• sandra76

Fler som är nöt-allergiker här....?

elr är jag ensam?

• Svar på tråden Fler som är nöt-allergiker här....?
  • Signatur

Jag är nötallergiker
    aptrist till jul!

• sandra76

ja... :( jag ligger på 3+ ...mandel, hasselnöt, jordnöt.. u name it :( :(
    du?

• Lill Anna

Julen är ju skittrist då man är allergisk..

Min syster har nöt-madel-jordnöt-soja-allergi.. Jag har bland annat mjölk- och citrusfruktallergi.. Det är nästan helt omöjligt att hitta julgodis som båda tål.

• Stjärna

Ta den här då!

Min pojkvän är:
    glutenallergiker
    laktosintolerant
    mandel- och nötallergiker
    tål inte: stenfrukter(äpplen, päron, körsbär m.m.), morötter, jordgubbar eller ludna frukter (kiwi, persikor) om man inte kokar dem alt. bakar dem i ugn först.

Vidare är han allergisk mot pollen, pälsdjur och damm.

• Ellte

Jupp...alla nötter som är nötter (dvs. jag tål cashew och jordnötter) samt mandel... Är dock inte så allergisk att jag blir dålig av "spår av nötter"...men jag klarar julen rätt bra ändå Jag petar glatt ner jordnötter i glöggen och fuskäter i filippin :D

Jag blir vansinnig varje år för att alla chokladaskar har nötter i ALLA jäklans praliner...förutom möjligen den med sprit och körsbär, som jag ju då inte heller tål... men vad tusan...det finns ju så mycket annat gott. Jag är väldigt lycklig att jag tål citrusfrukter för de är ju helt underbara denna tiden på året :)

• sandra76

Stjärna- precis allt det du skrev bortsett från att jag inte är gluten/laktos-allergiker, är jag också allergisk emot.. Såå trist att inte kunna äta ngn frukt....... det blir bara russin, melon, ananas,. kanske har du fler tips på vad jag skulle kunna tåla, som din pojkvän kan äta ? ;)

• sandra76

Ellte-då har du det bra! Jag kan inte äta det som är spår av nöt i..

• Johanna = en lat kock

Min man klarar inte ersättningsmedlen för nötter - som aprikoskärnor och sånt - så när det är grejer som ser ut att innehålla mandelmassa så får vi kolla innehållsförteckningen nooooga

sandra 76

du skriver att du är allergisk mot nötter
    eftersom jordnötter inte är en nöt så finns risken att du kan bli sjuk av sojaprodukter

du är ju vuxen så du har säkert koll men jag har sett barn som blivit dödssjuka pga sojaprotein i maten - och föräldrarna har bara sagt att barnen är allergiska mot nötter (och trott att jordnötter och cashew är nötter)

stjärna

gluten/laktosintollerans är vanligt i början eller om man missköter en glutenintollerans....

när tarmluddet förstörs så kan det inte bildas laktas heller - så med andra ord - om han sköter sej bra så finns chansen att han klarar mer laktos

• f.d. Svart brud

Trist med allergier. Vad ska det vara bra för?!!?

Min mans mormor är nog en av de värsta allergikerna jag stött på... TIll vårt bröllop fick vi en lista på saker hon TÅL. Och utifrån den magra listan fick vi hitta på en trerätters middag. Men hon blev supernöjd. Annars är det helt hopplös för henne att gå ut och äta.

Hon tål inte citronsyra (och det finns i nästan alla färdigprodukter), inga nötter, nästan inga frukter med undantag för kiwi, banan och persika. tomat och några andra grönsaker går fetbort. Ska det vara vetemjöl så ska det vara änglamarks, annars reagerar hon...
    Inga mjölkprodukter, margarin går inte men riktigt smör klarar hon. Hennes meny är en hel vetenskap och ändå är hon en riktig bulltant som bakar när det regnar...

• Johanna = en lat kock

ja jösses allergier är en hel vetenskap

jag satt och gjorde koster till allergibarnen i skolan (var på praktik)

och det var några stackare som satt på uteslutningskost - dvs kravkött (helst älg) och ris och olika tillägg beroende på vad de klarat av att äta utan att reagera....

Svar på tråden Fler som är nöt-allergiker här....?