• Lady A

Någon mer den 1 oktober 2005?

Hej allihop!

Någon mer som ska gifta sig den 1 oktober 2005?
    Hur går planeringen?
    Själv har var vi inte hunnit så långt mer än bestämt datum!
    Känns som det brinner lite i knutarna eftersom folk är ute i så sjukt god tid (typ 1 1/2 år innan!)
    Dela gärna mer av erfarenheter!

• Svar på tråden Någon mer den 1 oktober 2005?
  • Guccigirl

aahha det är här ni håller till,

Här är en till 1 oktober. Jag flyttade datum från 13 aug till 1 oktober istället. Tyckte att det var så stressigt, alla andra gifter sig då -kändes som allt var uppbokat, den lokalen vi var intresserade av var inte ledig förrens 1 okt så då fick det bli det. Vi ska ha en borglig vigsel i lokalens häftiga trappa. tanken är att den ska vara fylld med ljus-romantiskt! Jag har idag varit och valt vigselringen, bokat make-up.ska kontakta frisören i maj, Känner en viss stress eftersom alla är så otroligt ute i så god tid. Ska maila fotografen och se ifall denna är ledig. Välja inbjudningskort-tänkte kolla upp en amerikansk hemsida som har super fina kort. Tror att jag ska sy upp min klänning,måste alltså kontakta skräddaren. Bor oxå i sthlm,nacka. Är inte riktigt helt klar med gästlistan. ska ni ha färgtema? Har ni valt klänning/blommor än. Kommer ni ha höst tema? Har inte riktigt bestämt mig.Tror att det kommer att bli mörkröttt. Jag som så gärna ville ha min favvis färg Rosa- bara älskar den och pioner i massor men det känns inte så oktoberaktigt,samt är det väldigt svårt att få tag i dessa. NÄÄÄ det får nog bli mörkrött, lite tråkigt är det.
    Jätte nyfiken på era inbjudningar ja... allt.

• Junis

Hej Guccigirl!

Kul med en till brud 1:a oktober. Tror inte att du behöver känna dig stressad, det är ju gott om tid kvar och jag tror att det är lättare i oktober än under sommarmånaderna med bokningar mm.

Vårt nästa projekt är fotograf. Har mailat lite med några olika och idag var vi och kollade hos en som vi känner till sen tidigare. Det verkar ju väldigt poppis med repotagestil på fotona och många fotografer verkar inte ha någon studio vilket jag tycker är lite bekymmersamt med tanke på årstiden. Jag menar, det kan ju vara hyggligt fint väder, men det kan ju vara riktigt höstrusk också Å då vill man ju inte ta bilderna ute!! Så det är till att fundera ordentligt. Där vi var idag sa han att vi kan ta utomhusbilder om det är fint väder och regnar det kan vi vara i hans studio. Verkade bra tycker jag!

Jag tycker repotagebilder är kul, men vill nog att fotografen ska ta lite mer porträttbilder så att vi verkligen får några som är riktigt bra. Sedan har jag en kompis som är duktig att fota och då kan ju hon ta lite mer bilder under resten av dagen.

Hur har ni andra tänkt angående fotografen??

• Guccigirl

Jag hade tänkt mig lite moderna - mode bilder. Låter kanske lite konstigt, men jag vill gärna blanda färg och svartvitt, suddigt och klart. Tänkt att de flesta bilder tas isamband med vigsel och partyt i lokalen. Om nu vi har tur med vädret;) så kan man alltd hoppas på att man får några fina ute bilder. Jag vill inte gärna ha traditionella bröllopsbilder utan nog mer repotage fast mer åt mode hållet. Har precis mailat en fotograf och sedan ska jag höra med en som jag arbetat med. Hade tänkt att vi ska ha fullt med ljus och speglar på borden så förhoppningsvis så blir ljuset väldigt stämmningsfullt. Ja som ni hör så har jag det mesta i huvudet klart hi hi hi man har blivit en bridezilla.. hjälp!!!

• joan

Hej, här kommer en till som ska gifta sig 1 oktober 2005!

Har ännu så länge bokat vigsellokal och festlokal, bokat bröllopsresa, bestämt ring, gjort upp budget samt börjat leta klänning, fotograf och musiker. Resterande som ska göras förtränger jag så länge så gott det går...

