• Anneri

Svårt att andas-nån som känner igen sig??

Den senaste veckan har jag haft problem med andningen. Det känns som att jag inte kan andas ordentligt,att jag andas för "grunt" eller vad man ska säga. Det är svårt o förklara men jag får hela tiden dra efter andan och ta riktigt djupa andetag. Ibland känns det som att jag inte får åt mig luften ändå,som ett tryck över bröstet och då får jag nästan lite panikkänslor..Usch,jättejobbigt! Trodde att det skulle gå över,men nu har det varit såhär i en vecka. Så jag måste nog ringa till vårdcentralen imorgon.

Ville bara höra här om det är nån som känner igen sig eller vet vad det kan bero på?
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Svårt att andas-nån som känner igen sig??
  • vixen not a tramp

I mina "icke läkar utbiladade öron" låter det som astma, men vad vet jag!? Ring din husläkare och fråga, du kanske är allergisk mot nåt?

• Henax

Jag skulle gissa på stress. Ibland när jag har fullt upp, ffa om det är mycket _både_ privat och på jobbet, kan jag känna samma sak!
    Fast iofs så känner jag inte av det hela tiden utan det är bara "vissa" andetag som blir jobbiga. Men ju mer jag tänker på det desto fler andetag blir tyngre...

Men för att stilla din oro så tycker jag nog du bör ta kontakt med en läkare!
    Lycka till!

• vixen not a tramp

Anneri
    Har du pratat med vårdcentralen? Vad sa dom?

• Mie

Jag hade liknade symtom i höstas och det visade sig att jag hade en infektion i luftrören - så mitt tips är att åk till vårdcentralen och få det undersökt (och vänta inte som jag gjorde, och fick istället åka in på akuten en lördag vid midnatt...)

• Anneri

Hej! Tack för era svar!

Jag var på vårdcentralen i morse,på läkarundersökning och provtagning. Resultatet visade att jag är frisk som en nötkärna. Så läkaren trodde att det berodde på stress. Så det är väl bara att ta det lugnt o vänta på att det går över.
    Ganska läskigt att kroppen säger ifrån sådär,men skönt att ha kollat det iaf. :)

• Jema

Jag kan också uppleva att jag får "svårt" att andas då jag är stressad (en längre tid och över något speciellt). Det blir liksom ett "tryck" över bröstet och det känns lite "tungt".
    Svårt att beskriva det där

Skönt att allt var OK i alla fall.

Jema

• EmmaPemma

Jag känner igen mig på pricken i det du beskriver.
    Och i mitt fall så berodde det också på stress.
    Hoppas att du känner dig lite lugnare nu när du vet att det inte är något farligt .

• Elsa-Lee

Jag ville bara berätta att det var precis så det började för mig när jag blev sjukskriven för ett tag sen. Jag upplevde det precis som du- att jag hade svårt att andas, kändes som nåt fysiskt liksom.

Sen så visade det sig att jag var utbränd och det svåra att andas var panikångest. Vill inte skrämma dig eller så, bara tala om min story så du tar det på allvar och försöker lära dig att verkligen varva ner och stressa av.

Jag gjorde inget åt det direkt och panikångestattackerna blev värre och värre. Nu vet jag vad det hela beror på, (efter en viss tid i terapi) och jag har inte längre ångest alls.

Sist men inte minst :) skulle jag ville rekomendera dig, och alla, att läsa "Resan" av Brandon Bays. I den boken får du lära dig hur du verkligen kan komma i kontakt med dig själv, ditt sanna jag (oj, nu lät det flummigt :D ).

Sköt om dig!

• Tean

Kan vara stress. Det kan yttra sig så.
    Men nog bäst att kolla upp det ändå, såklart.

• Tean

...ja,jag hade ju inte läst Elsa-Lee`s inlägg ovan, vilket var ett bra inlägg! det var så jag menade.
    Lycka till nu, Anneri.

