo det är jättegott med zuccini

men den har en lite underlig konsistens - lite svampig nästan

• Ejla

bimbim, du kan väl berätta receptet på den däringa spenat- och quorngratängen! Det låter väldigt gott :)

• bimbim

Klart jag ska tala om hur man lagar denna smarriga rätt.
    Receptet hittade jag på Vegomums, det är ett av deras nyårsrecept.
    Direktlänk om det funkar: www.vegomums.com/recept.php

Svar på tråden Istället för spenat