Det där med fotograf är inte så lätt tycker jag, vi har inte riktigt bestämt vilken typ av bilder vi vill ha ännu men det vore kul om vi på något sätt kunde utnyttja miljön på slottet där vi ska vara som bakgrund på några av bilderna.

• Guccigirl

Joan,
    Vilket slott har ni valt? Blir så nyfiken eftersom du verkar ha det mesta under kontroll.Vet du vad du ska ha för klänning? Hur ser ringen ut? Ska ni ha färgtema? Ja man kan säga att det var 1000 frågor. vi hörs snart

• Junis

Var och provade klänningar idag
    Det var jätteroligt även om det var trångt och varmt i butiken. Tips är att ha med sig en eller två personer som både kan vara smakråd och hjälpa till med på/avklädning för det var inte det lättaste

Provade ca 10 klänningar i olika modeller så nu sitter man här med huvudbry om vilken modell som är finast. Min mamma ska sy klänningen så jag kan verkligen välja vilken modell jag vill vilket känns bra. Ibland vill man ju ta livet från en klänning och kjolen från en annan så att säga. Men det kommer bli svååååårt att välja, jag kunde faktist tänka mig 7 av de 10 klänning jag provade och då var det ändå första gången jag var ute och bara i en butik!!!! Fast det är ju bra när det är åt det hållet istället för tvärtom.

Välkommen till tråden Joan! Vi börjar bli fler och fler!!

//Junis

• joan

Hej igen, jag är så glad att jag hittat denna tråd. Det känns kul att prata med fler som gifter sig samma datum som en själv!

Guccigirl, jag har nog inte så mycket koll som det kanske verkade.... Vi har inte bestämt färgtema eller valt klänning varken till mig eller tärnan ännu.

Slottet är i allafall Yxtaholms slott utanför Flen och ringen som vi sett ut är en flack, hög vitguldring med sex prinsesslipade stenar i från Anders Fors (han gjorde våra förlovningsringar som också är i vitguld, dock släta).

Låter mysigt med trappan ni ska använda för vigslen, får jag fråga vilken lokal det är?

• Guccigirl

Vi hade tänkt oss att viga oss i Skulpturens hus fast nu börjar jag bli lite mer inne på kyrka..... jag kan inte bestämma mig.

• joan

Hej!

Hur går det för er med planeringen?

Jag som tyckte att jag hade så god tid på mig i början på planeringen upptäckte just att det bara är 7 månader kvar till den 1 oktober och insåg att det är dags att sätta lite fart igen, har tagit det rätt lungt med planeradet ett par månader nu....

För min del är det stora projektet just nu att försöka hitta kläder till både mig själv och till min syster som ska vara tärna. Är alla andra redan klara med klänningsinköpen? Vad blev det i så fall?

• Guccigirl

Hej Joan...

Vad kul att höra från 1 oktober tjejer ha ha ha. Vi har nu bytt helt inriktning...Det blir kyrka kl 15 30 och party på skulpturens hus.Jag har väl börjat att leta klänning fast mest på nätet.Vill ha lite inspiration .Tror att jag ska sy upp.gillar inte riktigt det som erbjuds i butikerna.Har bestämt färgtema,ringen är utvald.Menyn ska bestämmas och fotograf ska bokas.Jag har bokat hår och make.Och sviten är bokad i tre dagar.Jag och min tärna ska bo där från fre-lör för att mysa och förbereda oss för den stora dagen.Sedan vill man inte att den blivande ska se en!Och inbjudningskorten är valda men inte beställda.Men det här med klänning känns lite stressande....Ja så där har du vårt planeringsschema.vi hörs!

• joan

Hej Guccigirl,

skulpturens hus låter som en bra festlokal tycker jag! Vad blev det för färgtema förresten?

Vi velar fortfarande mellan vitt och vinrött eller vitt och guld eller vitt, vinrött och silver. Veckans i-landsproblem med andra ord...

• Hannianen

Hej alla glada 1:a-oktoberbrudar! Här kommer ännu en... Kul att se att det är flera - ibland känns det som om alla andra gifter sig under sommaren!;)

Jag tycker fortfarande att jag är ute i god tid och har hunnit bocka av en hel del på att-göra-listan. Återstår att se när stressyndromen bryter ut... Lokalen är klar (samma för vigsel o fest), band, fotograf, frisör bokad, klänningen beställd och ringen är färdigdesignad.

