• Therése

Ensam på nyårsafton

Det här blir min första nyårsafton på många år som ofrivillig singel och det är nu det visar sig hur pass "lätt" livet som par har varit. I alla år har det varit så att de som ordnar fester och sammankomster - det har varit hans vänner. Mina reser bort eller tillbringar nyårsafton med andra vänner som jag inte känner, parmiddagar, med sina familjer etc, ställen dit jag helt enkelt inte är välkommen och inte gärna heller kan bjuda in mig själv.

Nu med bara ett par dagar kvar har jag fortfarande ingenting planerat för nyårsafton och har ställt mig in på att jag får tillbringa kvällen helt ensam vilket känns så deppigt att jag inte vet hur jag ska klara av det. Är det någon mer i min situation? Jag känner mig som världens största looser här som inte är bjuden någonstans och inte heller har någon att bjuda hem till mig eftersom alla är upptagna på sitt håll. Kan någon tipsa mig om hur jag ska överleva den här kvällen utan att deppa ihop fullständigt?

• Svar på tråden Ensam på nyårsafton
  • Ella

Jag kan tipsa dig om en fest, om du inte är rädd för att gå dit själv....

Kan också säga om den festen att det kommer att vara många där som inte känner varann så väl eller inte alls innan, så är du bara lite framåt så kommer du säkert att få bara kul eftersom de flesta är väldigt öppna och sociala och vill lära känna nya människor. Generellt kan jag säga att det är betydligt fler singlar än par på den festen, så det är inte någon "parmiddag" utan blandad fest.

Hör av dig om du vill att jag ska förmedla kontakten.

Kram från Ella, som tyvärr inte ska gå på just den festen, men tror att den är kul för att hon varit med där förrut

• Lina L

Har du inga föräldrar/förälder eller släkting du kan åka till? Det bästa är kanske att säga till dem som det är och fråga om du kan få komma till dem på nyår med en flaska vin och en kaka. Att köpa med sig ett roigt spel brukar även vara uppskattat! Då smälter de flesta... Hoppas du inte behöver sitta ensam

• Therése

Att gå ensam på fest där jag inte känner någon känns lite läskigt för mig som är väldigt blyg av mig! Men tack för förslaget...

De enda släktingar jag har i stan är min syster (som jobbar nyårsafton) och mina föräldrar och det sista jag vill är att vara med mina föräldrar som då kommer att tillbringa hela kvällen men att tala om hur synd det är om mig som är ensam... Orkar inte med en hel kväll med deras medlidande dessvärre, då är det nästan bättre att vara själv....

• amiore

Hej Therèse!

Vill först bara säga att jag tror jag vet hur du känner, åtminstone känner JAG igen det där med hur ENKELT allt är socialt när man har ett förhållande. Och hur accepterad man också känner sig av omgivningen bara för att man "också har sitt på det torra". Har själv skrivit lite här om att fira första julen efter separationen och hur tufft det kan kännas..
    www.brollopstorget.se/Forum-2-16/m876397.html

Har inte heller nyårsafton klar för mig - eventuellt blir det par/familjemiddag med några av våra gamla vänner med barn, där jag absolut kommer att bli femte hjulet (om man räknar bort de små barnen). Men föredrar nog hellre det än att spendera kvällen på en halvdan fest som jag booorde ha kul på, mendan jag egentligen funderar över vad mitt ex gör..

Hmmm.. tips på vad DU kan göra då... Har du gått igenom ALLA vänner och bekanta, även sådana som du inte umgås med så nära? Det kan kännas lite påträngande först att kolla vad "alla" ska göra - men är det någon som ska ha en liten större fest där det inte känns så "intimt" att bjuda in sig själv så brukar det helt klart vara värt mödan när man väl är på festen. Och när väl festen är igång brukar INGEN reflektera över hur man blev inbjuden/bjöd in sig själv till att börja med. Kanske kan du kolla med någon arbetskamrat eller släkting om det tar slut på vänner och flyktigt bekanta i din fest-jakt.

Har du annars möjlighet och lust att fly allt vad fest heter och spendera kvällen med föräldrar/familjemedlemmar?

Blir det så att du blir kvar hemma själv - deppa inte ihop och känn dig INTE som en looser! Tänk istället att du VALT det själv, eftersom du är så "anti till förbereda dig järnet, smink, kläder och allt, för EN kväll som sen kanske inte ens blir speciellt kul". Handla MASSOR med god mat och godis, om det inte finns något bra på TV - hyr en bra film och planera för en riktig MYS kväll med världens bästa sällskap= dig själv.