• Anneri

Hej igen! Tack för er omtanke! :)

Det känns skönt att jag gick till läkaren o kollade,eller rättare sagt att min sambo tvingade iväg mig. ;) Skönt o veta att det inte var nåt "värre". Men ändå känns det lite skrämmande,för jag tycker ju inte att jag har varit mer stressad än vanligt.. Men nu när jag tänker tillbaka så har det nog varit rätt mycket på sista tiden,tjafs på jobbet osv.
    Nu ska jag försöka att ta det lugnt framöver,det är ju flera långhelger så då ska man väl kunna koppla av. :)
    Jag har iaf lärt mig att man ska lyssna på sin kropp,för när den säger ifrån så beror det på nånting.

Ha en bra kväll allihopa! :)

• CyberPet

Nu när du vet att det inte är något kroppsligt kommer du säkert att börja må bättre. För om man känner att man har tungt att andas blir man mer stressad och det accelererar. Så när den oron släpper ska du se att det blir bättre. Sen får du försöka ta itu med det som stressar dig i din vardag, så att du slipper uppleva samma obehagskänslor igen.

Själv märker jag att jag stressar upp mig lättare om jag sovit dåligt, det är som om hela kroppen då blir på helspänn. Givetvis blir även de andningsmuskler man använder spända också, så det börjar en ond spiral tills jag får sova ut ordentligt.

Som min kompis brukar säga: taaaaaaaaaa deeeeet luuuuuuuuuuuuuuugnt. (väldigt släpig röst) :D

Petra

• Ella

Hej på er!

Måste säga att jag också reagerar på exakt samma sätt vid stress. Sitter och "fjuttandas"... vilket jag tyvärr måste erkänna att jag gör i skrivande stund.

Cyberpet, vad bra att du berättade att du kan reagera så när du inte sovit ordentligt. Det fick mig att inse ett och annat.... :)

Kram från Ella, som ska sova tidigt i kväll! :)

Såg också fler inlägg som får mig att inse att jag måste dra i nödbromsen nu.

• EmmaPemma

Läste någonstans om att det kan bero på att man hyperventilerar lite hela tiden (vilket också beror på stress/ångest). Ett tecken är att man tycker att det är tungt att andas samt att man gäspar mycket trots att man inte är trött.

Bara lite allmän information .

• Anneri

Hej alla! TS här.

Jag börjar verkligen förstå att det är nåt som inte står rätt till och att jag måste ta det väldigt lugnt ett tag. Märker att det behövs så himla lite för att trycket över bröstet ska komma tillbaka. Tyckte att det kändes bättre med andningen idag. Men så läste jag massa om katastrofen i Asien,samtidigt som jag sitter o planerar för nyårsafton,och plötsligt kände jag att jag fick svårt o andas igen. Å nu känner jag att jag blir mer uppstressad o orolig,fast jag försöker låta bli. Jag har aldig varit med om att kroppen har reagerat såhär. Ska bara ta det lugnt ikväll och hoppas att det blir bättre igen.

EmmaPemma:
    Det där med att gäspa stämmer också in på mig! Jag har nästan försökt att framkalla gäspningar,får då kan jag dra ett riktigt djupt andetag och då känns det bättre ett tag.

Tack igen till er som har skrivit. Det känns bra att läsa om andras erfarenheter.
    :)

• EmmaPemma

Anneri:
    jag försökte också framkalla gäspningar i början för att jag trodde att jag skulle kunna ta "djupare" andetag.
    Det är verkligen tråkigt att du har börjat reagera på det här sättet - men jag vill verkligen säga att du är inte ensam! När jag började känna så här visste jag inte vad det var, och jag pratade inte med någon - vilket ledde till att jag tyckte att jag var jätte knäpp/konstig. Så jag hoppas verkligen att du kan känna dig lite tryggare med att vi är många som känner igen precis det du beskriver .

Vem som helst kan få kroppsliga reaktioner av stress - det är liksom inte konstigt även om man inte "känner igen det" sedan tidigare.

Kram och hoppas att du känner dig lite lugnare!!

• Anneri

EmmaPemma:
    Tack,va gullig du är. :) Det känns verkligen jätteskönt att höra att man inte är ensam. De senaste dagarna har det känts bättre,så jag hoppas det går över helt snart.
    Om du har lust att "surra" mer nångång så är min mailadress: anerin@spray.se

Ha det så bra! :)

Svar på tråden Svårt att andas-nån som känner igen sig??