• Opal

café Tivoli?

Letar fortfarande efter en bra restaurang i Stockholm och hittade igår en restaurang som heter: Café Tivoli på Hornsgatan. Dom hade en tre-rätters-meny som tilltalade alla gäster och kostar inte mer än 300kr/person.

Nu har jag frågat restaurangen ifall de skulle kunna anordna en bord åt oss. Till svar fick jag att de just nu serverar Julbord och har en sittning mellan kl.17-19. Dom skulle kunna anordna tre-rätters för oss, men samtidigt medger dom att det är nog inte så "romantisk" atmosfär, eftersom det nu råkar vara julbord som serveras för övrigt.

Vad tror ni om detta? Någon som varit i denna restaurang och ätit? Skulle ni rekommendera detta för oss ändå? Eller finns det något annat i samma prisklass som ni skulle kunna rekommendera?

• Svar på tråden café Tivoli?
  • L i

Helt ok ställe. Trevligt men jag skulle nog hålla med personalen om att det är helt oromantiskt.

Mer efter jobbet-ställe eller före utgåendet, om du fattar hur jag menar.

• Opal

Saken är den att mina föräldrar inte alls bryr sig (precis som våra vänner och vi två) om vad det är för "typ" av ställe.. huvudsaken är att alla kan sätta sig ner och äta en god middag innan alla åker hem till sitt. Senare nästa år kommer vi arrangera en RIKTIG bröllopsfest dit vi bjuder ca 100 gäster.

Det som dock vi känner pressar oss är att mina blivande svärföräldrar vill gå till lite "snobbigare" ställe med Anklever i konjacsås.. osv. Det är inte alls vår stil och varken vi (brudparet) eller min släkt skulle garanterat äta en enda bit.. känns som en enorm slöseri av pengar att gå till en sådan ställe.

Vad tror ni? Kommer vi att bli nöjda om vi går till Café Tivoli? Eller har ni bättre tips till imorgon? ..det är lite bråttom..

• L i

Ankleverdiggarna får ju absolut inte det dom vill ha på Tivoli, men jag tycker som sagt att det är ett trevligt ställe.

• EhjärtaK = sant

Opal:
    jag tycker att ni skall åka dit snabbt och kolla på stället om ni har möjlighet (jag vet iofs att ni gifter er imorgon, så det kanske är knappt om tid).

Tivoli är absolut inte något "flott" ställe. Men om det är så att ni bara behöver äta, så tycker jag nog att ni skall ta ett beprövat ställe där ni varit förut och vet att de har en juste stämning och till humana priser samt att maten är god (verkar vara det viktigast).

Om ni inte har så höga krav så är det kanske bortkastat att leta efter ett "nytt" ställe som ni varken har sett eller vet om maten är bra.

Hade ni förresten inte bestämt er för Hirshen?

• Opal

EhjärtaK = sant

Jo, vi hade bokat Hirschenkeller - men mina blivande svärföräldrar tyckte att det var besvärligt att man direkt efter vigseln inte kunde gå och äta middag, utan skulle få göra detta först kl.18. Dessutom kom de med mindre trevliga kommentarer om stället.. så vi skrotade det helt nu.

Saken är just den att jag och min blivande har ALDRIG under vår tid tillsammans (drygt 4år) varit ute och ätit på en riktig restaurang. Vi är båda två studerande, så inget som vi haft råd eller lust att göra direkt. Däremot är mina blivande svärföräldrar mycket vana vid att gå ut och äta (äter ute minst 3gånger/vecka).. men som jag påpekade tidigare så är det inga vanliga restauranger.. utan finare ställen med menyer som jag, min blivande eller min släkt & våra vänner inte skulle kunna tänka oss äta överhuvudtaget.

Därför har vi nu ett så stort problem med att hitta en bra restaurang. Och då har vi ändå letat sedan torsdag för två veckor sedan. ..då vi fick reda på när vi skulle få tid på Stadshuset för en vigsel.

• EhjärtaK = sant

Okej, då förstår jag att det inte är så lätt att välja restaurang!

Om det nu är så att dina svärföräldrar inte vill äta samma mat som er andra så tycker jag ärligt talat inte att ni skall bry er om vad de säger om t ex Hirschen Keller eller Tivoli osv. Eftersom de har en helt annan matkultur än vad ni verkar ha så kommer de ju inte bli nöjda hur ni än gör!

Vad är viktigast; att brudparet + största delen av sällskapet blir nöjda eller att dina svärföräldrar blir nöjda?
    Går det inte att kombinera så måste ni ju tyvärr välja endera.

Kan svärföräldrarna hjälpa till att betala om ni har ont om pengar? Har någon annan (t ex dina föräldrar) möjlighet att låna ut pengar till er så att ni kan ha festen på ett lite "finare" ställe så att alla blir någorlunda nöjda?

Kan ni kanske gå till en mysigt café tillsammans med alla gästerna efteråt, och senare på kvällen äta med dina föräldrar på en restaurang (för som jag uppfattar det så är det inga problem med dina föräldrar vid val av restaurang, och eftersom de har åkt så långt så måste de ju självklart ha något att äta!)

Svar på tråden café Tivoli?