Och blir allt bara skit och det slutar med att du sitter ensam och gråter.... so what - det är faktiskt bara en liten futtig kväll och det är så otroligt många andra underbara fina dagar och kvällar som väntar dig framöver...

kram ami

• amiore

Sorry, hann inte läsa det där med dina föräldrar..

• Quinnah

Massor med kramar till dig, Therése! Hoppas det löser sig! När man känner sig så där hopplöst övergiven och ensam är det lätt att få för sig att alla andra ska fira en helt underbar nyår. Men så är ju inte verkligheten. Som ensamstående mamma får jag fira nyår hemma med barnen, som dessutom just drabbats av influensa. Ingen hög glamourfaktor, men man får göra det bästa av det och tänka att det kommer andra kvällar och tillfällen här i livet. Tänker på dig! Kram!

• CyberPet

Har aldrig förstått den där hysterin att man *måste* ha så himla kul på nyår, midsommarafton och andra såna helgdagar. Det blir bara ångestladdat om man inte kan säga att man gjort något kul, eller ska göra något kul. Själv har jag varit sjuk flera gånger på nyårsafton och nöjt mig med att sitta vid tv:n, surfa lite på datorn (prata med världen via chatt är kul, och fira nyår i flera timmar när jorden passerar nya datumgränser). I år tänker vi inte göra något speciellt heller, det blir nog tv:n, en god bok eller kanske hyr vi lite filmer om det inte finns något på dumburken.

Gott nytt år!

Petra

• Ella

Hej Therése!

Jag förstår dig, för jag har själv varit blyg tidigare....

Sedan vill jag också berätta att jag suttit ensam en nyår för 2 år sedan, och att jag faktiskt tyckte att jag hade det riktigt bra! :)

Jag förstår att det är svårt när det inte är självvalt, men OM det nu blir så att du tvingas fira nyår själv, tycker jag att du ska skämma bort dig själv riktigt mycket! Gör riktigt god mat till dig själv, ta ett långt varmt bad, ge dig tid att bara ha det riktigt gott och kanske fundera ut vad du hoppas på inför nästa år....

Naturligtvis måste du göra det som känns bäst för dig, men jag kan säga för egen del att jag verkligen inte ångrar den nyårsaftonen som jag firade själv, utan minns den som ett fint minne. Tror jag också försökte se det som att jag firar nyår med mig själv, och inte ensam, vilket nog gjorde en viss skillnad för mig.

Jag hoppas i alla fall att du hittar ett firande som passar dig, och att du får en mysig nyårsafton! :)

Ella

• Therése

Ella; det var ett bra sätt att se det, att jag firar med mig och inte att jag sitter ensam.... det låter absolut roligare så!

Jag håller med om att det är en väldig hysteri kring att man "MÅSTE" ha kul på nyår och festa och ha massor av människor omkring sig - det är det jag menar med att jag känner mig som en looser för att jag inte kommer att ha det i år. Jag tror att det blir extra påtagligt för mig i år eftersom det är första gången på många år som jag är singel och då blir det en så stor grej att jag inte är inbjuden till någon, eftersom det inte är självvalt.

Jag får nog helt enkelt försöka se det som vilken kväll som helst, en vanlig onsdag eller så, och nästa dag är en helt ny dag, helt nytt år, helt nya möjligheter...

• blivande fru J

se nyår som vilken kväll som helst. Jag hade alltid ångest när jag var yngre för att jag inte hade något planerat och inte hade någon lust att göra något. Jag ägnade en nyårsafton på en chattsida, alltid är det någonstans där folk inte firar och ett år lagade jag mat åt mig själv och läste en underbart god bok. Få inte panik bara, ha spa-kväll med dig själv eller gör något annat med dig själv som du gillar..

