• lundabrud

gillar ni lamm?

Vi ska provsmaka två olika menyer på en catering efter jul, en av huvudrätterna bygger på lamm, fint tillagat naturligtvis. Men så påpekade min syster att det inte är ovanligt att folk inte gillar lamm. Så då måste jag fråga:

1) Tycker du om lamm?
    2) Planerar du ha lamm på ditt bröllopp
    3) Skulle du undvika just lamm?

• Svar på tråden gillar ni lamm?
  • l i s a

Som någon sa, jag både hatar och älskar lamm! Beror heeelt på hur det är tillagat. En gång i tiden avskydde jag lamm.. smakade blörk helt enkelt... tills jag smakade lamm som var bra tillagat! Godare kött finns inte!

Planerar jag lamm till bröllopet? Njae... Vi planerar inget till bröllopet just nu

Skulle jag undvika det? Ja, det skulle jag nog. Det krävs så mycket för att tillaga det på ett bra sätt till så pass många på en gång (beror såklart på hur många gäster det blir!). Kött är överhuvudtaget svårt till många på en gång och det krävs skickliga kockar. Jag tror lamm är extra svårt och skulle därför bli nojjig på bröllopsdagen och därför undvika det. Vid buffe skulle det vara en annan sak, då kan alla skippa lammet om det skulle vara dåligt.

Tips, om du får prova menyn och det smakar bra. Tänk på att det (ofta) är ganska stor skillnad på en smakbit tillagad enbart i någon portion jämfört med mat tillagat i stora mängder som ska tajmas perfekt under en bröllopsmiddag! Vill inte skrämma upp dig men som f.d. servitris i en massa år vet jag att skillnaden kan vara STOR!

• lundabrud

Tack än en gång för alla svar och värdefulla tips! Jag återkommer efter provsmakningen i januari och berättar vad vi bestämt oss för!

• Ettolrach

Mmmm, lamm är supergott!

Men jag skulle nog inte servera det på en större fest eftersom jag vet att många har svårt för just lamm.

Vilket är synd för det är ju så gott. Lammfilé med en gräddig svampstuvning och potatisgratäng till, åh det vattnas i munnen.

• Loka

1) Tycker du om lamm?
    NEJ!!!!!

Nej, pga svaret på fråga ett.

Ja, även om jag gillat lamm skulle jag inte välja att bjuda på det. Man vill ju att så många som möjligt ska tycka om maten och då bör man kanske undvika speciella rätter (gäller alltså inte bara lamm, jag skulle aldrig bjuda på palt eller surströmming heller ).

• EhjärtaK = sant

1. Jag tycker om lamm i form av lammracks, lammrygg, lammfilé. Men jag tycker inte om lammstek. Delvis kan det nog bero på kryddning också...

2. Jag skall inte ha lamm på mitt bröllop (tror det blir dovhjort eller något liknande ).

3. Det beror helt på i vilken form...
    Lamm som är rätt tillagat smakar ju inte kofta. MEN, det finns många som tror det och därför skulle jag nog undvika det (det är ju tyvärr så att många är inställda på att de inte gillar vissa saker och då ger de det inte ens en chans). Men det beror ju så mycket på vilka som är gäster. Vi skall troligtvis bara ha 5 eller 6 gäster och då är det ganska lätt att kolla av vad alla gillar. Om ni har många gäster med varierad smak så skulle jag nog välja mer allroundmat (typ oxfilé). Men även om man gör det så kommer inte alla bli nöjda .

• f.d. Svart brud

1) nej
    2) nej
    3) ja

• frulan

1) Neeeeeej, maken gör iofs, så ibland blir det två olika rätter hemma för oss

2) Nej det gjorde vi inte

3) Japp, vet alltför många som inte tycker om det.

Lycka till med alla val o bröllopet förstås!

• Tolin

1) Tycker du om lamm?
    JA! Supergott - med rätt tillagning. Lammkotletter, racks, filé mm som steks/grillas är superduper. Är ingen fan av stekar av något slag - inte heller lamm. I gryta hade jag nog satsat på annat kött.
    Nej, det hade vi inte. Men jag hade absolut kunnat tänka mig det.
    Nej, nej, nej.

• EhjärtaK = sant

Tolin:
    Vad lustigt att vi gillar lamm i samma former, och dessutom ogillar lammstek . Jag håller med om att jag inte skulle välja lamm till en gryta!

• Tolin

EhjärtaK = sant:
    Vi har väl ovanligt bra smak helt enkelt.

• EhjärtaK = sant

Tolin:
    Ja, det måste vara så .

• Eulalia

Jag gillar lamm och skulle därför inte undvika lamm på mitt bröllop, om vi hade buffé. Har ni tre-rätters tycker jag inte att ni ska välja lamm som huvudrätt eftersom många inte gillar det. Har ni buffé så finns det ju oftast alltid någonting som alla kan äta av! Det är mitt tips.

• Irmelie

1) Ja! lamm är gott!
    2) Nej, är redan gift, men hade jag gift mig på Gotland hade det nästan varit ett måste. Det är vanligt på Gotlandsbröllop.
    3)Nej, jag undviker inte lamm.

Svar på tråden gillar ni lamm?