Joan: Jag såg att ni också fastnat för Anders Fors. Även vi beställde våra förlovningsringar av honom och har nu fått vigselringen designad. Visst är han super?

• Guccigirl

ha ha ha ja ett mycket stort problem...Vi har valt vitt och mörk,mörkt rött.Kan väl säga vinrött men det får inte dra åt orange eller brunt snarare åt blått om du förstår...Ja du ser världsproblem måste lösas!!! (ibland undrar man om man är klok!)

• Junis

Hej på er!

Kul att det är lite fart här igen, har varit dålig på att skriva, har haft lite annat för mig.

Är så nöjd ikväll för vi har precis varit på ett trevligt möte med en fotograf som vi också bokade nu efter att ha träffat henne. Såååå fina bilder, hoppas att våra blir lika bra som de vi såg

Har annars kommit lite framåt i planeringen. Har bokat hotellnatt, transport från kyrkan, pratat med ett par spelmän jag känner som ska spela utmarch i kyrkan, åsså bokat fotograf idag då!! Vi var på bröllopsmässa förra helgen och hittade då Rolls Roycen som vi ska åka i. Jättehäftig bil!!

På tal om världsproblemet färgtema. Tyckte först att det var lite överdrivet med färgtema, men jag kom på sen att det är rätt bra för då blir det ju enklare med vissa beslut som tex placeringskort, inbjudningskort mm. Vi har inget strikt tema, men det blir typ silver, vitt och nån slags röd/rödorgange höstig färg. Hoppas det blir bra!

Joan: Såg att du hade beställt en vitguldsring med stenar från Anders Fors. Får man vara så fräck och fråga vad du får ge för den (i runda slängar)?? Har också vitguld och håller på att titta lite på ring nu och det kostar ju onekligen en del om man vill ha många stenar (vilket jag nog vill, det glittrar ju så fint). Har hört här på BT att Anders Fors ska vara prisvärd, därför undrar jag.

• joan

Låter som vitt och någon form av rött av flera personer befunnits vara lösningen på den stora världsfrågan.

Hannianen och Junis: Jo, jag tycker också att Anders Fors är jättebra! Vi är som sagt jättenöjda med förlovningsringarna därifrån. När vi köpte dem ritade han upp ett antal alternativ på vigselringar som kunde passa till och det är en av dem jag fastnat stenhårt för, men eftersom den inte är beställd ännu har jag tyvärr ingen exakt prisuppgift (det lär ju också bero en del på hur stor ringen är och vilken kvalitet på stenarna man väljer). Men de ungefärliga priser han nämnde tidigare var iallafall bra mycket billigare än för motsvarande ring från Engelbert! Min förlovningsring som är slät, 4 mm bred och 2.5 mm hög tog han ca 4000 kr för vilket jag tyckte var prisvärt i sammanhanget.

• Hannianen

Ja, det är ju tacksamt med lite höstinspirerade färger som tema när man gifter sig när vi gör! Vi satsar nog på lite guld och höstfärger men även ett parallellt tema som är mera oss: Vår frukt...;)

Junis: Du frågade ju inte mig, men jag lägger mig i iaf...:) Jag har nämligen oxå beställt en vigselring i vitguld av AF. Priset beror ju mycket på hur bred/hög ring du vill ha samt hur många och stora stenar. Min ring är 3,7 bred, har 10 små och en större sten och går på under 15.000. Har du kollat hans hemsida?

Nyfiken på övriga oktoberbrudar: Var bor och gifter ni er allihopa?

• autumn bride

hej alla...
    här är en till som gifter sig den 1/10-05

Har bokat kyrka, präst och festlokal än så länge...maten håller på att kollas, klänning har jag tittat lite på...Allt annat är på G...

• joan

Hannianen; jag och sambon bor i Södra Stockholm men gifter oss på Yxtaholm utanför Flen.

• Edak

hej hej!

en till som gifter sig 1/10 här, men vi är inte ens i närheten av att ha planerat så mycket som ni har gjort... det enda vi har gjort är bokat festlokal (vigseln hålls på samma ställe). kollar brudklänningar på internet, ska prova lite för första gången imorgon. har gjort en lista på vad jag borde göra, men har inte gjort det än!!! det konstiga är att jag inte är ett dugg stressad heller. jag blir dock lite stressad när jag läser allt som ni redan har fixat! men det ordnar sig alltid...

Svar på tråden Någon mer den 1 oktober 2005?