• Guldfisken

Jag är visserligen nybliven singel precis som du men för mig är det tvärtom, det är mina vänner vi har umgåtts med.
    Just i år slumpade det dock sig så att ingen av mina vänner kommer att befinna sig i närheten av där jag är, de flesta som jag umgås (och pluggar med) firar i sina hemstäder.
    Så jag kommer att fira med mina föräldrar (vilket i "loser-sammanhang" kanske kan jämställas med att fira ensam när man som jag är 22 år). Lite skillnad från förra året då jag var på en fest med 300-400 pers.
    Jag tycker dock inte att du skall känna dig som en loser, jag gör det inte trots att det inte blir världens halabaloo i år. Jag har väldigt stor bekantskapskrets med en massa folk som tycker om en men just i år blev det som det blev. Jag tror säkert att du har en massa vänner som gärna skulle vilja fira med dig om det passade men just i år slumpade det sig så här för din del. Inget att deppa över, det rör sig bara om en enda dag på året och det betyder ju inte att du är en loser eller att du inte har några vänner.

Tycker blivande fru J:s förslag om en spa-kväll låter underbart. Ladda hem rogivande musik, ta ett härligt bad (samtidigt som du smuttar på en god och lyxig champagne som du köpt hem) med kroppspeeling, ansiktsmask och hårinpackning och catera hem någon lyxig nyårsmat (alt laga själv om du tycker om att pyssla i köket).

Kram på dig!

• nano

Här är en som är så fruktansvärt dålig på att planera att jag har fått sitta ensam flera nyårsaftnar. När alla andra har bestämt sedan veckor tillbaka vad de ska göra brukar jag börja fundera på det ungefär vid den här datumen eller kring den 30:e. Någon gång har jag dessutom åkt på att jobba, och ytterligare någon gång har jag legat däckad i influensa. Det här året har jag än så länge inget inplanerat. Jag har möjligheten att fira hos mina föräldrar om jag vill, men jag ska jobba lite tidigare på kvällen och kommer inte hem förrän några timmar innan midnatt, så jag kommer antagligen att köpa hem vin och chokladask och lägga mig framför någon bra DVDfilm istället. Festar tillräckligt mycket det övriga året för att kunna ta det lugnt på nyårsafton, och det är ju trots allt bara en vanlig dag.

• nano

..och med det menade jag att du är långt från den enda som kommer att tillbringa nyårsafton själv... Lyxa till det istället för att vara ledsen. Och det kommer alltid finnas folk härinne, även på nyårsafton.
    (Kände att poängen med inlägget förlorades lite i allt svammel :D )

• 20th century fox

oh, vad mysigt det låter å va hemma själv...det kommer jag nog inte va, men man kanske kan göra samma grej och va lite asocial på dagen och bara få pyssla om sig själv.

Hey! Glöm inte att den trevligast personen du känner är dig själv! Vicket lyx att få tillbringa en helkväl med henne :D

• Smulu

I princip alla mina vänner ska antingen jobba, fira med föräldrar eller sitta och mysa med sambon.
    Tycker nyår är så "upphaussat" Det ska vara festligheter. Nu i år så har vi dessutom en stor katastrof i indiska ocenen och länderna kring den. Många fyrverkerier är inställde, tror faktiskt att många inte alls har lust med någon fest, anhöriga som saknas mmm.
    Köp hem så du kan ha en trevlig kväll, Man kan faktiskt laga till gott till sig själv. Räkor, oxfile, kaviar, ett gott vin....

• Ejla

Fy fasen för stora svulstiga nyårsfester
    Det enda som skiljer nyårskvällen från andra kvällar är ju fyrverkerierna. Och eftersom vår hund är en av de jättemånga hundar som varje nyår ligger panikslagna och skakar av skräck, så tar vi vårt pick och pack och åker ut i skogen till min bror och svägerska. De bor betryggande långt från alla smällare. Nån fest blir det inte - min svägerska arbetar kvällspass på ett äldreboende och kommer hem vid 22-tiden, så då äter vi väl lite god mat. I övrigt blir det en slappekväll som alla andra - en bra film och en massa skitsnack

• vixen not a tramp

Älskar svulstiga nyårsfester, i tanken..I verkligheten tycker jag aldrig att de riktigt lever upp till mina höga förväntningar. Jag tror inte jag varit helt nöjd nåt år i vuxen ålder men så har jag väl rätt höga krav oxå...
    Om jag var du skulle jag inte alls sörja över att du inte ska på partaj. Jag vet att det är jobbigt eftersom alla frågar och så men skit i det! Skäm bort dig själv istället med god mat och kanske nåt lyxigt hemma spa kit eller nåt. Sen när alla andra ligger och mår pyton på lördag så ser du ut som en nyponros och mår toppen.
    Hoppas du får en trevlig afton, vad du än gör!

• BlaBla

Jag undrar hur det gick? :)

Svar på tråden Ensam på nyårsafton